להגנתם
להגנתםצילום: אורן קליין

השר להגנת הסביבה זאב אלקין מקדם מהלך להצלת דגי הטונה כחולות הסנפיר ודגי הדקר הנמצאים בסכנת הכחדה.

אלקין כלל את זני הדגים הללו ברשימת הדגים המוגנים האסורים לדייג. זאת לנוכח הערכות לפיהן כ-90 אחוזים מאוכלוסיית הדגים הגדולים צומצמה בים התיכון עקב דייג מסיבי.

עדכון רשימת דגי הים המוגנים מבוצע במסגרת סמכות השר להגנת הסביבה להגנה על ערכי טבע מוגנים, ואישורה הסופי נועד לתרום ליציבותן של המערכות האקולוגיות בים התיכון.

בחברה להגנת הטבע קובעים כי הכללת דגי הדקר והטונה כחולת הסנפיר כחלק מהכרזת ערכי טבע מוגנים היא הזדמנות נדירה למצב את ישראל כמובילה בתחום הגנת הסביבה הימית.

ארגון IUCN, המהווה סמכות עולמית בנושא שימור חיות בר, קבע כי הטונה כחולת הסנפיר ודקר הסלעים מצויים בסכנת הכחדה. הטונה כחולת הסנפיר ניצודה בישראל בעונת הרבייה שלה, החלה בימים אלה ממש (חודש מאי – יוני). המשרד להגנת הסביבה כלל במינים המוצעים להגנה עוד מספר מיני דקרים, אשר אורח חייהם והתנהגותם חושפים גם אותם לפגיעה חמורה מדיג.

יצוין כי ליוזמה להגן על מיני הדגל של הים התיכון יש מתנגדים והם הדייגים שהתרגלו לפעול בהיעדר חוק המונע מהם את הדייג, מציאות שהובילה למציאות העגומה והמידלדלת של דגי הים התיכון.

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי דגה טרייה מהים התיכון מספקת רק כ-2% מצריכת הדגים בישראל, מתוכם דקרים וטונה מדיג מקומי מישראל מהווים פחות מעשירית האחוז מסך כל הצריכה במשק. מהלך זה גם לא צפוי להשפיע על מחירי הדקר בשוק, מאחר שלמעלה מ- 90% מדגי הדקר מיובאים. מאחר ודגי דקר מהווים אחוז זעום מהדיג המסחרי בישראל, לא צפויה להיות השפעה משמעותית גם על פרנסת הדייגים באופן משמעותי.