מהומה במליאת הכנסת לאחר אישור חוק הלאוםערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הלילה (חמישי) את חוק הלאום בקריאה שנייה ושלישית.

החוק עבר ברוב של 62 תומכים, 55 מתנגדים ושני נמנעים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על אישור החוק הלאום ואמר: "זהו רגע מכונן בתולדות הציונות ומדינת ישראל, קבענו בחוק את עקרון היסוד של קיומנו, ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי".

מיד עם אישור חוק הלאום קמו רוב חברי הרשימה המשותפת וקרעו את דפי הצעת החוק. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הורה על סילוקם מהמליאה.

אדלשטיין בירך על אישור החוק וכתב בטוויטר: "היסטוריה במליאת הכנסת. העברנו חוק יסוד שמבטיח את היותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. ההמנון, הדגל והזכות שלנו להתיישב בארץ הזו מובטחים לדורות! יישר כוח לחבריי, שעמלו להבאת אחד החוקים החשובים שעברו בכנסת מעולם".

יוזם חוק הלאום ח"כ אבי דיכטר אמר לאחר אישור החוק: "תם ונשלם! היום סיימנו בכנסת את מלאכתם של הרצל ובן גוריון. זהו רגע היסטורי שייזכר לעוד שנים רבות. ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי - בחוק יסוד. ולתפארת מדינת ישראל".

השר להגנת הסביבה ירושלים והמורשת, זאב אלקין, בירך על אישור חוק הלאום: "היום עשינו היסטוריה. חוק הלאום אושר סופית בכנסת בקריאה שניה ושלישית למרות הצעקות והתפרעויות של חברי הכנסת מהרשימה הערבית. דרך ארוכה עבר החוק מאז שיזמתי אותו ביחד עם ח"כ אבי דיכטר לפני שתי קדנציות. מהיום המעמד של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי מוגן ברמת חוק יסוד במדינת ישראל. העקשנות והנחישות של שנים השתלמה".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) כתב בטוויטר: "מברך על קבלת חוק הלאום. מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, מדינה שמכבדת את זכויות הפרט של כל אזרחיה, ויחד עם זאת היא מדינתו של העם היהודי. תחי מדינת ישראל.

"כגודל ההתנגדות לחוק הלאום, כך ברורה לעיני כל יהודי וכל אדם בעולם, חשיבותו, לתפארת מדינת ישראל", הוסיף.

ח"כ מירב מיכאלי (המחנה הציוני) התייחסה לאישור החוק.

"רגע עצוב ממש, כשכנסת ישראל מעבירה חוק שנקרא 'חוק הלאום' שאין בו שוויון, אין בו דמוקרטיה, וחצי מחברות וחברי הבית מצביעים נגדו. וכל זה לטובת בנימין נתניהו בלבד ולרעת מדינת ישראל", כתבה מיכאלי בטוויטר.

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, על חוק הלאום: "‏לילה מביש וכואב. במקום רגע חגיגי בהסכמה רחבה, עבר חוק יסוד נגוע ומזוהם שכולו קומבינה פוליטית במרחב שבין ביבי ובנט. לפי החוק הזה, הציונות היא לא תנועה לאומית שבנתה בית לעם נרדף, אלא לאומנות כוחנית שמשפילה את המיעוט ומבססת עליונות גזעית".

חה"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, בתגובה על חוק הלאום: "ההפרדה, האפליה והגזענות עוגנה היום בתוך ספר החוקים. זהו חוק העליונות היהודית שמדיר יותר מ-20 אחוזים מהאזרחים, זהו חוק שכל כולו נועד להתריס, לפלג, לזלזל ולהמשיך את מופע ההסתה של ממשלת נתניהו. זו עריצות הרוב שמבקש לדרוס את המיעוט. שלוש שנים לתוך המושב הממשלה איבדה כל בושה וכל כבוד, היא חושפת את צביעותה ומוכיחה שהמילה דמוקרטיה אינה ראויה מבחינתה אפילו בשביל להיכתב."

