נתניהו בהתייעצות עם ראשי המל"ל בהווה ובעבר
נתניהו בהתייעצות עם ראשי המל"ל בהווה ובעברצילום: קובי גדעון /לע"מ

רשת אל-ערביה דיווחה הערב (שלישי) כי המתווכים המצרים הציעו להגיע לרגיעה בין ישראל לארגוני הטרור בעזה, אשר תחל ביום חמישי בשעה 06:00 בבוקר.

אם תתקבל ההצעה יגיע בכך לסיומו מבצע "שומר החומות" אליו יצאה ישראל ברצועת עזה לאחר כשבוע וחצי של לחימה. גם בסוכנות אי-פי דווח כי ישראל העבירה מסר לארצות הברית לפיו המבצע יסתיים בתוך כמה ימים.

עם זאת, גורם מדיני הבהיר הערב כי בניגוד לדיווחים על הפסקת אש צפויה מיום חמישי, אין שום סיכומים ושום התחייבויות מצד ישראל.

המגעים בין הצדדים בתיווך המצרי מתנהלים בעוד הלחימה ברצועה נמשכת וצה"ל ממשיך לתקוף מטרות טרור, ומנגד ממשיכים ארגוני הטרור לשגר רקטות ליישובי עוטף עזה, אשקלון אשדוד וצפון הנגב.

מוקדם יותר היום, מטוסי קרב של צה"ל תקפו חפ"קים, חמ"לים, תשתיות מבצעיות ללחימה ומתחמי מחקר ופיתוח עבור ארגון הטרור חמאס בדירותיהם המבצעיות של חמישה מפקדים נוספים בחמאס.

התשתיות הצבאיות שהותקפו הן: תשתית צבאית בביתו בג'אבליה של ראש יחידת מחקר ופיתוח של המודיעין הצבאי בארגון הטרור חמאס; תשתית צבאית בביתו בחאן יונס של סגן מפקד גדוד מזרחיות בארגון הטרור חמאס; תשתית צבאית לניהול לחימה בביתו של מ"פ הפועל תחת גדוד מזרחיות של ארגון הטרור חמאס; תשתית צבאית ששימשה לניהול לחימה בביתו ברפיח של יאסר שיח אליעיד, מ"פ ביבנא בארגון הטרור חמאס; ותשתית צבאית לניהול לחימה בביתו בחאן יונס של מוחמד אל נאג'ר, מ"פ בגדוד דרום חאן יונס של ארגון הטרור חמאס.

מוקדם יותר הערב דווח כי בצה"ל ובשב"כ ביקשו היום מהדרג המדיני זמן נוסף, מאחר שלדבריהם ישנה הזדמנות להגיע ל"מטרות איכות" בעזה בתקופה הקרובה – ובראשן בכיר חמאס מוחמד דף.

על פי הדיווח של העיתונאית דנה וייס במערכת הביטחון ביקשו מהדרג המדיני לתת עוד זמן למבצע "שומר החומות", במטרה למצות את הפוטנציאל שנפתח בגזרת עזה.

בצה"ל מתייחסים לתוצאות חיסולו האפשרי של דף כעל "אפקט קאסם סולימני", מנהיג כוח קודס האירני שחוסל בסוריה על ידי ארה"ב. בצבא אומרים כי חיסול של דף יכול לשנות את המשוואה באזור לאורך זמן – ומבקשים מהדרג המדיני זמן נוסף כדי למצות את הפוטנציאל.

מנגד, גורמים בקבינט אומרים: "צה"ל הביא הישגים אדירים, קיבלנו מספיק. צריך לדעת מתי לעצור, אחרת נכנס לדשדוש מסוכן וניתן לחמאס לגרור אותנו למלחמת התשה".

נציין כי מוחמד דף הוא מוותיקי בכירי החמאס ברצועה. דף החל את דרכו כתלמידו של רב המחבלים יחיא עיאש ("המהנדס"), שעמד בראש "הזרוע הצבאית" של חמאס, עד לחיסולו. הוא פיקד על החוליה שחטפה ושיספה את גרונו של החייל אלון קרוואני. בשנת 1994 היה דף אחראי על הפעלת החוליות שחטפו ורצחו את החיילים נחשון וקסמן, אריה פרנקנטל ושחר סימני. בין השאר עמד מאחורי שילוחם של שני מחבלים מתאבדים לפיגועים בקו 18 בירושלים.

ישראל ניסתה מספר פעמים לחסל את דף, ללא הצלחה. ככל הנראה באחד הניסיונות הוא איבד את עינו ונותר בעל מום ביד. בישראל מעריכים כי כיום הוא שוהה מאה מטרים לפחות מתחת לאדמה.