גלעד אברהמוף מימין, דביר ברח"ד שלישי משמאל
גלעד אברהמוף מימין, דביר ברח"ד שלישי משמאלצילום: איציק בלניצקי

גלעד אברהמוף בן ה-17 מישיבת בני עקיבא בנתניה הוא חתן התנ"ך העולמי לנוער יהודי בשנת תשפ"א-2021.

את התואר "סגן חתן התנ''ך" קיבל דביר ברח"ד בן ה-16 מישיבת קריית אתא. בנימין רם מארצות הברית הגיע למקום השלישי.

חידון התנ"ך העולמי לנוער התקיים הבוקר (רביעי) בירושלים בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב גלנט, יו"ר הכנסת יריב לוין, ראש העיר ירושלים משה ליאון ויו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג.

השנה, זו הפעם השנייה, יואב שלוסברג הוא מחבר השאלות בחידון התנ''ך. את הטקס הנחה ד"ר אבשלום קור זו השנה ה-33.

יו"ר הכנסת יריב לוין אמר בחידון: "אני בטוח שאתם מאוד מתרגשים, רואים את זה, זה טבעי. אבל לצד ההתרגשות אתם יכולים להיות גאים בכך שהגעתם למעמד הזה. ההשתתפות שלכם בחידון היום כבר מזכה אתכם במקום של כבוד בשרשרת הדורות המפוארת של עמנו - שרשרת הדורות שבמסגרתה הידע והבקיאות בספר הספרים לא רק שעוברים מדור לדור, אלא שבכל דור נוסף עוד נדבך של ידע ושל העמקה בתנ"ך".

יו"ר הסוכנות היהודית הרצוג אמר בחידון כי הוא "גאה להיות חלק ממסורת חידון התנ"ך שהגתה אימי, אורה הרצוג תבדל"א, בחגיגות העשור למדינת ישראל ולחזק את הזיקה החשובה כל כך שבין העם בישראל לבין העם היהודי בכל קצוות תבל.

"אתם, משתתפות ומשתתפי החידון, מממשים את החזון הזה בכל מאודכם: מכל מקום בעולם שבו אתם נמצאים, אתם הוגים בתנ"ך, לומדים אותו, מתחברים אליו באלף צורות, ובכך מפיחים חיים באותיות ומגשימים את ייעודן. לכל אחת ואחד ממשתתפי החידון לאורך הדורות סיפור חיים ייחודי. כל אחד הוא עולם שלם של תקוות ושל כישרונות. החיבור בין כולנו עובר בין אותיות הפרשה וההפטרה, הטעמים והסלסולים – כל אחד ופרשנותו, כל אחת ותפילתה. כנאמר בתפילה לשלום המדינה שחיבר אותה סבי הדגול, הרב הראשי של מדינת ישראל, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל: 'וְאֶת אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל, פְּקׇד נָא בְּכָל אַרְצוֹת פְּזוּרֵיהֶם, וְתוֹלִיכֵם מְהֵרָה קוֹמְמִיּוּת לְצִיּוֹן עִירֶךָ'.

"היו ברוכים משתתפות ומשתפים יקרים. תלווה אתכם ברכת הכהנים המופיעה בספר במדבר וראו כמה יפות הן מילותיה: יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ, יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ, יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם'", כך הרצוג.

ראש הממשלה נתניהו נשא דברים והתגאה "בזכות מבצע החיסונים הבאנו ישועה מן המגפה העולמית. חזרנו לחיים וחזרנו לשמחתי גם לחידון התנ"ך במתכונת כמעט רגילה. אני מקווה שבשנה הבאה שוב נראה כאן איתנו את המשתתפים והמשתתפות מחוץ לארץ - לא על המסך מרחוק, אלא מקרוב, במדינת ישראל, בבית".

נתניהו הוסיף: "התנ"ך הוא מצפן יוצא מן הכלל למנהיגות. זה מורה דרך מופלא שמלמד אותנו מאין באנו ולאן אנו שואפים להגיע - גבוה ורחוק". ראש הממשלה העיד כי הוא לומד יחד עם בנו אבנר את פרשת השבוע: "אני נוהג לומר שעד גיל 12 אני לימדתי אותו ומשם זה התהפך".

16 נערים ונערות מכל רחבי העולם העפילו לחידון התנ"ך העולמי:

1. גלעד אברהמוף - ישראל
2. עמית אלגזר - ישראל
3. מגלי בואנוס - ארגנטינה
4. אוראל בנימיני - ישראל
5. דביר ברח"ד - ישראל
6. יעקב ווידמאן – קנדה
7. אורלי מאיראוויטש – אנגליה
8. שרה סולומון- אנגליה
9. גילה סתהון - ארגנטינה
10. אריאל צ'יקורל - מקסיקו
11. לאה קלמוס - אנגליה
12. שירי קפלן - דרום אפריקה
13. אילנה רוזנבלט - ארצות הברית
14. בנימין רום - ארצות הברית
15. שרה שיי - ארצות הברית
16. גבריאל שרם-מקסיקו

כלת התנ''ך העולמי בשנה שעברה היתה רות כהן בת ה-16 ממרכז שפירא, תלמידת אולפנת בהר"ן. סגן כלת התנ''ך היה משה גלידאי מאלון שבות, תלמיד ישיבת מקור חיים.