ראש הממשלה נפתלי בנט כינס אחר הצהריים (שישי) במסיבת עיתונאים שנערכת בקריה בתל אביב.

"בתוך רצף הקורונה שאנחנו נמצאים בו כבר כמעט שנתיים, היום אנחנו נמצאים בנקודה מדאיגה. אסביר - לפני כשבועיים קיימנו תרגיל מלחמה. ניצלנו את ההפוגה בגל הדלתא כדי להתכונן לתרחיש של וריאנט שונה, חדש וקשה יותר. קראנו לזה תרגיל "אומגה". ישבנו ביחד, כל צמרת המדינה, במשך יום שלם, ותירחשנו מצב שבו זן חדש של הנגיף, שהוא מדבק במיוחד, מגיע לילדים או חלילה, שפוגע במובן מסוים גם במחוסנים - חודר לארץ.

זה הגיע מהר. אנחנו במצב חדש. הוראינט B.1.1.529 שמגיע מדרום אפריקה הוא מדאיג ביותר. הוא מדאיג עד כדי כך, שאחרי עשרות ומאות זנים חדשים ושונים שנבחנו אצלנו במהלך השנה האחרונה, הוא הביא להרמת דגל במשרד הבריאות ואצל מומחים ואפידימיולוגים בארץ וברחבי העולם".

"בדרום אפריקה יש זינוק חד במקרים בתוך שבוע. למעשה, הזן השתלט על ההדבקות בדרום אפריקה ועקף את הדלתא.

הזן הזה טס והוא כבר נכנס לארץ. יש מקרה אחד ודאי של מאומתת, ויש עוד שלושה מקרים חשודים שנבדקים כעת. ההנחה שלנו היא שיש עוד. זה הגיע בעיתוי מורכב, ערב חופשת החנוכה, כשהילדים מחוץ לבית הספר, רובם עוד לא מחוסנים, וחלקנו, אגב - גם משפחתי שלי, מתכננים פעילויות עם הילדים לחנוכה, אירועים, בילויים וכמובן גם נסיעות לחו"ל. אלה החדשות הרעות".

"החדשות הטובות הן שמדינת ישראל מתעוררת מוקדם. הראשונה בעולם. המערכת שלנו דרוכה, כל המפקדות שלנו ערוכות ופתוחות. אנחנו לא לוקחים סיכונים. עדיף לפעול מהר ונחרץ עכשיו, מאשר להתמהמה בקבלת ההחלטות ולהתעורר כשישראל כבר מוצפת במאומתים ואדומה כולה.

לפעולות שלנו יהיה מחיר כלכלי מסוים, אנחנו מודעים אליו ונערכים לסייע למי שנפגע. אבל הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על אזרחי ישראל מוגנים, עד שנדע בצורה טובה יותר מה טיבו של הוראינט. אם נראה שלא כצעקתה, שהוא לא נורא, נחזיר במהרה את המצב לקדמותו ולשגרה. אבל כרגע אנחנו נערכים לכל תרחיש, כולל התרחיש המחמיר".

ראש הממשלה אמר ככי במוצאי שבת יתכנס קבינט הקורונה. "עד אז, ובאופן מיידי, כל מדינות אפריקה, כולל מאוריציוס, סיישל ומדגסקר, למעט מדינות צפון אפריקה, מוגדרות מרגע זה כמדינות אדומות. ישראלים החוזרים ממדינות אלה, ישהו בבידוד הדוק במיוחד. תהיה אכיפה מוגברת על הבידודים. לגבי מקומות נוספים - מרכזים של טיסות המשך - נחליט בקרוב".

בנט ציין "פיקוד העורף פועל בשעה זו כדי לאתר את כל מי שהגיע מאותן מדינות באפריקה בשבועיים האחרונים, וברגעים אלה, יוצר איתם קשר ומנחה אותם לגשת מיד לבדיקה ולהיות בבידוד עד לקבלת תוצאות הבדיקה. אנחנו גם יודעים להגיע הביתה לאותם אנשים, רק צרו קשר עם משרד הבריאות.

במקביל, תצא הודעה לכל אדם שעבר במדינות אפריקה גם אם הגיע לישראל מיעד אחר, וכן למי שביקר או הגיע דרך דובאי בשבוע האחרון".

בנט הדגיש כי "ההוראה היא לגשת באופן מיידי לבדיקת PCR ולהישאר בבידוד בבית עד לקבלת תוצאות הבדיקה. אנחנו בשלב מוקדם ורוצים לכבות זאת. עוד מספר החלטות שהתקבלו: תוך שבועיים אנחנו נתקין במסגרת פיילוט מאות מסנני מיוחדים מסוג HEPA, בכיתות וגני ילדים ברחבי הארץ. לאחר מכן, משרד החינוך ייצא במהלך רכש כללי לכל הכיתות והגנים בישראל, בהנחה והפיילוט יוכיח את עצמו.

בנוסף, אנחנו יוצאים באופן מיידי לפריסת עשרות רבות נקודות דיגום וניטור תחלואה בביוב ברחבי הארץ, כדי לגלות תחלואה עוד לפני שהאזרח מכיר זאת. בנוסף, יצאנו לרכש מיידי של כ-10 מיליון ערכות PCR מיוחדות ומתאימות לורינאט זה. אני מדגיש שוב - אלה החלטות ראשוניות ומיידיות בלבד. במוצאי שבת אכנס את קבינט הקורונה, שהוא הסמכות לצעדים מרחיקי לכת יותר, ונקבל החלטות נוספות".

"אני קורא לכם, אזרחי ישראל - אלה חיינו בתוך המגפה. עת רוגע ועת מלחמה. כעת, עלינו לגלות אחריות, במיוחד אנחנו כממשלה ואתם כאזרחים. להיות יחד, לגלות ערבות הדדית, להיות זהירים, לחסן את הילדים. צאו לחסן את הילדים בהקדם האפשרי כדי להגביר את רמת המוגנות. גם אם הוריאנט פחות מגיב, או מגיב חלקית לחיסונים - עדיין זה כדאי. זה כמו שכפ"ץ. כבר היום צאו לחסן את ילדיכם ואת מי שצריך בוסטרים.

אתם יכולים להיות בטוחים שהאירוע מנוהל בצורה הרצינית ביותר שאפשר, אנחנו עם היד על ההגה. אני מבקש מכם סבלנות, שיתוף פעולה, הבנה שלפעמים התכניות משתבשות, ובעיקר לשמור על הבריאות של כולנו. נמשיך לעדכן אתכם באופן שקוף ושוטף".

במסיבת העיתונאים השתתפו מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, וממונה הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא.