ועדת חוץ וביטחון
ועדת חוץ וביטחוןצילום: ערוץ 7

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת דנה הבוקר (שלישי) בשימוש באיכוני שב"כ למעקב אחר מאומתים לקורונה שנושאים את זן האומיקרון החדש.

בדיון עלה כי האיכון כבר הופעל על 13 בני אדם, 2 מהם נדבקו בוודאות באומיקרון, 11 בחשד גבוה.

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס הסבירה את חשיבות האיכונים: "בחקירות הגענו ל-186 מגעים בחקירה של 13 החשודים בהדבקות בווריאנט - ובזכות שב"כ נוספו עוד 42. רואים שזה כלי משלים וחשוב".

"אנחנו פועלים באופן ממוקד כדי למנוע תחלואה מווריאנט האומיקרון", הוסיפה אלרעי-פרייס. "כשמספר המאומתים בזן החדש יעבור רף מסוים ותהיה הדבקה קהילתית - לא יהיה טעם להמשיך להשתמש בכלי הזה".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורך הדין רז נזרי, אמר בדיון כי השימוש באיכוני שב"כ הוא "נושא משפטי בעייתי ומורכב ביותר".

לדבריו "במדינה דמוקרטית שב"כ לא אמור בכלל לפעול מול אזרחים אלא רק במקרי טרור, אבל לכל כלל יש יוצא מן הכלל וזה האירוע שאנחנו נמצאים בו כרגע".

נזרי סיפר: "במהלך השבת הייתה פנייה אלינו לאישור מיידי והסברתי שאי אפשר להתחיל במיידית כי הממשלה צריכה לאשר את זה".

ח"כ אמילי מואטי (העבודה) שאלה בדיון: "אם אני חולה אז כל חברי ועדת חוץ וביטחון מופעל נגדם איכון של השב"כ?''.

נציגת משרד הבריאות השיבה: "רק חולה מאומת ורק על פי בדיקת PCR, ורק מי שזוהה נושא את זן האומיקרון. נכון לעכשיו יש לנו 11 אנשים כאלה''.

יו"ר הוועדה ח"כ רם בן ברק שאל: "כל מי שהיה ליד אותו מאומת PCR עושים לו בדיקה לזיהוי וגם הוא נכנס לאיכון שב"כ?''. נציגת משרד הבריאות השיבה בחיוב.

ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) השמיעה ביקורת חריפה על השימוש באיכוני השב"כ: "שימוש באמצעי איכון שב"כ על אזרחים הוא דרקוני. על מה הפניקה? יש מספר נמוך של נדבקים, אז מה קרה? יש אלפי חולים? להביא חוק כזה שבעיני הוא דרקוני הוא לא לטעמי ולא רואה סיבה שבימים אלה כנסת ישראל צריכה לעשות תהליך חקיקה בזק".

המשנה ליועמ"ש עו"ד רז נזרי הסביר בהמשך הדיון: "הגופים האזרחיים במדינת ישראל עדיין לא המציאו טכנולוגיה חלופית, והמצב הוא שאין לנו דרך אחרת להציל חיים למעט הכלי של השב"כ. לכן ניתן אישור משפטי לכלי הזה".