"תמיר חן"
"תמיר חן"צילום: ערוץ 7

בעקבות מעצרו של אהרון רמתי שוחחנו עם מי שנחלץ מכת ומאז מסייע לנפגעי כתות, מחבר הספר 'סגור' המכונה תמיר חן, על המציאות הבלתי נתפסת של חיים בכת המספקת את דרישותיו וגחמותיו של העומד בראשה.

שאלנו כיצד אנשים ונשים נורמטיביים מוצאים את עצמם תחת הנהגתו של אדם המתגלה כמנצל אותם באופנים שונים. חן משיב: "מילת הקסם היא תהליך. זה לא קורה ביום אחד אלא נבנה בתקופה, צעד אחר צעד. יש גם כתות בחו"ל שמגיעים למצבים קיצוניים כמו התאבדויות המוניות. תהליך ההשתלטות על חברי הכת נעשה צעד אחר צעד. יש למנהיגים חושים מאוד חדים שדרכם הם חודרים לנפש אנשי הקבוצה".

האם המנגנון ההדרגתי הזה פועל על כל אדם? חן משיב וקובע כי אכן "כל אדם יכול ליפול". עם זאת הוא מציין כי מחקרים גילו כי אדם שעובר טלטלה כלשהי כמו אבדן של אדם קרוב עשוי למצוא את עצמו בקלות רבה יותר נופל למנגנון של כת. "אדם במצב כזה מוצא מענה כלשהו בקבוצתיות, במנהיג ובחום שבקבוצה".

על הקושי להבין מציאות בה חסידיו של מנהיג בכת מקבלים את דרישותיו הפוגעות בהם עצמם, הוא אומר: "כדי להבין מה קורה בתוך כת צריך לחשוב על יקום מקביל עם חוקים אחרים. כשמצטרפים לכת לא מיד הופכים שפוטים של המנהיג, אבל שלב אחר שלב עוברים תהליך וכשהמנהיג מרגיש שאתה בשל הוא מגביר את השליטה בך. כת גם בנויה מעגלים מעגלים ולא לכל מעגל יש את אותה התייחסות. בהתחלה המנהיג מקרין חום ואהבה, אחר כך הוא מרסק את הזהות ומקנה זהות קולקטיבית ובהמשך הוא מרגיש שהחסיד מספיק בשל ואז יש עונשים והתעללויות. תמיד הפרשנות של החסיד היא שהכול הוא דרך לתיקון והכול באשמתו שלו, למרות שהוא סובל. התיקון שווה את הסבל שהוא סובל".

על הטענות של נשים הקשורות לכת המדוברת כעת בירושלים ולפיהן מדובר בשקר ועלילות שווא, שאלנו כיצד ניתן להכריע בין הנשים הטוענות שעברו התעללות נפשית ואחרת לבין נשים שטוענות שהכל עלילה. בהקשר זה הזכרנו שהמשטרה מנסה להתחקות אחר הכת המדוברת מזה כמה וכמה שנים ומתקשה לטפל בה בהיבט הפלילי.

"בגלל שמדובר באנשים בגירים קשה לפרק מקומות כאלה, כי מי אתה שתגדיר מה טוב ומה רע, אבל אנחנו כחברה חייבים להציב גבולות קצה שבהם אנחנו חייבים להתערב. לא מפתיע שנשים יכולות לסלף לשקר ולהסתיר כי המטרה בכתות מקדשת את כל האמצעיים. שקר זו מצווה כדי שהכת תמשיך להתנהל, אבל חייבים לקבוע נקודות קצה. התעללות בקטנים ומעשים לא סבירים אנחנו כחברה חייבים להתערב. אני קורא לשירותי הרווחה להתמקצע בנושא הזה ולקבוע מדדים לזיהוי ופירוק הכתות הללו ולא פחות חושב לתת סל שיקום למי שיוצא מהכתות הללו".

בספרו מציג תמיר חן מספר פרמטרים שעל פיהם ניתן לבחון אם אדם נקלע לכת או שמא מדובר בסדנה תמימה להעצמה רוחנית כזו או אחרת. בשיחה איתנו הוא מתמצת את דרכי הזיהוי הללו:

"יש איפיונים מדויקים המבדילים בין קהילה נורמטיבית לקהילה של כת. לעיתים יש מאפיין אחד או שניים גם בקבוצות נורמטיביות ולכן צריך להגדיר את הדברים על פי רמת מסוכנות, כלומר שככל שאני מזהה יותר איפיונים רמת המסוכנות עולה וזה דורש לפקוח עיניים".

"חלק מהאיפיונים הם שכל החיים של הקבוצה ממוקדים במנהיג ובצרכים הפיזיים והרוחניים שלו. אין לך חיים אישיים. מדובר בפולשנות לתוך החיים של החסידים שלו, הוא קובע להם מתי עושים ומה עושים, מה אוכלים ומתי הולכים לישון. יש גיוס כספים שיטתי וגיוס אנשים כדי לצבור כוח וכסף. האידאולוגיה קיצונית משיחית תוך פסילה גורפת של כל משפיע אחר. רק אצלי תקבל את התיקון ואת ההארה. בדרך כלל תהיה מערכת של דיווחים והלשנות למנהיג שיכול להעניש, להשפיל ולדכא. תהיה הטפה לניתוק פיזי או מנטלי מחברים ומשפחה. תהיה דיכוטומיה, תחושה שהעולם מחולק לשחור ולבן, או שאתה איתנו באור או שאתה בחושך. תהיה דרישה להסתיר ולשקר, לא לפרסם מה שקורה בפנים ואדם מוצא את עצמו משקר בניגוד לאמונה הפנימית שלך. גם בכתות שמתפתחות בתוך היהדות אותם משפיעים יגידו שאין אף אדם מעליהם והם עצמאים בשטח. חשוב להדגיש שאם אתה נמצא בקהילה ויש בך תחושות של אשמה ופחד זה חייב להדליק נורת אזהרה. אדם שנמצא בקהילה נורמטיבית לא אמור להרגיש כך".

האם יש סיכוי שמי שכבר נמצא בתוך כת יראה את רשימת האזהרות הללו ויבין את מקומו, או שאולי מי שכבר מצוי בכת יפרשן את מצבו ובלבד שלא להגדיר את הדברים ככת? "הדברים תלויים בשלב. מי שנמצא בשלב התחלתי זה יכול לפתוח את העיניים. יש שלב שבו כל המסרים יעברו דרך הפילטרים של הכת ויקבלו משמעות אחרת לגמרי. יש מצבים שיש שחיקה רבה כל כך שהיא גורמת להתעוררות. בכת שלנו משפחה אחת הצליחה לצאת אחרי שעברה שבר גדול מאוד בכת עצמה, ואז זה יכול היה להיות המכה בפטיש".

בדבריו מציין חן כי על פי נתוני המרכז לנפגעי כתות פזורות בישראל כמאה קבוצות המוגדרות ככת, אולם זה המספר של הקבוצות הרשומות בעוד להערכתו יש עוד רבות אחרות שאינן רשומות. "כתוצאה מהספר שהולך ומתפרסם בציבור מגיעים אליי טלפונים על קבוצות שלא מוגדרות ככתות, אבל בשיחה איתם רואים שהאיפיונים קיימים בצורה מאוד ברורה, כך שהתופעה הרבה יותר רחבה ממה שנדמה".