לאחרונה התגלו בעזבונו של ניצול השואה אברהם אדם מייטליס ז"ל, גלילי סרטים שצילם במצלמת 8 מ"מ במשך השנים.

משפחתו שלא ידעה מה נמצא בתוך גלילים ישנים אלו, המירה את הסרטים לקבצי מחשב וגילו תיעוד נדיר של פעילות גוש אמונים על ימיה הראשונים של ההתיישבות המתחדשת ביהודה ושומרון, המאבקים והאירועים.

אברהם מייטליס (תרפ"ו-תשנ"ב) היה יליד קרקוב שבפולין ששרד את מחנה ההשמדה אושוויץ וצעדת המוות. לאחר המלחמה פעל בארגון הבריחה שעסק בהובלת שיירות שורדי שואה מרחבי אירופה לעבר נמלי הים התיכון לקראת העלתם ארצה, עלה לארץ באנית המעפילים 'תל חי' ונעצר בידי הבריטים. הוא שירת לפני קום המדינה בפלוגות הים של הפלמ"ח (הפלי"ם).

לאחר נישואיו לשרה סוניה לבית שילוביץ, ילידת צרפת, קבעו יחד את ביתם ברחובות, והוא החל לעבוד כחוקר במכון ויצמן.

בעקבות מלחמת יום הכיפורים והמשבר הגדול שפקד את הציבור במדינה הצטרף אברהם ז"ל לתנועת גוש אמונים והיה אחד הפעילים המרכזים בעיר רחובות. הוא עסק בארגון הסעות מרחובות למבצעי ההתנחלות, בפרסום הודעות, בכתיבת מכתבים לכל גורם אפשרי, פרסום שלטי חוצות והשתתף באופן פעיל בניסיונות ההתיישבות בתחנת הרכבת בסבסטיה, ובמקומות נוספים.

כמו כן השתתף בצעדות ברחבי שומרון, והתנדב לעבודה בהר בעל חצור יחד עם ראשוני היישוב עפרה, כל זה על חשבון זמנו וממונו, תוך כדי עבודתו במכון וייצמן. הוא גם היה מהפעילים נגד הנסיגה מימית ובעזרה להקמת התיישבות ברמת הגולן.

יחד עם המכונית האמריקאית הגדולה שלו, נסע ברחבי יהודה ושמרון עם מצלמת 8 מ"מ ותיעד את הפעולות אותם ארגן והיה שותף.

לאחרונה גילו בני משפחתו את האוצר העצום של סרטים אלו ובהם גם תיעוד היסטורי נדיר על ראשית ההתיישבות, והם מעבירים את הסרטים לקבצי מחשב לצפייה.

בסרטון נראית העליה לרוג'ייב באחד מימי שישי בשנת 1978. ניתן להבחין בין השאר ברב משה לוינגר זצ"ל, הרב חיים דרוקמן, הרב אליעזר וולדמן, גאולה כהן ז"ל, בני קצובר, אברום אברהם מינץ ז"ל, אברמי שבות ועוד פעילים. במהלך האירוע הגיע במסוק הרמטכ"ל משה לוי ז"ל (מושה וחצי) לפגישה עם המתיישבים. לאחר מכן רואים בסרטון איך החיילים נערכים לפינוי ומפנים את התושבים.

יגאל דילמוני מנכ"ל מועצת יש"ע ראה את הסרטונים בהתרגשות, "זהו תיעוד נדיר של מבצעי ההתיישבות החשובים של גוש אמונים לחידוש ההתיישבות בשומרון ומצפון לירושלים. אני מלא הערכה למשפחת מייטליס על חשיפת הסרטונים של אביהם ז"ל".