ובחרת בחיים
ובחרת בחייםצילום: ערוץ 7

מרכז שליטה חיצוני, עליו דיברנו בפרקים הקודמים, לובש צורות רבות, אחת מהן היא הנטייה שלנו להאשים אחרים במה שקורה לנו.

האשמת אחרים במה שקורה לי, לא זו בלבד שאינה מקדמת אותי למקום טוב יותר בו אני רוצה להיות, אלא משמעותה הסרת האחריות מעצמי, והשלכתה על אחרים. התוצאה הישירה של הסרת אחריות זו, היא קפיאה במקום בו אני לא רוצה להיות, וחסימת האפשרות לשינוי.

כשאתה מאשים מישהו או משהו שקרה בעבר בתסכול או בשיתוק ההווה שלך, לא זו בלבד שזה לא ישנה את המצב כעת, אלא אתה למעשה אומר שהמצב היום בהווה מעולם לא ישתנה, כיון שאתה לא יכול לשנות את מה שקרה בעבר האחראי על התחושות והרגשות השליליים שלך היום.

השינוי יתכן, רק אם תבין שמצבך היום הוא בחירה שלך ואך ורק שלך, ועליך לבחור להחזיר לעצמך את השליטה ברגשותיך ובחייך. גם אם אכן המצבים בעבר יצרו אצלך רגשות לא נעימים או תסכולים, אין בהם כדי להשפיע על מצבך היום, כי יש לך את היכולת לשנותם בכל רגע שתבחר.

נער או מבוגר שמאשים את ההורים שלו או את החינוך שלהם במצב בו הוא נמצא היום, כאמור, לא די שהאשמה כזו לא תוביל אותו לשינוי המיוחל, אלא למעשה מלמדת אותו להשליך את האחריות על מצבו על משהו שנעשה בעבר, או על מישהו אחר – במקרה זה ההורים.

גם אם יש אמת בהאשמה זו, והחלטה כלשהי שקיבלו ההורים בעבר מקשה על הנער או הבוגר בהווה, עדיין, האשמה היא רגש מזיק ואינו מועיל. יטיב אותו נער או בוגר לעשות, אם יקח את האחריות על עצמו, יפנים את התובנה שהימצאותו במקום בו הוא נמצא היא תוצאה של בחירתו שלו ויבחר לשנות את המצב לטובתו.

הסיבה לנטייה שיש לאנשים להאשים אחרים, היא חוסר לקיחת אחריות הנובעת מהרצון להישאר באיזור הנוחות בו הם נמצאים ולא לעמול קשה לצאת ממנו. יותר קל להאשים מישהו במצב שלי, מאשר לעמול ולפעול לשנותו.

בהאשמת אחרים אני למעשה מאפשר להם לשלוט בי. האמירה או המחשבה שמה שקורה לי היא 'בגללו', משמעותה שהוא שולט בי, ומרכז השליטה שלי לא נמצא אצלי אלא ביד מי שאני מאשים אותו.

תובנה זו תסייע לי להפסיק להאשים, ולהחזיר אלי את מרכז השליטה. העברת מרכז השליטה על חיי – פנימה, משמעותה לקיחת אחריות והבנה שהשינוי תלוי בי, ושאין טעם בהאשמה של אחרים, הן מהסיבה שהאשמה כשלעצמה לא מסייעת לקדם אותי, והן מהסיבה שבשימוש בהאשמה, אני מעביר את מרכז השליטה שלי ממני החוצה.

אדם המונע מבפנים, לא מחפש אשמים, אלא מוצא דרכים חדשות להביא אותו אל היעד שהציב לעצמו. הוא מבין ויודע, שהסיבה שאינו נמצא היכן שהוא רוצה להיות היא בחירה שלו, ורק בחירה שלו תגרום לו להגיע לשם.

פרק לג – מדוע אנו מפקירים את מרכז השליטה שלנו?

אימון אישי, יעוץ זוגי, הדרכת הורים, סדנאות והרצאות, אתם מוזמנים בשמחה לבקר באתר ובחרת בחיים.