עוד הוסיף עודה: "זהו חוק נגד האזרחים הערבים ולא פחות מכך נגד המרחב הדמוקרטי. הכי קל לשסות, להסית ולרדוף, אבל זהו זמנם של כל הדמוקרטים שחיים כאן ביחד, ערבים ויהודים, להתאחד נגד הלאומנות והגזענות ולהציב קול אחר של שוויון ושלום."

לפני ההצבעה נשא דיכטר דברים ואמר: ''כשהאזנתי ברוב קשב לדברי ח"כים מהרשימה המשותפת הערבית, אי אפשר היה להחמיץ את המילים הברורות: 'אנחנו הערבים ננצח, אנחנו במולדת שלנו, היינו כאן לפניכם ונהיה כאן אחריכם'.

"חוק היסוד הזה הוא התשובה החדה לחברי הכנסת מהרשימה הערבית ולמי שחושב כך, ומשמעותו ברורה: לא הייתם כאן לפנינו ולא תישארו כאן אחרינו. כל שתוכלו לעשות זה לחיות כמיעוט לאומי בתוכנו הנהנה משוויון זכויות לפרטים, אך לא שוויון כמיעוט לאומי. החוק קובע מפורשות כי מימוש הזכות להגדרה עצמית לאומית במדינת ישראל, ייחודי לעם היהודי! שום מיעוט לאומי החי בישראל לא יוכל לשנות עובדה זו ולהכריז על ישראל כמדינת הלאום שלו. כך גם לא יוכל שום מיעוט לשנות את סמלי המדינה.

"בניגוד לכמות הדיסאינפורמציה והפייק ניוז שנשפכו כמים, חוק היסוד אינו פוגע בתרבויות המיעוטים החיים בישראל, אינו פוגע בימי השבתון והחגים שלהם ובוודאי שלא פוגע בשפה הערבית שהינה שפת אם נשמרת למיליון וחצי מאזרחי המדינה.

"ישראל איננה ומעולם לא היתה מדינה דו לשונית! כל תילי התילים שנכתבו על כך שהחוק הזה מבטל את השפה הערבית בשקר יסודם ונועדו להתסיס לחינם את דובריה.

"אנחנו מחוקקים את חוק היסוד החשוב הזה היום, כדי למנוע אפילו בדל של מחשבה, שלא לומר ניסיון, להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה, אלא להשאירה הן בתודעה של 'המובן מאליו' והן בספר חוקי היסוד כמדינת הלאום של העם היהודי".

שר התיירות יריב לוין, ממובילי החוק, אמר בנאומו המסכם במליאה: "זהו יום היסטורי ויום מכונן. חוק הלאום מחזק את הזהות והמורשת ואת כל הערכים בזכותם ישראל קיימת.

"אני מבקש לפנות פעם נוספת לחבריי מהאופוזיציה שאינם תומכים בחוק החשוב הזה: אני שואל אתכם חבריי מהמחנה הציוני, ומבקש שתענו לעצמכם ולציבור כולו בכנות- מה יש בחוק הזה שאתם מתנגדים לו? איזה עיקרון לא מקובל עליכם? ארץ ישראל היא לא מולדתו של העם היהודי? היא לא מדינת הלאום שלנו? הדגל שלנו לא מקובל עליכם? זהו חוק חשוב שמחזק את הזהות והמורשת היהודית. מחזק את ההתיישבות, את העליה ואת כל הערכים שבזכותם ישראל קמה לתפארת. זהו חוק שמבטא את היסודות העמוקים ביותר של הציונות ואת הבסיס עליו נבנתה מדינת ישראל. הוא אומר את המובן מאליו: מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי", הוסיף לוין.

"אני פונה לכל אחת ואחד מיושבי הבית, זהו רגע היסטורי ומכונן. עשו את המוטל עליכם ולכו בדרכם של גדולי הציונות ומקימי המדינה. בזכותם המדינה פורחת ומשגשגת. הצביעו בעד הצעת חוק הלאום".