אוושויץ
אוושויץThinkstock

רבים ממעריציו של היטלר, החברים בארגוני ימין קיצוני בגרמניה, פולין וצ'כיה, התאספו בעיר אוסטריץ לפסטיבל מוזיקה בן יומיים שנועד לציין את יום הולדתו ה-129 של אדולף היטלר, שצויין ביום שישי.

רבים מהמשתתפים בפסטיבל לבשו חולצות ועליהם סיסמאות נאציות וכן סיסמאות תמיכה בהיטלר ובארגון האס.אס ובהן "היטלר היה הטוב ביותר" וכן "היטלר בלב שלי", כאשר מסביב למקום האירוע התפרסו מאות גלוחי ראשי מארגון "האחים האריים" ששמרו על משתתפי הפסטיבל מפני הפגנת נגד של פעילים אנטי פשיסטיים שביקשו למחות נגד האירוע האנטישמי שזכה לכינוי "פסטיבל המגן והחרב".

ראשי עיריית אוסטריץ, מיכאל קרצ'מר, שיבח את הפגנות הנגד ואמר כי "אני מאוד שמח שהמשטרה והרשויות המקומיות מצאו דרכים להקשות על המשתתפים בפסטיבל, בתקווה שהם לא יחזרו לכאן שוב. אנו לא רוצים אנשים כאלו כאן. אני גאה שאזרחים, כנסיות, מפלגות ואיגודים שונים התאחדו על מנת להתנגד לפסטיבל. המאבק בקיצוניות הימנית חייב להגיע ממרכז החברה" אמר קרצ'מר.

גם מאות שוטרים מצויידים באמצעים לפינוי הפגנות ובהם תותחי מים וכלי רכב משוריינים התפרסו סביב למקום בו התקיים הפסטיבל, על מנת למנוע התנגשויות אלימות בין מאות אנשי הימין הקיצוני שהגיעו לאירוע מכל רחבי אירופה למפגיני הנגד. השוטרים ביצעו חיפוש ובדיקות קפדניות בקרב על משתתפי הפסטיבל, ועל פי הודעת המשטרה באוסטריץ "נעצר אדם בן 31 שביצע הצדעה נאצית לא חוקית".

באתר האינטרנט של הפסטיבל נכתב כי "לחיות זה להילחם. לאורך כל ההיסטוריה אלו היו הלוחמים שהגנו על שבטיהם, שבטם ומולדתם". מארגן הפסטביל, המתקיים מדי שנה ביום הולדתו של היטלר, הוא טורסטן הייסה, חבר מפלגת NPD שהצהירה כי היא מתנגדת לכניסת מהגרים מוסלמים לגרמניה.

במהלך היומיים בו נחגג הפסטיבל נשמעו במקום שירים הקוראים לשנאת זרים, נאומים בעד עליונות הגזע הלבן, שעורי אומנויות לחימה שונות ואף נמכרו פריטים המעודדים את הימין הקיצוני ואת היטלר. מאות גלוחי הראש שהגיעו לאירוע גם הפגינו נגד כניסתם של יותר ממיליון מהגרים מוסלמים לגרמניה מאז שנת 2015 כאשר חלקם נשאו שלטים ועליהם הכיתוב "גני ילדים במקום מחנות מקלט".

טומי, 31, אחד המשתתפים בפסטיבל, אמר כי הבעיה הגדולה ביותר בגרמניה היא זרם המהגרים הגדול שנכנס למדינה בשנים האחרונות. "תראו את הכאוס בגרמניה כעת. אנו צריכים להציב מחסומי בטון בשווקי חג המולד" אמר טומי.

מארגני הפסטיבל טענו כי "מדובר באירוע פוליטי המוגן על ידי החוקה הגרמנית" ולא באירוע המעודד אנטשימיות או שנאת זרים. על פי החוקה הגרמנית עידוד הנאציזם הוא עבירה פלילית הגוררת עונש של מאסר בפועל או קנס גבוה.