נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה אירחו הבוקר (חמישי) בגינת בית הנשיא בירושלים, את חגיגת יום העצמאות ה-70 המרכזית של מדינת ישראל שנפתחה באירוע "כל ישראל מירושלים" והמשיכה בטקס החיילות והחיילים המצטיינות והמצטיינים המסורתי.

האירוע נערך בהשתתפות הצמרת המדינית-ביטחונית בישראל- ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט ואלופי המטה הכללי בעבר ובהווה.

האירוע נפתח במטס כבוד, לראשונה בהשתתפות מבנה מטוסי ומסוקי קרב של חיל האוויר, בהצדעה לחיילים המצטיינים המייצגים את זרועות הצבא.

הטייס אשר הוביל את המטס ברך את הנשיא והחיילים המצטיינים ברשת הקשר כאשר חלף מעל בית הנשיא ואמר: "כבוד נשיא המדינה, הרמטכ"ל, אנו טייסי חיל האוויר מברכים אתכם בשם צבא ההגנה לישראל בברכת חג עצמאות שמח".

נשיא המדינה השיב לו בהצדעה: "בשם אזרחי ישראל מאחל חג עצמאות שמח, לך, לטייסי חיל האוויר, לחיילי צבא ההגנה לישראל ולמפקדיו באוויר, בים, וביבשה. חג עצמאות שמח ישראל".

מיד בסיום המטס סקרו הנשיא והרמטכ"ל את שורות 120 החיילים המצטיינים שנבחרו והומלצו על ידי מפקדיהם לקבל אות הצטיינות מהנשיא על שירות משמעותי ותרומה יוצאת דופן לצה"ל ולמדינת ישראל.

עם תום משמר הכבוד התקיים על מדשאת בית הנשיא זו הפעם הרביעית, טקס "כל ישראל מירושלים" -מופע שירה והצדעה לרוח הישראלית ברוח החגיגית של יום העצמאות, ובסימן 70 שנים לעצמאות ישראל.

במהלך הטקס הוקרן הקליפ שנערך משיתוף הפעולה המרגש בין המיזם החברתי ״קולולם", בית הנשיא, המשרד לשוויון חברתי ועיריית תל אביב לכבוד שנת ה-70. הקליפ נערך בתום אירוע השירה ההמוני שנערך בשבוע שעבר בהשתתפות הזמר שלומי שבת ו"תזמורת הרחוב הירושלמית" יחד עם כ-12 אלף איש שביצעו את השיר ״על כל אלה", שכתבה והלחינה נעמי שמר.

בנוסף הוקדשה הוקרה מיוחדת לנעמי פולני, במאית הלהקות הצבאיות המיתולוגית ומייסדת להקת ״התרנגולים״ ו״החמציצים״.

את האירוע הנחו השנה רותם אבוהב ואביב אלוש שגם חזרו בעצמם לטירונות בסרטון מיוחד שהוקרן בו.

נשיא המדינה הצדיע לכוחות המילואים כשהצטרף בעצמו למילואימניקים בדרום. במהלך האירוע בוצעו עיבודים חדשים ומיוחדים למבחר שירים ישראליים שבוצעו על ידי האמנים מירי מסיקה; ישראל גוריון ושי המבר יחד עם הלהקות הצבאיות; דודו אהרון; חגית יאסו וההרכב החברתי "ווקה תקווה".

"בשוב ה' את שיבת ציון, היינו כחולמים, חיילי צה״ל, מצטייני צה״ל, אתם החלום שלנו", ברך הנשיא בדבריו בהתרגשות את החיילות והחיילים המצטיינים, "לפני שבוע בדיוק, עמדתי יחד עם הרמטכ"ל, המפכ"ל, ראש השב"כ, וראש המוסד, על הרמפה באושוויץ בירקנאו. עמדנו שם, על סף התהום העמוקה ביותר אליה הובל העם היהודי, לצלילי השופרות, לקול הקדיש והיזכור.

''עמדנו שם והאזנו לשלמה ארצי נושא את זכר אמו, ניצולת שואה, וסוחף קהל אלפים המצטרף אליו לשיר אחד: 'פתאום קם אדם בבוקר, ומרגיש כי הוא עם – ומתחיל ללכת'. שרנו והרגשנו בצורה המוחשית ביותר שמדינת ישראל איננה דבר מובן מאליו. אנחנו חיים פלא שאין שני לו.

