בית הרב קוק בירושלים
בית הרב קוק בירושליםצילום: יחצ

הסאגה הארוכה סביב היתר הבנייה מעל בית הרב קוק בירושלים קרובה לסיום בעקבות מה שנראה כהסכם, כך מסתמן, וביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יו"ר בית הרב, הרב יוחנן פריד, על ההסכמות שהושגו.

"מדובר במו"מ ארוך שהתקיים בינינו לבין יזם שרוצה לבנות בשיתוף עם הועד הכללי 'כנסת ישראל', שהוא נאמן ההקדש של הקומה הראשונה בבית הרב. זה הגיע לוועדות שונות בעירייה והגיע לשלב מסוים של סיכום", אומר הרב פריד ומפרט:

"כדי להסכים לדיון משותף על המשך דרכו של בית הרב עם הועד ועם היזם שבונה במגרש סמוך לבית הרב, עסקנו בדיונים בינינו, ואמרנו שכדי שנקבל אפשרות לעבוד בבית הרב במנוחה נמצא דרך לבוא לסיכומים כספיים ואחרים עם הועד הכללי. לצורך זה ביקשנו שלא תתקבל בקשת היזם להקמת שתי קומות מעל בית הרב. הטענה שלנו הייתה שזה יגמד עוד יותר את בית הרב.

״זה הגיע לוועדת השימור של עיריית ירושלים, שם אמרנו שאנחנו במו"מ לפשרה מסויימת, ופשרה זו אומרת שנסכים להקמת קומה אחת בלבד בתנאים שונים בהם פתיחת פתח נוסף לבניין החדש שהוא בונה ולא דרך בית הרב כפי שהוא תכנן מלכתחילה ואנחנו התנגדנו לכך בכל תוקף וכן אפשרות שיתוף שלו בשימור הבניין".

"ועדת השימור קיבלה את העמדה הזו וזה מה שנגמר. תהיה רק קומה אחת ואפשרות לגג רעפים. הוא יפתח פתח חדש נוסף וזה יביא לכך שנוכל להמשיך בחיפוש הדרך להסדר הכספי מול הועד. זו החלטה שהיא לא לרוחו, אבל חצי תאוותו בידו", אומר הרב פריד המבהיר כי בעקבות ההסכמות, אם אכן יסתיים המו"מ עם הועד הכללי על הצד הטוב, הרי ש"לא תהיינה הפרעות של דיירים לא רצויים בקומה הראשונה. מדובר בנערים קשי חינוך וההתנהגות שלהם היא כלי בידם לניגוח הפעילות בבית הרב. לא תהיה הפרעה כמו בשנים שעברו לאירוע ההקפות השניות, אירוע שהוא אחד מנקודות השיא של הבית הזה, אירוע בהשתתפות 3,500 איש שמגיעים מכל הארץ והעולם".

הבניה המדוברת, חשוב לציין, נוגעת למבנה צמוד לבית הרב ולא לבית הרב עצמו. בנוסף נקבע שרשות השימור בעיריית ירושלים תתקצב את שיקום הפן הפיזי של הקומות הקיימות כיום.

בשיחתנו עם הרב פריד עלה גם זכרו של הרב שמעון אדלר ז"ל שהלך לעולמו השבוע, מי שהרב פריד היה קרוב ומקורב אליו. "הרב אדלר הסתלק לבית עולמו והשאיר אותנו אבלים ובוכים על כך שאדם צעיר במיטב שנותיו הסתלק מהעולם הזה".

בדבריו מציין הרב פריד כי הרב אדלר ז"ל לא רק שהיה מנהל החינוך הדתי במשרד החינוך, אלא ש"לא שמענו על הרבה אנשים שהגיעו לתפקיד כזה, כמו שכינה אותו הרב סיני אדלר, דודו, הרב של אשדוד בעבר כ'שר החינוך הדתי בישראל, לא שמענו שאנשים כאלה פורשים ומבקשים תפקיד של מחנך בבית ספר תיכון הימלפרב. לפני כן הרב שמעון הקים את ישיבת חברותא עבור נערים שהציון המקסימאלי שלהם היה 70, הוא רצה לטפח את מי שהחברה לא נותנת להם מענה ושמענו סיפורים קורעי לב מאחד התלמידים שסיפר על שמעון המחנך. לא הוזכר שלמעלה מעשור הוא היה מנהל האולפנה באבן שמואל, שיקם אותה והעלה אותה לפסגות".

"הוא למד במכון מנדל למנהיגות חינוכית שנתיים ורכש מעריצים לדרכו החינוכית, ומעל הכול הוא היה תלמיד חכם ישר דרך, צנוע ואוהב אדם. כל מי שבא במחיצתו חש שלפניו אישיות יוצאת דופן, קרן אור בעולם האפרורי שלנו".

על דרכו החינוכית של הרב אדלר אומר הרב פריד: "דרכו הייתה אהבת אדם ואיהוב התורה. הוא בנה אנשים מהמסד ועד הטפחות בהתנהגויות יוצאות דופן ברף שהוא הציב בפניהם. תלמידים ידעו שתוכו כברו וגם כשהוא מוכיח אותם – וזה לא היה לעיתים קרובות – התוכחה יוצאת מלב של איש אמת איש של תורת אמת".