אמצ שמש
אמצ שמשצילום: יח"צ

סלילת כבישים, הנחת תשתיות ביוב, חפירת תעלות, כרייה ועבודות עפר ובנייה נוספות מחייבות שימוש בכלי רכב ייעודיים - כלים בעלי מנוע רב עוצמה, שלדה עמידה במיוחד ותוספות דוגמת כפות הידראוליות או מחפרים לטובת ביצוע פעולות הכרחיות במסגרת עבודות הנדסיות. הקטגוריה של כלי רכב אלה נקראת ציוד מכני הנדסי (ובראשי תיבות צמ"ה) והכלים החשובים בו הם הבולדוזר, השופל, המנוף והמפלסת.

לפרויקטים הגדולים - בולדוזר

בולדוזר, ובעברית דחפור, הוא כלי עבודה עוצמתי שלוקח חלק בפרויקטים גדולים: הקמה של שכונה חדשה, הכשרת שטח חקלאי רחב ידיים, חציבת מנהרה או סלילת כביש. מקום נוסף שבו פועלים הבולדוזרים הוא מכרות וגם הצבא עושה שימוש נרחב בכלי הכבד בעל הכף הקדמית שמזיז עפר ודוחף אדמה. אמצ שמש משתמשת בבולדוזרים מתקדמים לצורך יישור השטח – פעולה שהיא שלב הכרחי כמעט בכל פרויקט הנדסי בימינו. היישור מובטח בזכות דחיפת כמויות גדולות של עפר בעזרת הכף והפעלת לחץ על הקרקע באמצעות הזחלים הכבדים שעליהם נע הכלי. כמו כן באה לידי ביטוי היכולת של הדחפורים לעקור בולדרים בעזרת הרוטר, אותו קרס מתכת כבד שמותקן בחלק האחורי שלהם.

גם חופר וגם מעמיס - שופל

השופל נקרא גם יעה אופני או מעמיס קדמי, ולמעשה גם המחפרונים והבובקאטים הם סוגים של שופלים. כלי זה מבצע שתי פעולות חשובות, העברת חומרים שונים ובפרט עפר, חצץ או חול ממקום למקום והעמסתם על משאיות, וחפירה. אם הבולדוזר מתאים לעבודות העפר הגדולות, השופל הוא הכלי האידיאלי לעבודות בקנה מידה קטן יותר, וכשנדרש דיוק מרבי ייכנס לפעולה המחפרון.

אמצ שמש מפעילה מגוון רחב של שופלים לביצוע עבודות עפר מכל הסוגים. בכל שופל מותקן בחלק הקדמי יעה - כף גדולה בנפח של 3-5 מ"ק אשר מופעלת באמצעות 4 זרועות הידראוליות, גורפת חול, חצץ או עפר ומעבירה אותם אל המקום המיועד להם. בחלק האחורי של הכלי ישנו מחפרון. פעולת החפירה מתבצעת כשהכלי נייח ומיוצב בעזרת חצובות הידראוליות. היא נדרשת לצורך שבירת אספלט וכן הכנה של תשתיות עבור קווי ביוב, מים וחשמל.

הסוגים השונים של המנופים

כלי עבודה בולט נוסף בקבוצת הצמ"ה הוא המנוף, או בשמו המדויק - עגורן. המנופים מבוססים על העיקרון הפשוט של מכפלת כוח כדי להניף כלפי מעלה משקלים כבדים. הם נמצאים בעיקר באתרי בנייה וכן בפרויקטים אחרים שבהם נדרשת פריקה, העמסה או העברה של ציוד כבד. ישנם מספר סוגי מנופים ואחד החשובים שבהם הוא למעשה שילוב בין עגורן למשאית - משאית מנוף היא כלי בעל יכולת נשיאה גבוהה ובנוסף מנוף (צנוע אבל אפקטיבי), כך שבעזרתה אפשר גם לשנע ציוד וחומרים רבים אל כל אתר וגם לפרוק אותם במהירות וביעילות.

אחרי הבולדוזר - מפלסת

בולדוזר כאמור מיישר את הקרקע, אבל כדי להפוך משטחים לישרים לחלוטין נדרשת גם מפלסת. אמצ שמש משתמשת בכלי זה בפרויקטים של סלילת כבישים וכן בביצוע עבודות עפר שונות.