תפילה בציבור באוויר הפתוח
תפילה בציבור באוויר הפתוחצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

הסופר והפובליציסט הרב חיים נבון מזועזע מכוונת הממשלה להטיל סגר בחגי תשרי אם מספר חולי הקורונה ימשיך לזנק.

"לתלוש את השערות", כתב הרב נבון בפייסבוק. ''שוב החשיבה הנוראה הזו, כאילו הימים הנוראים הם המועד הכי נוח לסגר. אם יש סגר - יופע מיד; עיצרו עכשיו את הטיסות, החזירו את כל הנופשים הביתה, סגרו עכשיו את השער לתורכיה - רק תנו לנו השנה את הימים הנוראים''.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בדיון קבינט הקורונה שהסתיים הערב (שלישי) כי "רוב הסיכויים שכנראה לא יהיה מנוס מסגר, אלא אם כן החיסון המסיבי של בני ה-60 פלוס יקטין את מספר החולים קשה תוך כמה שבועות".

שר הביטחון בני גנץ אמר בדיון כי "יש להכין את הציבור לאופציה של סגר בספטמבר למשך חודש, שהפגיעה הכלכלית בו תהיה מינימלית. במקביל, יש להאיץ את מאמץ החיסונים כדי לנסות למנוע את הסגר, מערכת הביטחון נרתמת למאמצים ומתגברת כוחות. את התו הירוק והסגול צריך להחזיר כבר עכשיו ולצמצם מגעים".

המומחים מסבירים כי העלות של סגר בספטמבר תהיה נמוכה יחסית בגלל המספר המועט של ימי העבודה. לפי הערכות אם התחלואה תמשיך לעלות בקצב הנוכחי יוטל סגר בחגי תשרי כדי לא להגיע למצב של אי-ספיקה בבתי החולים.

בינתיים ראש הממשלה בנט כינס את קבינט הקורונה במשרד ראש הממשלה בירושלים, והחליט על שורת הגבלות חדשות בעקבות העלייה הדרמטית במספר חולי הקורונה בישראל.

החלטות הקבינט שייכנסו לתוקפן ביום ראשון ה-8 באוגוסט:

מתווה "התו הירוק" יורחב גם למקומות בהם ישנה התקהלות בת פחות מ-100 אנשים, ולכל הגילאים (גם מתחת לגיל 12, החל מיום ו', 20 באוגוסט 2021, י"ב באלול תשפ"א, לטובת השלמת הקמת מערך הבדיקות המהירות).

תהיה חובת עטיית מסכות גם בחללים פתוחים בהם ישנה התקהלות בת 100 אנשים ויותר.

משרדי הממשלה ובהתאמה ככל הניתן המגזר הציבורי יעברו למתכונת עבודה בהיקף של 50% נוכחות במשרד, כאשר מנכ"ל המשרד רשאי לבצע התאמות במקרים חריגים. הקבינט ממליץ למגזר הפרטי לעבור למתכונת עבודה מהבית.

בנוסף, תהיה חובת בידוד למבוגר מחוסן שמטפל בקטין שגילו מתחת לגיל 12 או בחסר ישע אשר התגלה כמאומת.

הוחלט על הגברת האכיפה על מפרי בידוד ועטיית מסכות.

באשר לכניסה ויציאה מן הארץ קבע הקבינט כי יהיה איסור טיסה גורף למדינות אדומות, למעט מקרים שיאושרו על-ידי ועדת חריגים.

בנוגע למדינות כתומות – תורחב רשימת המדינות כך שייכללו בה מרבית מדינות העולם, וחזרה מהן תחייב בידוד, הן למחוסנים והן למחלימים.

תוגדר רשימה מצומצמת ביותר של מדינות ירוקות, אשר החזרה מהן תחייב בידוד עד לקבלת תוצאת בדיקה שלילית.

הקבינט קורא לציבור ''להפסיק ללחוץ ידיים, להפסיק להתחבק ולהתנשק ולהימנע מכל התקהלות בחלל סגור שאיננה הכרחית''.

קריאה מיוחדת נשמעה לבני 60 ומעלה, להימנע מהתקהלויות ומכל מפגש עם אנשים לא מחוסנים בחלל סגור.

ראש הממשלה ושרי הקבינט פונים אל הציבור בקריאה להתחסן בהקדם האפשרי ולעמוד בהנחיות, שכן שילוב הדברים מציל חיים וימנע מגבלות חמורות יותר, לרבות סגר, בהמשך.

בדיון השתתפו שר הבריאות, שר הביטחון, שר המשפטים, השר לביטחון פנים, שרת הכלכלה, שרת הפנים, שרת החינוך, שר התיירות, שר הבינוי והשיכון, שר התרבות והספורט, השר לשירותי דת, שר במשרד האוצר, שרת המדע והטכנולוגיה, מנכ"ל משרד רה"מ, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד הבט"פ, מנכ"לית משרד התחבורה, היועץ המשפטי לממשלה, נציב שירות המדינה, מפקד פיקוד העורף, ראש אג"ם במשטרה, ממונה הקורונה, ראש שירותי בריאות הציבור, הממונה על נתב"ג והמעברים, המשנה לראש המל"ל, וכן פרופ' רן בליצר, פרופ' אלי וקסמן ופרופ' ערן סגל.

לשכת שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון פרסמה הודעה שבה נכתב כי שנת הלימודים תפתח כסדרה: "מערכת החינוך תהא האחרונה לנקוט בצעדים שיהיה בהם כדי לפגוע ברצף הלמידה ובמענים הרגשיים שהיא מחוייבת לתת ל2.4 מיליון תלמידות ותלמידים בארץ".