אליעזר שפר ז"ל
אליעזר שפר ז"לצילום: ישראל גולדברג

אליעזר שפר, יו"ר הארגון העולמי של בתי הכנסת והקהילות האורתודוקסיות ואיש ציבור בולט מזה שנים, הלך הלילה לעולמו והוא בן 85.

הלוויתו של שפר תצא היום (ראשון) בשעה 15:00 מבית ההלוויות סנהדריה בירושלים והוא יטמן במרומי הר הזיתים.

המשפחה תשב "שבעה" ברחוב אלישע 3 קומה 3 דירה 6 בשכונת מוסררה, ירושלים. זמני תפילה: שחרית: 7:00 מנחה: 17:45 ערבית בזמן.

שפר היה דור שישי למשפחת חסידים שעלתה ארצה בשלהי המאה ה-18 במסגרת העלייה שזכתה לכינוי "עליית החסידים".

הוא נולד בטבריה והתחנך בה, אך בהמשך עבר ללמוד בישיבת חברון בירושלים. בשנות ה-50 התגייס שפר לצנחנים ולחם ברבות ממלחמות ישראל. בין היתר היה ממשחררי העיר העתיקה והר הבית.

לאחר לימודים אקדמיים וקריירה חינוכית וציבורית יצא בראשית שנות ה-70 לשליחות בארה"ב מטעם הסוכנות. כאשר שב ארצה היה שפר שותף להקמת החטיבה לדור ההמשך ופיתוח מנהיגות בהסתדרות הציונית העולמית, ובהמשך עמד בראשה. שפר שימש גם בתפקיד ראש המחלקה לחינוך ולתרבות תורניים בגולה של ההסתדרות הציונית וכחלק מתפקיד זה הקים וניהל מפעלי חינוך ותרבות תורנית והיה ממונה על הוצאה לאור של ספרי לימוד, עיון, הגות וערכות הוראה בשפות שונות.

במקביל היה שפר פעיל פוליטית במסגרת המפד"ל, וכחלק מפעילות זו נטל חלק מרכזי במהפכת "חוגי הצעירים" במפלגה, אותה הובילו זבולון המר ודניאל ורמוס.

בשנים האחרונות שימש בהתנדבות במספר תפקידים ציבוריים ובהם ראש המועצה העולמית לחינוך תורני, יו"ר איחוד בתי הכנסת בישראל, יו"ר הארגון העולמי של בתי הכנסת והקהילות האורתודוקסיות ונשיא לשכת בני ציון של בני ברית בירושלים.

"מעולם לא היו כאן רבבות לומדי תורה"

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן ספד לאליעזר שפר וסיפר, "זכיתי להכיר את אליעזר עשרות שנים, אליעזר היה איש הציונות הדתית ברמ"ח אבריו ושס"ה גידיו ולאורך כל שנות חייו פעל להרבות אהבת תורה, אהבת העם ואהבת הארץ".

"בשנים האחרונות אחרי שיצא לגמלאות מעבודתו בסוכנות היהודית הקים את המוסד הנפלא של איחוד בתי הכנסת בארץ – רומם מאוד את מעמד הגבאי ובכלל מעמדם של בתי הכנסת בישראל שהם הלב הקהילתי הפועם של עם ישראל. יהי זכרו ברוך", הוסיף סגן השר.

שר החינוך בנט פרסם הודעת אבל רשמית בעקבות פטירתו של שפר, "ברוך דיין האמת. תנועת 'הבית היהודי' אבלה על פטירתו של אליעזר שפר. באופן אישי, אהבתי אותו מאד. אליעזר ז"ל פעל לקירוב לבבות ולחיזוק התורה והיהדות בישראל. הוא זכה להיות מכובשי הר הבית והעיר העתיקה, וכיו"ר איחוד בתי הכנסת לא חדל מקידום יוזמות נפלאות למען עם ישראל".

"בכל פגישה עם אליעזר הוא תמיד האיר פנים וטוב-לב. אליעזר שפר היה חבר חשוב בפורום הותיקים, מעמודי התווך של תנועת המפד"ל והבית היהודי. יהי זכרו ברוך", הוסיף בנט.

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) ספד לאליעזר שפר, "‏חבל על דאבדין ולא משתכחין. ר' אליעזר שפר היה איש בעל מידות טובות, חזון גדול ומעש. בתחומים רבים של פעילות נפגשתי בו: בסוכנות היהודית, בעיר העתיקה שבירושלים, במפד"ל וביוזמות שונות אותן יזם והנהיג. תמיד מלא בחיוך במעשים טובים וביוזמה למען עם ישראל, מדינת ישראל, ירושלים והציונות הדתית. יהי זכרו ברוך".

רב העיר ירושלים, הרב אריה שטרן, ספד אף הוא לאליעזר שפר ז"ל, "שמעתי בצער רב על פטירתו של ר' אליעזר שפר ז"ל מי שהיה עסקן ציבור במובן הטוב והמשובח של המילה. בכל כוחו היה מסור לרעיון של איחוד בתי הכנסת למצוא את המכנה המשותף לכולם מכל המגזרים העדות והנוסחאות והביא בזה לקירוב דעת משמעותי ביותר בין כולם. היה ציוני בכל מאודו ופעל במסגרת איחוד בתי הכנסת לחזק את התודעה של אחיזתנו בארץ והזדהותנו עם קיום המדינה. כך למשל הקפיד לקיים אירוע בזמן האביב לברך בצוותא את ברכת האילנות ולהתכנס לשם כך במקום מיוחד שמסמל את תקומת המדיה ושחרור ירושלים. כך נהג מדי שנה בשנה בימים של מועדי ישראל וגם בימים רגילים שנעשו על ידו לימים חגיגיים של אחדות ישראל מסביב לבתי הכנסת חשיבותם וקדושתם. יהי זכרו ברוך".

אליעזר שפר: מדוע אין מקומות לנכים בבתי הכנסת ?חזקי ברוך