מדוחות מבקר המדינה
מדוחות מבקר המדינהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

"יש גורמי אכיפה. המבקר הוא גורם שעוסק בביקורת, ולא גורם אכיפת חוק". את הדברים אומר מתניהו אנגלמן, מועמד הקואליציה לתפקיד מבקר המדינה בראיון ל"ישראל היום", בתשובה לשאלה אם ראוי שהמבקר יחזק את הקשר עם הפרקליטות כדי להעצים את השפעת דו"חותיו.

אנגלמן (53), שמגיע עם ניסיון רב שנים בניהול גופים ציבוריים ובביקורת על התנהלות פיננסית של ארגונים גדולים, צפוי להביא עימו רוח חדשה למשרד המבקר. הוא זהיר בדיבורו ומקפיד לא להתבטא בחריפות כלפי קודמיו במשרד או כלפי גורמים אחרים במערכת, אך בדבריו יש הרבה מה לקרוא בין השורות, ובתשובותיו המדודות והמחושבות אפשר ללמוד גם הרבה "הן" מתוך ה"לאו".

המוטיב המרכזי שחוזר בדבריו הוא החזרת הדגש על הביקורת למקומה הפיננסי־ניהולי, כדי לשפר את הפיקוח על השימוש בכספי הציבור במוסדות המדינתיים.

עוד אמר אנגלמן:

"אני לא רוצה להיות ביקורתי כלפי אחרים. כל אחד מביא את הפן שלו לביקורת, ואני רוצה להביא את הפן שלי שמדגיש את הצד הניהולי, ההתייעלות הכספית של הגופים. בביקורות, הן בתאגידים והן בגופים ציבוריים, האנשים שעומדים בראשם עוסקים בביקורת ובראייה פיננסית רחבה. הניסיון שלי בתחומים האלה מביא לתפקיד ערך מוסף".

גם כשהוא נשאל בנוגע לביקורת "בזמן אמת", דו"חות מבקר שנכתבו עוד במהלכם של אירועים כדי להשפיע על התנהלות המדינה ולא רק להעיר בדיעבד על כשלים - הוא מספק תשובה מסתייגת.

על כך שמבקרים תמיד טענו שעדיף להתריע בזמן אמת ולהתערב בתהליכים כשהם קורים ולא רק להעיר בדיעבד, אמר אנגלמן:

"אני רואה חשיבות בהבחנה בין מוסד המבקר כמבקר לבין גורמי הניהול של המדינה. מוסד המבקר צריך להתמקד בביקורת, ואת הניהול צריך להשאיר למדינה. המבקר תפקידו לבקר. רגולטור לא צריך להתערב בכל דבר ולהחליף את המנהל או את המדינה".

לשאלה האם מבקרים אחרים השתמשו בתקשורת באופן אקטיבי כדי להפיץ את הדו"חות, לקדמם ולגרום להם להיות אפקטיביים יותר בשיח הציבורי, משיב אנגלמן:

"לדעתי המבקר צריך להתמקד בהבאת הביקורת באמצעות הצגת הדו"חות שלו בפני הכנסת, ומובן שתוך כדי כך גם הציבור מעודכן. אני לא רוצה להתבטא מעבר לזה, אבל אופיי הוא יותר של מעשים וקצת פחות של דיבורים".

על השאלה אם ייבחר כיצד יתמודד עם תשומת הלב הציבורית והביקורת התקשורתית שמתלווים לתפקיד מבקר המדינה השיב:

"בתפקידיי הקודמים התמודדתי עם לחצים רבים מסוגים שונים, וכהשקפת עולם אני לא נותן ללחצים מכל סוג להשפיע על עבודתי".

הראיון המלא לעקיבא ביגמן, יפורסם ביום שישי הקרוב במוסף "ישראל השבוע" של "ישראל היום"