תפילה בתקופת הקורונה
תפילה בתקופת הקורונהצילום: Yossi Zamir/Flash90

גל רביעי של קורונה: שר הדתות מתן כהנא (ימינה) גיבש מתווה לפתיחת בתי הכנסת בחגי תשרי המתקרבים.

המתווה יוצג למשרד הבריאות ביום רביעי הקרוב, ובמסגרתו לא יהיה דין שונה לבתי כנסת ולאירועים אחרים - דין בית כנסת כדין אולם קולנוע וכל התכנסות אחרת.

במתווה החדש הופקו לקחים מטעויות הממשלה הקודמת, בתקווה שהפעם הוא יהיה פשוט וקל להבנה. בלי חישובים מסובכים על בסיס גודל בתי הכנסת ומספר הנוכחים.

לפי המתווה המסתמן, תחול חובת עטיית מסכות כל זמן התפילה, מגבלת המתפללים תהיה לפי כללי התו הירוק הרגיל ויהיה ממונה קורונה בכל בית הכנסת.

נבדקת אפשרות לחייב רישום מוקדם למתפללים וכן לתת אפשרות לתפילות בחוץ על פי כללי התו הירוק.

גם במצב של סגר יהיה מתווה שיאפשר תפילות בתוך מגבלות מרחק היציאה מהבית. במשרד הדתות שואפים שבמקרה של סגר יהיו כללים אחידים למקומות ציבוריים כולל בתי כנסת.

ראש הממשלה נפתלי בנט נשאל היום (חמישי) על אפשרות של סגר בחגים ואמר: "עתיד החגים תלוי במספר המתחסנים. לכו להתחסן". הוא עקץ את נתניהו ואמר: "רבע מיליון מבוגרים התחסנו במנה שלישית, קודמי רצה לחכות לאישור ה-FDA".

"בכל העולם מגפת הדלתא משתוללת. זוהי מגפה אחרת, נגיף הדלתא הוא עם עומס ויראלי, פי אלף יותר נגיפים בגוף ממגפת הקורונה הרגילה. הסיכוי להדבקה הוא גדול מאוד. יש צורך לצאת להתחסן ולעטות מסכות. אם שני אנשים עוטים מסכה זה מוריד את אחוזי ההדבקה ב98 אחוז. תעטו מסכות, אנחנו רוצים לסיים עם הדבר הזה".

על היעדרות לפיד מישיבות קבינט הקורונה אמר ראש הממשלה: "דיוני הקורונה מתנהלים בצורה מאוד סדורה ואפקטיבית, שר החוץ שר האוצר ואני מתואמים בצורה מלאה, גם בענייני הקורונה״.

בנט השיב לפרסומים על מחסור בחיסונים ואמר: "אנחנו דואגים באופן שוטף למלאי של חיסונים, לנקודות רבות ברחבי הארץ שאפשר להתחסן בהן. יש שני קהלים שצריכים לצאת להתחסן - הראשון הוא הקהל המבוגר מעל גיל 60 שנמצא בסיכון מאוד גבוה, והקבוצה השנייה היא הצעירים. כשאתם לא מתחסנים אתם מסכנים את עצמכם וגם את כל מי שסביבכם. זאת פעולה אנוכית לא ראויה ובלתי אחראית, אף אחד לא רוצה להרוג אנשים בטעות".

ראש הממשלה נשאל מדוע יש בידוד לחוזרים מחו"ל. לדבריו, "אנשים שחוזרים מחו"ל מהווים אחוז לא מבוטל, 10% אחוז מהנדבקים. אנחנו לא רוצים שהם יגבירו את ההדבקה פה במדינה, אנחנו חוששים מווריאנטים חדשים. יכול להיות מחר וריאנט שהוא הרבה יותר מדבק או הרבה יותר קטלני או הרבה יותר חמקמק לכן כולם מחוייבים בידוד".

בנט סיפר כי המתווה לפתיחת שנת הלימודים יאושר בשבוע הבא, "בבתי ספר יסודיים - ילד מאומת יישלח לבידוד והילדים האחרים ייבדקו כל יום כדי להמשיך ללמוד".