הרב שפירא בשטח
הרב שפירא בשטחצילום: דוברות ימינה

ראש ישיבת רמת גן, הרב יהושע שפירא מתגייס לעזרת 'ימינה' ופותח במסע קהילות ומוסדות חינוך בציונות הדתית.

שוחחנו אתו על ההחלטה לסגור את הגמרא, לעזוב את הישיבה ולצאת לרחבי הארץ, וכבר בפתח הדברים הוא מבהיר כי התגייסותו היא "התגייסות לטובת הקב"ה, לגלות את האור האלוקי בעולם", ולמשימה זו יש גם פן פוליטי, אך פן זה הוא הסתעפות של הדברים ולא השורש שכן "אנחנו אוהבים את כל עם ישראל".

על הגורם שהוביל אותו למסקנה אומר הרב שפירא כי "לקח לי זמן להבין את המפה לאשורה. כשהתבהרו לי הנתונים החלטתי לסגור את הגמרא ובמידה מסוימת לנטוש את תלמידי כבניי ולצאת לעבוד. אסביר מה התבאר לי: ראשית, התבאר לי שכדי להקים ממשלה לא צריך 61 ח"כים אלא יותר מצביעים בעד מאשר נגד הממשלה. לכן אין צורך לממשלת שמאל באצבעות הערבים אם הם רוצים להקים ממשלה במידה ויש רוב יהודי".

"הרבה מהדיונים סובבים סביב השאלה האם כחול לבן מסתמכים על הרשימה המשותפת או לא. אני חושש שהם אפילו לא יצטרכו את זה", אומר הרב ומסביר מדוע: "קמיל פוקס, שיש לו קרדיט לא רע בסקרים, אומר שלרשימה המשותפת 13 מנדטים ואולי הם לא יהיו במליאה, ובתוך המליאה יהיו 107 ח"כים יהודים, 54 לימין ו-53 לשמאל. מנדט אחד שעובר מכאן לכאן וכבר יש להם 54 ולנו 53 וקמה הממשלה החמורה בתולדות ישראל".

על הגדרתה של ממשלת גנץ במבנה שכזה כחמורה בתולדות ישראל מסביר הרב שפירא: "הממשלה הזו תקום על שני קצוות: ליברמן חושב שהוא ימני יותר מביבי ומבנט, הוא הרי נוזף ב'ימינה' ובליכוד על השמאלנות שלהם. אז איך הוא יושב עם מרצ באותה ממשלה? התשובה היא שזו תהיה השאלה השולית. השאלה העיקרית תהיה שינוי הסטטוס קוו לכל אורך היריעה של נושאי דת ומדינה, בגיוס חרדים, אולי ביטול ההסדר, אולי פירוק הרבנות הראשית, הפרטת הגיור, הכותל השבת וכו'.

“מה הם יצליחו, אני לא יודע, אבל האם יש מכונים שיושבים על תכניות וכשתהיה יכולת בידם הם ישנו דרמטית את הסטטוס קוו של שבעים ומשהו שנות מדינה? בוודאי שכן. כולנו שומעים את הכיוון האנטי דתי ואנטי יהודי. בכך דומים מרצ וישראל ביתנו ו'כחול לבן' הם התווך שבין שני צדדי הצבת, ובמצב כזה אנחנו בפני בעיה חמורה שלא עמדנו מולה מאז קום המדינה".

מנגד, מסביר הרב שפירא, יש צד שני למטבע והוא החלום: "החלום הוא שנוכל להגיע ל-61 ואז ארבע מפלגות, שעברו גיבוש מאוד רציני להחזיק ביחד, יקימו ממשלה שתרצה הרבה יותר צביון יהודי, ארץ ישראל וריבונות, שתרצה את החלק הטוב של תכנית טראמפ ותדחה את החלקים אינם טובים, ובעיקר תפרק את דיקטטורת הבג"צ והיועמ"שים.

“הרשות המחוקקת שלנו סובלת מכך שהרשות השופטת היא גם המחוקקת והרשות המייעצת היא גם המבצעת, היועמ"שים במקום השרים והשופטים במקום המחוקקים וחוק כבוד האדם וחירותו יאפשר להם לעשות ככל רצונם, צריך להחזיר אותם למקומם. אנחנו בעד רשות יועצת ורשות שופטת, אבל לא שהשופטת מחוקקת והיועצת מבצעת".

