מסתננים אפריקנים בדרום תל אביב
מסתננים אפריקנים בדרום תל אביבצילום: הדס פרוש, פלאש 90

"זה לא המקרה הראשון, בטוח שהיו עוד מקרים דומים שלא מדווחים. למשטרה יש עניין להשתיק מקרים כאלה, שלא תהיה תסיסה. זה לא תמיד מגיע למקרים של אונס, יש לא מעט עבירות שנעשות על ידם ולא קורה עם זה כלום. האריתראי מגיע לבית המשפט, אומר שהוא מסכן ואין לו איפה לגור ומיד משחררים אותו.

לדעתי, על כל עבירה קלה צריך להעיף אותם מפה. החיים של התושבים הפכו להיות גיהינום, בלי קשר לכל העבירות. עצם הימצאותם פה מהווה בעיה רצינית לתושבים. הם כבר איבדו את הצביון היהודי. בתחנה המרכזית הישנה יש מאות שנמצאים שם מהבוקר עד הלילה, שם שותים ומשתכרים דבר שבשגרה. בערב הם חוזרים לשכונות שבהן הם מתגוררים, כמו התקווה, נווה שאנן ושפירא, ואז שם מתפוצצים".

את הדברים הללו אומר מדם ליבו שלמה מסלאווי, חבר מועצת העיר ויו"ר ועד שכונת התקווה, בעקבות התקיפה הקשה והאונס האכזרי של תושבת דרום תל אביב ביום חמישי האחרון לפנות בוקר. מתלונת האישה עולה כי היא ישנה לבד בבית כאשר נכנס לביתה גבר שאותו היא זיהתה כמסתנן אפריקני. לדבריה הוא התנפל עליה, הכה אותה בכל גופה במשך דקות ארוכות, נשך אותה וגרם לה לשברים וחתכים בכל הגוף. היא התקשרה למד"א ופונתה לבית החולים על ידי אמבולנס כשהיא סובלת משברים בפנים ובצלעות.

על פי הדיווחים, כאשר התקבלה התלונה הראשונית בתחנת השכונות של משטרת מרחב יפתח ביום חמישי בבוקר, זמן קצר לאחר התקיפה, במשטרה ניסו להמעיט בערכה ואף להכחיש אותה כליל. "יש לאישה היסטוריה" ו"אין אינדיקציה שהמקרה קרה" היו רק חלק מהתירוצים שסיפקה המשטרה. רק לאחר שהאירוע נחשף על ידי כתב ynet אלי סניור מינה מפקד המחוז צוות חקירה בתחנת שכונות, שהחל לאסוף את המצלמות באזור ולגבות עדויות משכנים ותושבי השכונה. זמן קצר לאחר צפייה במצלמות האבטחה ואיסוף ראיות מהזירה עצרה המשטרה את החשוד בתקיפה, מרדק טספניס (31), מסתנן אריתראי שמתגורר בשכונת שפירא בתל אביב מזה עשר שנים.

רק במוצאי שבת הודה נציג המשטרה בבית משפט השלום בתל אביב בחומרת המקרה בפה מלא: "מדובר באלימות חמורה ביותר ונטולת רסן מצד החשוד". נציג צוות החקירה המיוחד מתחנת השכונות, רס"ב ניר מלכה, עמד בבית המשפט ותיאר בצורה מזעזעת את שהתרחש בדירת האישה. "הקורבן ישנה לבד בבית, ואז נכנס החשוד לדירה", אמר. "הקורבן התעוררה וביקשה ממנו לצאת מהדירה. החשוד הצמיד סכין לצווארה, תוך שהוא מסמן לה לשתוק. הקורבן התנגדה, ובשלב זה החשוד החל להכותה – כשהוא גם נוגע בגופה באזורים מוצנעים".

"החשוד נטל קומקום שהיה במקום, הטיח בראש הקורבן וגרם לה לשבר בארובות העין – וגם נשך אותה בגופה", הוסיף מלכה ותיאר את התקיפה המינית שגם גרמה לחבלות. על פי החקירה מתברר כי חלק מהמכות היו עם אגרופן שהחשוד נשא עמו וככל הנראה גרמו לאישה שברים בצלעות. לאחר שהביט בתמונות של האישה החבולה מבית החולים, שם היא עדיין מאושפזת, קיבל השופט אודי הקר את בקשת המשטרה והאריך את מעצרו של החשוד בחמישה ימים. מהחשדות החמורים עולה כי הוא מואשם בין השאר במעשה מגונה בנסיבות מחמירות תוך גרימת חבלה, התפרצות למגורים לבצע עבירה, איום, תקיפה הגורמת חבלה ממש וכן החזקת אגרופן או סכין שלא כדין.

