הרב אליעזר שנוולד
הרב אליעזר שנוולדצילום: עצמי

פרסום מכתב התמיכה של רבנים חשובים וראשי ישיבות התומך בהחרמת תרומות הדם, מחייב הבהרה למען לא יווצר רושם מוטעה.

מתוך הערכה וכבוד לרבנים החתומים על המכתב, יש לציין בצורה ברורה שרובם המוחלט של רבני הציונות הדתית, זקני רבניה, ורוב ראשי הישיבות, מתנגדים למהלך החרמת תרומות הדם! מהטעמים שנפרט.

אין זאת אומרת שהם לא שותפים למאבק על צביונה של המשפחה, כמה מהם מובילים אותו כבר עשרים שנה, עומדים בראשו וסופגים אש, הם לא התעוררו עכשיו. אולם הם סבורים שהחרמת תרומות הדם בהקשר הזה היא פיקוח נפש, ושהמהלך של ההחרמה אינו תורם למאבק אלא פוגע בו. ושלא נכון להפוך את מד"א שהוא גוף מציל חיים לאומי, לזירת ההתגוששות והמאבק.

כמה עובדות שמשום מה לא מציגים בפני הציבור. כאשר בלחץ הרשויות שונה טופס תרומת הדם מאבא ואמא, פנו מספר רבנים למד"א בהדברות כדי לבדוק מה ניתן לעשות. לאחר בחינת הנושא ולאחר שנבחנו הכלים הקיימים היום, שהשתכללו בשנים האחרונות, היגיעו למסקנה שבעבר הנתון לגבי האב והאם היו חיוניים, ורק מכח האינרציה אף אחד לא בחן את נחיצותו, אולם כיום די בציון שם ומס' ת.ז. ואת כל הפרטים הנדרשים ניתן להשלים, בלי לציין זאת בטופס. על כן, כדי לא להכנס, למחלוקת הורידו את סעיף האב והאם מהטופס. ונותר רק שם ות.ז.

כעת, המתנגדים, מבקשים להכריח את מד"א להחזיר! את סעיף האב והאם, המיותר, בכל זאת. למרות שהוא לא נחוץ יותר. ועל כך כל המריבה!!! וכל זמן שלא יחזירו הם מחרימים את התרמת הדם.

אם הדבר היה נותר בגדר של מחלוקת, ניחא, הפסקת תרומות הדם יש בה משום פיקוח נפש. הן מפאת הכמות הנצרכת בכל יום כדי לקיים ניתוחים בצורה שוטפת וטיפולים אחרים, מצילי חיים לפצועים, אזרחים וחיילים, והן מפאת שיש סוגי דם נדירים שרק בהתרמות גדולות ניתן לקיים את המלאי הנדרש.

על כך נוסף מרכיב סיכון נוסף. בעיתוי הזה של גל האומיקרון. בגל זה כמות גדולה של נדבקים, שגורמים לכך שהם לא יכולים לתרום דם, גם בזמן מחלתם וגם זמן מה לאחר מכן. אשר על כן צפוי חוסר בעייתי במנות דם, שעלול לגרום לדחיית ניתוחים וטיפולים אחרים. האם מבחינה הלכתית מותר לסכן חיים כאמצעי לחץ בויכוח הזה?!

במהלך שיחות שקיימנו עם חלק מהמתנגדים שאלנו: אם אחד מבני המשפחה שלך ל"ע ימצא במצב רפואי מסכן חיים, וידרש למנת דם, שנתרמה ע"י טופס שבו התורם מילא הורה 1, והורה 2, האם יהיה מותר לו לקבל את תרומת הדם? התשובה שלו היתה חד משמעית כן! ואז שאלנו איך זה שאין לתרום מנת דם בהקשר שכזה, אבל כן מותר לך לקבל אותה?!

ואחרים שאלנו: אם היה בשבת מקרה של פציעה מסכנת חיים, ולשם הצלת חיים היה נדרש סוג דם נדיר שאינו במלאי, ובעלי סוג הדם הזה היו באים לשאול האם מותר ללכת לתרום דם, הכרוך בחילול שבת, האם היה ספק שחייבים לעשות זאת, בשבת?! והאם בגלל מילוי הטופס במתכונת הקיימת היתה הצדקה הלכתית להמנע מהתרומה מצילת החיים?

מאבק שמשתמש בכלים שעלולים לגרום לסיכון חיים, יאבד את התמיכה הציבורית שלו. גם בציבור הדתי הרחב. זה מאבק חשוב מדי מכדי לגרום לו זאת.

לכן יש להוציא את מד"א מהויכוח, ולהמשיך לקיים את הויכוח במגוון האמצעים המצויים בידנו.

הכותב: הרב אליעזר שנוולד ראש ישיבת ההסדר מודיעין