"61 של הימין יביא לתיקון גדול בנושא הזה", אומר הרב ועובר להסבר הסיכוי להגיע ל-61 מנדטים של ממשלת ימין:

"יש לנו נתונים חדשים שלא היו קודם: שתי מערכות בחירות זו אחר זו, באחת 64 מנדטים ואולי 66 שהצביעו לימין, 4 של הימין החדש לא עברו, 2 של זהות לא עברו. חצי שנה אחר כך הפסדנו 9 מנדטים כי בבחירות הללו עצמה הפסידו 2 מנדטים, זהות לא רצו ובמקום 64 היה לנו 55. לאן הלכו 9 המנדטים הללו? מניתוח הקלפיות בוועדת הקלפי עולה כך שארבעה לא ברור לאן הלכו, 4.8 מנדטים לא הצביעו במועד ב'. עם מעט עזרה ועידוד קל להוציא אותם.

”לכן אנחנו יוצאים לתכנית שכולם, טף ונשים ביום אחד, יצאו מהבתים שאנחנו יודעים איפה הם כדי להוציא אותם מהבית, שיבואו, לא יתייאשו, יש לנו תקווה בלב ואור בנשמה. זו מדינה יהודית שתתפתח. הימין הוא הרוב. לא להתייאש באמצע הדרך".

לנוכח ניתוח זה של המצב, שאלנו את הרב שפירא אם לא נכון יהיה ל'ימינה' לחבור לממשלת גנץ-ליברמן-מרצ על מנת להציל את מה שאפשר. "אני בוודאי סובר שלא", משיב הרב הקובע כי לא ניתן "להצטרף לחבורה שהם אחים שלנו ואנחנו אוהבים אותם, אבל הם עסוקים השכם והערב בהכפשת אמונת האמת של היהדות, בציור של פנים מכוערות של עולם הדת וברצון לשנות את סגנונה של ישראל ממדינה יהודית ודמוקרטית למדינת כל אזרחיה ובמידה מרובה אפילו למדינת כל מתבולליה.

“חלקים גדולים שם רוצים את מדינת כל מתבולליה. יש הבדל גדול. 'כל אזרחיה' זה רצון לניטראליות כדי שהאחרים לא ירגישו סוג ב', 'כל מתבולליה' זה עידוד להתבוללות של כולנו עם כולנו, ארבעה שבטים שכולם בהם מתחתנים עם כולם. אנחנו צריכים להיות אלטרנטיבה כדי שבעזרת ה' זה לא יקום, אבל יש לנו משימה, צריך לאזור כוחות ולצאת איש אחד כלב אחד ולגרום לזה לא לקרות".

על השאלות אותן הוא פוגש במהלך המפגשים במוסדות השונים מספר הרב שפירא כי "עולות שאלות קשות. לא צריך לגדל דור של בחורים ומבוגרים לא שאלות". בין השאלות עולות גם השאלות על היעדרה של 'עצמה יהודית' ברשימת הציונות הדתית, והרב מתייחס גם אליה: "הייתי מאוד שמח שעצמה יהודית יהיו איתנו ועשיתי ככל יכולתי, אבל לא עלה בידינו. בסבב א' חלק מהמו"מ היה אצלי בבית. באותו לילה זה המשיך לא אצלי בבית ועצמה יהודית נכנסה. הייתי שמח שהיא תהיה גם הפעם".

"יש שם אנשים שגם אם יש לי חילוקי דעות איתם, הם יקרים ומסורים והייתי רוצה אותם איתנו ביחד, אבל לא זכינו ולא בגללי. כעת אנחנו צריכים לעשות את הכי טוב כדי שיהיו לנו כמה שיותר נציגים בכנסת. המספר הקובע כדי שתהיה ממשלת ימין שלא הייתה כדוגמתה הוא 61.

“אם נצא מהבית כדי לעודד את האנשים שנחלשו בדרך ואת מי שהיו להם קושיות, נשים את הקושיות בצד, נתווכח עליהם בהמשך ואשמח שיאתגרו גם אותי, אבל כעת, יחד עם זאת המשימה היא להגיע ל-61. היום כולם יודעים מי עובר את אחוז החסימה ומי לא, ולהצביע למי שעבור. להתגייס כדי שהימין ששמר על השורה יעשה את הצעד הנוסף ומדינת ישראל תתקדם קדימה והאור האלוקי יאיר בה ביתר אור".