''שבנו לכאן, והכל, הכל כאן: מדן ועד אילת – כל אדם וכל בניין, כל פזמון ברדיו, וכל גרפיטי, כל חנות מכולת, וכל רשת בתי קפה, כל מתנ"ס, וכל גן משחקים, הכל שר במלוא הוכח –עצמאות. והלב, הלב מלא, הודיה ותודה", אמר ריבלין.

"שבעים שנה לעצמאות ישראל, והנה העץ שנטעו אימותינו ואבותינו, שהניחו את היסוד לחרות ישראל, מניב פרות. מכה שורשים", המשיך הנשיא והוסיף "המשימה שלנו לא הסתיימה בה' באייר תש"ח. שם היא רק החלה. עליה יהודית, קיבוץ גלויות, פיתוח הארץ לטובת כל תושביה, חירות, צדק ושלום, שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחי ישראל בלי הבדל דת, גזע ומין, חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות.

''אלו שורשיה של מדינת ישראל שנטועים בחזונם של נביאי ישראל, ומתורגמים במגילת העצמאות לעקרונות יסוד של מדינה יהודית ודמוקרטית. את השורשים הללו, אנחנו נמשיך להעמיק, ולהרחיב, נמשיך לטעת, כדי שמהפירות שיהיו כאן עוד שבעים שנה, תיהנו אתם, חיילים וחיילות יקרים, ילדיכם ונכדיכם''.

"כולנו מצדיעים לכם היום, אתם כל הטוב והיפה שבארץ הזאת. אתם מופת של לקיחת אחריות, הגדלת ראש, מנהיגות, מסירות והקרבה מתמשכים", אמר הנשיא לחיילים, "החגיגות כאן היום עומדות בסימן הצדעה לצה"ל. צה"ל שלנו - צה"ל שהוא אנחנו. אין זה סוד, שברגעים החגיגיים האלו ממש, חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, עומדים דרוכים בכוננות מרבית, בפאתי עזה, בגבול הצפון, ביבשה, באוויר ובים. אין זה סוד, שעמדנו ואנחנו עומדים בפני ניסיונות איראניים ישירים לפגוע במדינת ישראל. חיילינו היקרים, אנחנו רואים את כובד האחריות על כתפיכם הצעירות, ואנחנו יודעים: 'הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל'. תודה לכם''.

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט אמר באירוע "זו הזדמנות בעבורי להודות לכם, הנשיא ריבלין והגברת ריבלין על הכנסת האורחים השנתית ועל כל מה שעשיתם בעבור צהל לאורך השנים. בשעות אלה עשרות אלפי חיילים עומדים על משמרתם במוצבים לאורך הגבולות, לאתר איומי אויב, להגן על המדינה ולהימצא במוכנות גבוהה לסכל איומים ולגבות מחיר כבד ממבקשי רעתנו.

''מול כל איום נוסיף להפגין את עוצמתנו המבצעית, עוצמה שנשמרת לאורך כל שנותיו של צה"ל ומבוססת בראש ובראשונה על האנשים בשורותינו, על רוח הלחימה, הרעות, הנאמנות למדינה והמחויבות ההדדית.

''זהו מעמד מרגש ומכונן בעבור יקירכם אך לא פחות מכך, זהו מעמד מרגש עבורכם. אתם שעמדתם לצדם לאורך הדרך- עת עיצבו את דמותם ובחרו להקדיש את כל מרצם למען משימתנו. כל אחד מהמצטיינים הוא תוצר של חינוך שקיבל מבית- אך ערכי אהבת הארץ, הנאמנות למדינה והשליחות משותפים לכולם. על כל זאת ועל תמיכתם- אני מודה לכם.

''70 שנות עשייה מאומצת ומאבק ממושך, מתאספות יחד לכדי יום מרגש זה- יום העצמאות למדינת ישראל. ברגעים אלה ממש חוגגים אזרחי המדינה ותושביה בכל רחבי הארץ, מאוחדים בשמחתם ומכונסים יחד בתחושת ביטחון ובידיעה ברורה: חירות זאת לא ניתנה לנו בחסד, אלא נקנתה בעשייתם הנחושה של רבים. עשייה שאתם, קצינים וחיילים יקרים, ממשיכים יום יום בגאווה. בכל אשר תעשו למען ביטחון המדינה, זכרו כי עם ישראל כולו מאחוריכם. אני מצדיע לכם. עלו והצליחו וחג עצמאות שמח לכל בית ישראל!", כך הרמטכ''ל.

האירוע נחתם בתמונה המסורתית של 120 החיילות והחיילים המצטיינים עם נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל ואלופי המטה הכללי של צה"ל.

צילום: מארק ניימן/ לע"מ