מתן כהנא
מתן כהנאצילום: יצחק קלמן

שר הדתות מתן כהנא (ימינה) אמר היום (רביעי) בתדרוך לעיתונאים לאחר שעברה רפורמת הכשרות בכנסת כי הוא מרוצה מהתוצאה.

הוא הדגיש כי הבשורה העיקרית של רפורמת הכשרות היא קביעת סטנדרט לכשרות של הרבנות הראשית לישראל, והקמת גוף "עם שיניים" שיפקח על הכשרות במדינת ישראל.

"אני מאוד מרוצה מהתוצאה", אמר השר כהנא. "אני חושב שהתכנית הזו מחזקת את הרבנות הראשית לישראל. גם בזה שפעם ראשונה על פי חוק הרבנות קובעת סטנדרטים לכשרות, וגם פעם ראשונה יהיה גוף משמעותי שיפקח על הכשרות במדינת ישראל".

"עיקר התכנית היא פתיחת השוק לתחרות", הוסיף. "הרבנים המקומיים ימשיכו לתת כשרות במידה וירצו בכך. הם יוכלו לתת את הכשרות הזו גם במקומות אחרים. רבנים מקומיים שנותנים כשרות טובה אני מעריך שאף אחד לא יתחרה בהם".

לדבריו, "הרבנות הראשית תקבע 2 קריטריונים. אחד של כשרות בסיסית ואחד של כשרות מהדרין. הגופים יהיו מחויבים לעמוד בקריטריונים של הרבנות".

כמו כן, יוקם גוף בתוך הרבנות שתפקידו לפקח על הכשרות במדינת ישראל. הגוף יהיה בעל סמכות לשלול רישיון למתן כשרות מגופים שלא עומדים בסטנדרטים של הרבנות ולהטיל קנסות. "ברבנות יוקם גוף פיקוח, ולראשונה - עם שיניים", אמר השר כהנא. "מעכשיו יהיה גוף עם סמכויות לתת קנסות, לשלול תעודות, ולשלול מתאגידי כשרות את הסכות לתת כשרות".

בנוסף, רק שלושה רבנים שעסקו בעבר במתן כשרות (רבני עיר וכיוצא באלה), יוכלו להקים תאגיד עם סטנדרט כשרות פרטי. לרבנות תהיה הזכות לשלול מהתאגיד את הרשיון להעניק כשרות במידה ולא יעמדו בסטנדרטים של הרבנות.