מתחת לרדאר של ארגוני הנשים

מאוחר יותר התברר כי אין זאת ההסתבכות הראשונה שלו עם החוק. נגד טספניס תלוי ועומד תיק נוסף שבו הוא מואשם בהתפרצות והיזק לרכוש, שבמהלכה ניסה לכאורה לאנוס, אך לא הצליח עקב התנגדות הקורבן. "לצערי לא פעם קורה שהמשטרה עוצרת את המסתננים על עבירות כאלה ואחרות, אבל כשמגיעים לבית המשפט השופטים משחררים. הם מגיעים עם סוללה של עורכי דין שמציגים אותם כפליטים. התושבים מכירים את הנוהל ולא תמיד מתלוננים. הבעיה היום היא שאין מוצא. פעם עוד היו מתקני כליאה שהיוו כלי איום והיום הם אינם", מסביר מסלאווי.

"בעבר היה לנו קו פתוח עם המשטרה, אבל אנחנו כנציגי התושבים כבר התייאשנו. אין עם מי לדבר. בשבתות ובחגים החנויות, בתי העסק והפאבים פתוחים לרווחה. אין שליטה", הוא מתאר את שגרת חייהם בשכונות. "יש להם עניין להשתיק את זה. זו לא פעם ראשונה. יש הרבה מקרים כאלה שלא שומעים עליהם. כשזה נעשה באוכלוסיות חלשות משתיקים את העניין. אם זה היה באזור חזק היו מבליטים וכל התקשורת הייתה על זה. ארגוני הנשים לא צייצו על התקיפה של האישה המסכנה הזאת, רק כי זה קרה בדרום תל אביב. יש אלפי מסתננים שהם חסרי זהות, הם באים בקבוצות. השוטרים חוששים להתקרב אליהם. כשהם מתחילים באלימות אחד כלפי השני עם בקבוקים שבורים, אין שוטר שמעז להתקרב לזירה".

בפורום עוטף תחנה מרכזית תוקפים בחריפות את התנהלות המשטרה במקרה. "המשטרה מנסה לטייח את האונס הזה", הם טוענים. "אמרו שהאישה מדמיינת ושאין אינדיקציה למרות שהיו צילומים של דם על הרצפה. האישה מאושפזת עם שברים בצלעות, חתכים בפנים וכמובן עם הטראומה של האונס. רק כשכתב של ynet הוציא את הסיפור החוצה המשטרה התחילה לחקור ותפסה מהר מאוד את המסתנן שאנס".

הוכחה לטענותיהם היא המהירות שבה המשטרה תפסה את המסתנן התוקף, מאז שהפסיקה להכחיש את עצם המקרה. "זאת תחנה מאוד כושלת, אם הם תפסו אותו כל כך מהר, כנראה שהוא מוכר להם מהעבר. הם גם לא פרסמו את התמונה שלו, מה שחיזק את החשד שהם עושים זאת כדי שקורבנות נוספים ממקרים קודמים לא יתלוננו על כך ויעשו בושות למערכת. יומיים אחרי כן גילינו שאכן יש לו תיק נוסף על אותה עבירה של התפרצות לבית וניסיון לאונס. באותה פעם הוא לא הצליח כי הקורבן התנגד. הוא שוחרר ועשה זאת שוב. היה כאן טיוח פושע".

שרת הפנים איילת שקד, שבעבר פעלה רבות למען תושבי דרום תל אביב, סיפרה על אותה אישה מהיכרות אישית. "אישה בת 50, אחת שבשבילה החיים הם מסע אתגרי אינסופי, מתפרנסת מאיסוף בקבוקים עם השקפת עולם אופטימית, 'מתישהו יהיה טוב בעולם'. בימי העשרה לבני הנוער בבית דני היא הייתה מגיעה, יושבת לבד בצד, נבוכה. ניצוץ בעיניים מכל ילד שהגיע, מוחאת לו כפיים ושולחת נשיקות באוויר. בסוף הייתה מבקשת את הבקבוקים והולכת לעוד ערב בודד וקשוח בדירה הקטנה שלה".

