מתן כהנא
מתן כהנאצילום: יצחק קלמן

בישיבת הממשלה שהתקיימה היום (ראשון) הוחלט כי הסמכות לפתוח בדין משמעתי נגד רבני ערים במדינת ישראל תחדול מלהיות תחת שר המשפטים ותשוב לשר לשירותי דת, כפי שהיה לפני שמשרד הדתות פוצל בשנת 2003.

השר לשירותי דת מתן כהנא הודיע לאחר החלטת הממשלה כי בכוונתו להעביר חקיקה שתגן על חופש הביטוי הייחודי של רבני הערים.

יו"ר 'הציונות הדתית' ח"כ בצלאל סמוטריץ' שיבח את הכרזתו של השר כהנא ואמר כי מפלגתו תתמוך במהלך חקיקה שכזה.

"אני מתכוון לעשות סדר בחקיקה בתחום הזה, חקיקה כזו שתגן על חופש הביטוי של רבני ערים", מסר השר כהנא. "אני מאמין כי לרב עיר מגיע חופש ביטוי רחב ביותר, שנובע מעצם העובדה שתפקידו של רב העיר להיות הסמכות ההלכתית העירונית. חופש הביטוי של הרב הינה ליבת האמון שרוכש קהל שומעי לקחם למנהיגם הערכי והרוחני".

"חובתי כשר לשירותי דת לוודא שקולם של הרבנים יישמע בצורה מכובדת וללא מורא ושתהיה להם הזכות להשמיע את קולם לקהל שומעם", כך השר מתן כהנא.

"כשמגיע מגיע", כתב ח"כ סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלו. "מהלך נכון של השר כהנא. אם יבוא חוק טוב שאכן יבצר את מעמדם של הרבנים ואת זכותם וחובתם להביע דעת תורה במרחב הציבורי נתמוך בה בכנסת".

תנועת נאמני תורה ועבודה הגיבה ליוזמת השר כהנא: "לצערנו, מדובר בנפילה לדמגוגיה. הפסיקות המשפטיות כנגד רבנים נעשו רק במקרים של רבנים שהתבטאו בצורה פוגענית, מתנשאת ומזלזלת.
הטענה כאילו יש רבנים החוששים מלומר פסקי הלכה אינה אלא עיוות של המציאות ותירוץ לסגנונות שאינם מתאימים לתלמידי חכמים".

"יש הבדל אדיר בין אמירה הלכתית קשה ככל שתהיה, לבין השתלחויות, ביזוי בעלי תפקיד והדבקת כינויים. אכן, אנו מוקפים לצערנו באמירות דומות של בעלי תפקידים במקומות רבים, ועדיין, אין אנו צריכים להוריד את הרף בעבור רבנים שמנבלים את פיהם. יש לציין כי רבנים אינם נבחרי ציבור המתמנים לתקופה קצובה, וממילא אין להשוותם לחברי כנסת שלצערנו יכולים להשתמש בשפה מבזה", כך תנועת נאמני תורה ועבודה.