רכבל לכותל. הדמיה
רכבל לכותל. הדמיהצילום: הרל"י

מזכיר הממשלה שלום שלמה הודיע הבוקר (ראשון) לראש העיר ירושלים משה ליאון כי להתנגדות השרה מירב מיכאלי בנוגע לפרויקט הרכבל לכותל "אין מעמד משפטי".

ההבהרה של מזכיר הממשלה נעשתה בהנחיית ראש הממשלה נפתלי בנט, על רקע הדיון שמתקיים הבוקר בבג"ץ בעתירות של ארגוני השמאל הקיצוני והפלסטיני נגד הקמת הרכבל.

מזכיר הממשלה שלום שלמה כתב למשה ליאון: "ברצוני להבהיר אחר בירור עם היועץ המשפטי לממשלה, כי אין להתנגדות שרת התחבורה מעמד משפטי בשלב זה, מאחר שמדובר בתוכנית מתאר ארצית לתשתית לאומית שאושרה על ידי ועדת השרים לענייני תכנון, בניה, מקרקעין ודיור, וקיבלה תוקף של החלטת ממשלה ב-21 בנובמבר 2019".

"לפיכך, תכנית הרכבל לעיר העתיקה היא בגדר דין ואין בעמדתה של שרת התחבורה כדי לשנות ממנו", הדגיש שלמה. "כל עוד לא תבוטל או תשונה התוכנית היא דין קיים ומחייב".

השרה מיכאלי
השרה מיכאליצילום: ערוץ 7

כאמור, שרת התחבורה מרב מיכאלי מתנגדת לפרויקט הרכבל לכותל המערבי, בטענה כי הנזק יעלה על התועלת שבו.

בעיתון "הארץ" דווח ביום שישי כי התנגדות שרת התחבורה ומשרדה עלולה לסכל את הפרויקט, שכן יזמיו - משרד התיירות והרשות לפיתוח ירושלים - הציגו אותו בוועדות התכנון ובבית המשפט כפרויקט תחבורתי ולא כאטרקציה תיירותית.

בתשובה לשאילתה של ח"כ אלון טל (כחול לבן) בנושא הרכבל ענתה מיכאלי כי "אין לרכבל תפקיד תחבורתי משמעותי" וכי "הנזק יעלה על התועלת. על כן אין המשרד עליו אני אמונה מסתמך עליו. לצורך שירות לעיר העתיקה מקדם משרד התחבורה את תוואי הקו הזהוב של הרכבת הקלה בהתאם לתוכנית האסטרטגית להסעת המונים בירושלים".

מיכאלי הוסיפה: "ברצוני לציין לגבי ישימות הפרויקט בעתיד, כי יש לבחון ברגישות הראויה את הנזקים הנופיים של הפרויקט באגן העיר העתיקה ובנכסי מורשת החשובים לנו כל כך, ואת ההשלכות המדיניות והביטחוניות של קידומו".

ממשלת נתניהו החליטה בשנת 2019 לבנות רכבל לכותל שייפרש על פני 1.4 ק"מ בין מתחם התחנה הראשונה בעמק רפאים לבין מתחם קדם בעיר דוד, קרוב לשער האשפות. בין שתי התחנות מתוכננת תחנה נוספת בחניון הר ציון.