שקד מגלה כי למסתנן האריתראי השיכור שתקף אותה באכזריות בלתי נתפסת נפתחו 13 תיקים, אך הוא מעולם לא הורשע. "היום מסתננים שמעורבים בפשיעה משתחררים בסיטונאות בחזרה לרחובות. בעבר היה נוהל הרחקה למשמורת של מסתננים שעברו עבירות קלות. כי מתחילים מעבירה קלה ואחר כך מתדרדרים לפשיעה חמורה. אפעל להחזרת נוהל ההרחקה למשמורת או להוצאה מהמדינה במקרה של פשיעה. כמו כן אורה למחלקה המשפטית לערער על כל החלטה לשחרר מסתננים מסוכנים ואפעל לקדם את הרחקתם ממדינת ישראל. יש לנו הרבה עבודה". צעד ראשון בכיוון עשתה השבוע שקד, כאשר מינתה ליועץ אישי את יונתן יעקובוביץ', איש המרכז למדיניות הגירה ישראלית.

יממה וחצי של הכחשה

"זאת אינה הפעם הראשונה שבה המשטרה מכחישה פשעים באזור דרום תל אביב", אומרת גם חברת הכנסת גלית דיסטל־אטבריאן (הליכוד), שהגישה השבוע שאילתה דחופה בנושא וטרם קיבלה מענה. "למרבה המזל אלי סניור התעקש ופקפק בגרסה של דובר המשטרה. הוא בדק בעצמו וגילה שלא רק שקיימת אישה כזאת, אלא שהממצאים הפורנזיים והבדיקות בוולפסון מוכיחות שהיא הותקפה וכנראה גם נאנסה. מה שהבנתי, שמבחינת המשטרה לא רק שהם לא חיפשו אחרי החשוד, אלא גם היו מוכנים להעלים את הפשע. הם ידעו שהוא בוצע והיו מוכנים להעלים אותו כדי לחסוך מעצמם עבודה קשה".

את ההחלטה על הגשת השאילתה היא קיבלה מהרגע שהתברר שבמשך לפחות יממה וחצי המשטרה הכחישה מול עיתונאי את עצם הקיום של הפשע הזה, ורק כשהוא פורסם באתר ynet המשטרה הוציאה הודעת דוברות לקונית, ואז המקרה הגיע לבית המשפט. "מי היו האנשים בתחנת שכונות ששיקרו לדובר של המשטרה, ואיך המשטרה מתכננת לטפל בהם? שוטר שמטשטש מקרה אונס, זה כמעט חמור כמו האונס עצמו. כבר קיבלתי עדות על מקרה דומה בעיר אחרת ואני יודעת משפי פז ודורון אברהמי שזאת מגמה. החשודים לא מגיעים לבתי המשפט, אין להשיג אותם. כדי לא לעבוד קשה, במשטרה מרימים ידיים. התקשורת מצידה לא מהדהדת מכיוון שמדובר במסתננים והאג'נדה היא להכיל אותם. מבחינתם, כל ביקורת כלפי המסתננים זה שיח שנאה וגזענות".

"יש כאן איפה ואיפה", קובעת דיסטל־אטבריאן. "אם היה מדובר בבחור מסורתי חובש כיפה שחשוד באונס, זה לא היה יורד מסדר היום. לא רק מי הקורבן, אלא גם מי התוקף. אם הסיפור הזה היה אישה שגרה בצפון תל אביב שהותקפה באותו אופן על ידי בחור מסורתי, כל הטיפול המשטרתי והתקשורתי היה משתנה מהקצה אל הקצה". על אף הגשת השאילתה, היא פסימית באשר לתשובה שתקבל. "לצערי זו לא השאילתה הדחופה הראשונה שאני מגישה, ומניסיוני התשובות ריקות, ממלכתיות ולא אומרות דבר. לא ייצא מזה שום דבר, זה פשוט הכלי היחידי שיש לי כפרלמנטרית".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מיד עם קבלת הדיווח במשטרה, נפתחה חקירה שבמסגרתה בוצעו מגוון פעולות שהובילו למעצר חשוד במעשה אשר בסיומה נכלא. בהתאם לצורכי החקירה, בית המשפט האריך את מעצרו. החקירה נמשכת".