חמישה ימים למבצע שומר החומות: תקיפות צה''ל ברצועת עזה הותירו את החמאס עם פגיעה כבדה ביותר, והחזירה את היכולות שלו שנים אחורה.

ארגון הטרור העזתי ספג פגיעה אנושה ביכולות ייצור המערך הרקטי ובכלל מערך ההתעצמות של הארגון. לפחות 15 בכירים חוסלו על ידי צה''ל יחד עם עשרות פעילי חמאס שהיו משמעותיים ליכולת הפיקוד והשליטה של הארגון.

לחמאס יידרשו שנים של שיקום כדי לשוב ליכולותיו בתחום המחקר והפיתוח, כפי שהיו ערב המבצע: חוסלו בכירי המהנדסים של חמאס ברצועת עזה, אשר הובילו בשנים האחרונות את כלל מערך האמל״ח האסטרטגי בארגון. לרשות הארגון נותרו פעילים בודדים שעסקו בפרויקטים אסטרטגיים בתחום זה.

מטוסי הקרב והמסוקים של צה"ל פגעו במרבית אתרי המחקר והפיתוח של חמאס, והושמדו מעבדות וסדנאות של פרויקטים אסטרטגיים.

יכולת הייצור הרקטי של חמאס נפגעה קשות במוקדים שונים של תהליך הייצור - השיקום של תשתיות הייצור צפוי לארוך זמן ממושך.

הפגיעה המשמעותית באתרי הייצור של חמאס המצויים מתחת לקרקע מהווה פגיעה בצוואר הבקבוק הראשי של מפעל הרקטות של חמאס. בימים האחרונים הושמד מפעל הייצור העזתי ונשללה מחמאס היכולת לייצר רקטות חדשות בעזה למשך חודשים לכל הפחות.

כוחות צה''ל השמידו שלוש מנהרות התקפיות וכמות גדולה מאוד של מנהרות הגנתיות. עשרות לוחמי חמאס נהרגו מתחת לאדמה כתוצאה מתקיפותיה של ישראל.

חיסולים ממוקדים

כוחות צה''ל והשב"כ הביאו לפגיעה דרמטית בבכירי חמאס, וחיסלו את מח''ט העיר עזה באסם עיסא שהיתה לו השפעה גבוהה על הפיקוד ותהליכי קבלת ההחלטות. חוסלו גם אבו רחמה - ראש תיק המחקר והפיתוח, ג'מאלה זבדה - ראש מחלקת ההנחייה, וליד שמאלי - ראש מחלקת הציוד התעשייתי, חאזם ח'טיב - ראש מחלקת המחקר והייצור, וכן ג'מעה טכלה - בכיר בתחום המחקר של חמאס.

סיכול פיגועי מל''טים

על אף מאמצי חמאס להוציא פיגועים מהאוויר נגד חיילי צה"ל, וכן לממש בפועל יכולות חדשות אותן בנה ליום עימות, עד כה הוא לא מצליח את תוכניותיו לממש בזכות הפעולות הסיכוליות של צה"ל.

המגדלים שהושמדו ברצועה: מגדל הנאדי – ברמאל דרום, ובו לשכות הנהגה, ביטוח לאומי ומשרדי מטה הייצור; מגדל ג'והרה - ברמאל צפון, ובו משרדי מחלקת ההסברה של חטיבת עזה, מטה הייצור ומטה הגדה; מגדל שורוק - ברמאל דרום, ובו משרדי אלאקצא ומודיעין צבאי; מטה מנגנון ביטחון הפנים - ובו מאוחסנים אמצעי לחימה ומשרדו של ראש בטחון הפנים של רפיח ומחלקות נוספות.

גורם בכיר בצה"ל אמר היום (שישי) כי "ההישגים במבצע זה, הם תוצר של עבודה מודיעינית מאומצת במשך שנים. האויב הופתע מאיכות המטרות וכמותן. תהליכים שקרו בצה"ל ובאמ"ן כמו העבודה הרב תחומית באוגדות ובמטכ"ל, הקמת זירת המטרות ושימוש בצוותי אדם מכונה לייצור מטרות אפשרו לייצר הפתעה משמעותית באיכות ובכמות.

"ערערנו את התפיסה האופרטיבית של האויב - נטרלנו איומי פשיטות, סיכלנו מתווי פגיעה באמצעות רחפנים ומל"טים ופגענו קשות ביכולות התת קרקעית של חמאס".

הבכיר סיפר: "סיכלנו עשרות בכירים בחמאס ובגי'האד האיסלאמי, הדבר גרם לתחושת נרדפות בקרב הבכירים ברצועה. דבר זה מקשה על התפקוד שלהם ובהמשך ניהול המערכה''.

"יכולות ייצור האמל״ח בכלל והרקטות בפרט של חמאס נפגעו קשות. השיקום של תשתיות הייצור צפוי לאורך זמן ממושך. מדובר על אובדן של יכולות שמחזיר אותם אחורה שנים''.

לדברי הגורם הבכיר בצה''ל, החיבור בין המודיעין בזמן אמת לאש, הביא עד כה להצלחות רבות בסיכול פיגועים רבים וניסיונות רבים של האויב להוציא לפועל מבצעים מיוחדים. ״אנחנו ערוכים עם מטרות איכותיות לאורך זמן ולמערכה ארוכה. נמשיך לגבות מחיר עולה מחמאס. אף פעיל טרור בעזה אינו מוגן, החל ממשגר טילים ועד כלל בכירי הג'יהאד האיסלאמי וחמאס''.