ח"כ קטי שטרית
ח"כ קטי שטריתצילום: חזקי ברוך

בראיון לערוץ 7 מסבירה חברת הכנסת קטי שטרית מהליכוד את התבטאותה על הכוונה להעלות הצעת חוק שתאסור ממי שאינו זכאי לתעודת בגרות להתמודד על ראשות הממשלה. לדבריה היה זה מענה ראי להצעת החוק הבלתי דמוקרטית של שר המשפטים, גדעון סער, כאשר לכל ידוע מיהו המועמד שמתקרב להיכנס ללשכת ראש הממשלה ואין לו תעודת בגרות.

בדבריה מציינת חברת הכנסת שטרית כי בכל ההסכמים הקואליציוניים לא מופיע סעיף העוסק בחקיקה שתכליתה למנוע ממי שהוגש נגדו כתב אישום להתמודד על ראשות הממשלה, ומתחזקת השאלה מדוע הדבר נזקק בעיקר כאשר שרת הפנים, איילת שקד, המבינה את משמעותו של חוק כזה, מתנגדת לו נחרצות.

"באופן מטרלל החלטתי גם אני להציע חוק שהוא מכוון למי שמתיימר להיות ראש ממשלה ואין לו בגרות. מדובר בדבר חמור יותר מכל דבר אחר, כי איזו דוגמא אנחנו נותנים לדור הבא שממנו אנחנו מבקשים ללמוד, להשכיל ולהגיע למקצועות חשובים".

"אנחנו מנסים להסביר שזה חוק פרסונאלי. הם מנסים להוריד את נתניהו בבחירות, הם הצליחו והזיזו אותו, אז תתחילו להנהיג את המדינה ולא להתעסק כל הזמן בנתניהו. ככל שרואים את הירידה בסקרים של תקווה חדשה כך אנחנו רואים את הטרלול וההתנהגות הבלתי אחראית של מנהיגיה".

לפי שעה שטרית אינה מתכוונת להעלות את הצעת החוק על תעודת הבגרות, אך היא "שומרת לעצמי את הזכות הזו. רציתי להראות שהחוק שגדעון סער מבקש לחוקק נגד נתניהו ומגדיר אותו כחוק ממלכתי, על מי הוא מנסה לעבוד בו? זה חוק מכוון לכיוון נתניהו", היא קובעת ומתארת את הקוטביות של חברי הקואליציה המתקשים למצוא עמוד שדרה שלטוני אחד המוביל גם הוא לירידה בסקרים של המנדטים הן של ימינה והן של תקווה חדשה שבוחריהם חשים מרומים.

"בחוק של סער הם מנסים להוסיף חטא על פשע ולהזיז את נתניהו לחלוטין. זה חוק לא דמוקרטי, ולכן באתי להגיד שאם היינו מחוקקים חוק כזה הייתם אומרים שהוא חוק פרסונלי ולא ממלכתי. רציתי להראות את הצביעות בתמונת מראה".

על תחושותיה של השרה שקד מהחוק אותו מקדם סער, אומרת שטרית כי הדברים ברורים שכן "ראש המפלגה שלה אמר על כל במה שהוא מתנגד באופן חד משמעי, ובכל יום אנחנו רואים עוד ששקר ועוד הפרת הבטחה לבוחרים שהאמינו בו. איך הוא מסוגל להסתכל בעיניים שלהם? כנראה שאצל שקד עוד נשארו כמה גרמים של מוסר אישי כשהיא תוהה עד כמה אפשר ללכת עם זה".

"ביום הזיכרון לרבין אחד אחרי השני עלו ואמרו דברים מסיתים ומשסים כל כך, ואותה ממשלה שאמרה שהיא ממשלת שינוי ואיחוי עושה את ההיפך ממה שהיא הבטיחה לבוחרים והיא ממשיכה לעשות זאת יום אחר יום", אומרת שטרית וכשאנו שואלים אם להערכתה תחושותיה הלא נוחות של שקד יכולות להביא אותה להחלטה לשוב לגוש הימין, והיא משיבה: "אני קוראת את כל הכתבים הימניים שמביעים תקווה כזו, וגם אני מקווה שמישהו יתעשת שם, שמישהו שם יבין שכל האקט הזה מוליך אותנו לתקופה קשה עם תוצאות קשות שישפיעו על המדינה בעשורים הבאים. הדור הבא שלנו יכול לסבול סבל רב אם נחזור לתקופת הפיגועים, התקווה שנשכחה של אוסלו".

מוסיפה חברת הכנסת שטרית ומעירה כי "בתקציב החינוך, תרבות יהודית, שבה היתה כלולה מורשת ישראל ותורת ישראל, מונחי יסוד שכל תלמיד למד בבתי הספר הממלכתיים, מקוצץ בכמעט חמישים אחוז ובשנה שאחרי זה יקוצץ בעוד חמישים אחוז. הולכים למחוק את התרבות היהודית ולהפוך את המדינה למדינת כלל אזרחיה. לזה פיללנו? כנראה שבמצב כזה באמת לא נוח לאיילת שקד".

ועם זאת אנחנו שואלים אם להערכתה לשקד יש בימין רשת ביטחון פוליטית למהלך בו תביא לנפילת הממשלה, ושטרית מתנגדת לעצם ההיגיון שמאחורי השאלה: "זה אומר ששקד וחבריה צריכים שיריון לעתידם? זה מה שחשוב? אבל מה עם עתידה של המדינה? מה עם עתיד המורשת והמסורת של מי שנלחם למען המדינה הזו? הייתי הולכת הביתה ולא פוגעת בשבריר הכי קטן של המדינה הזו. מה קרה לנו שהשיקול של טובתי האישית הוא שחשוב? לאן התדרדרנו? אין מוסר וחשיבה על עתיד המדינה כשבכל יום יש סכנה שאנחנו מתקרבים בצעדי ענק לאוסלו? יש איומים מצד איראן ומשכנים שלנו. מה שאמור להטריד אותנו הוא עתידנו הפוליטי? אני מתקוממת כשאני שומעת על כך".