דניאלה וייס
דניאלה וייסצילום: חיים טוויטו

בתנועת נחלה נערכים למבצע ההתיישבות שאולי יזכיר את צעדות ההתיישבות של שנות השמונים: שלושה ימים של סיורים לאתרים המיועדים להקמת ישובים חדשים ובסופם עליה לקרקע של מספר גרעיני התיישבות חדשים.

כל זה יקרה החל מיום כ"א ועד כ"ג בתמוז. על ההיערכות לקראת האירוע המתגלגל שוחחנו עם דניאלה וייס המספרת על בקשה שהגיעה מגורם בכיר מאוד לביטול התכניות ועל מה שהיא השיבה לו.

"בשל העיכובים המתמשכים בהקמת ישובים חדשים, הן בממשלת ביבי והן בממשלת בנט, אנחנו מבינים שצריך לעלות קומה בהתיישבות ולעורר את הציבור כדי שיעורר את הממשלה להדוף לחצים מהעולם", אומרת דניאלה וייס ומספרת על חוגי בית המתקיימים מדי ערב לגיוס וארגון גרעיני ההתיישבות וצירוף עוד ועוד תומכי התיישבות לסיורי החיבור לשטח. בכך היא מוצאת קשר ישיר לחוגי הבית שקדמו לעליה הראשונה לישובי השומרון, לפני כחמישים שנה.

בדבריה מציינת דניאלה וייס כי מדובר לא רק בהצבת רעיון אלא בהגדרת יעדים מעשיים ויתכן שהדברים יתרחשו בשלבים ולא בבת אחת. לשאלתנו מי הם החוברים למיזם, היא משיבה: "אלו אנשים רגילים שאוהבים את ארץ ישראל ומבינים שדריכה במקום פירושה נסיגה אחורה. המדינה והציונות בעליה וכשעוצרים מחליקים אחורה. גם בנט וגם נתניהו לא מבינים את זה. כעם אנחנו לא יכולים לדרוך במקום".

בדבריה היא מדגישה כי הבחירה בצעד התיישבותי ולא בצעד אחר נובעת מהמתווה הקדום שנקבע על ידי רבש"ע עצמו כשהורה לאבות האומה לראות את הארץ, להתהלך בה ולשבת בה. "אין נוסחה טובה יותר, ואומות העולם מבינים זאת ולכן כל כובד משקלם הוא רק שלא יקום ישוב חדש".

שאלנו אם כמו בצעדות שנות השמונים יש סיכוי שנראה גם בצעדות המתוכננות השתתפות של שרים וחברי כנסת ודניאלה וייס משיבה כי "בעליות ישתתפו חברי כנסת אנשי ציבור". לשאלה אם גם שרים יהיו נוכחים היא אומרת: "אעשה מאמץ שיהיו גם שרים. זה תלוי גם במציאות הפוליטית, אם נהיה ערב בחירות או ערב הקמת ממשלה, מי יחשוש וכו'. יש כאן משהו שפורץ לכל עבר. שרים וחברי כנסת ומי שרוצה להיות בתפקידים הללו לא יכולים להרשות לעצמן לא להיות במקום שבו הציבור נמצא והציבור נמצא בארץ ישראל. זו תחושה בריאה וקיימת של העם".

האם אין חשש מעימות עם כוחות הביטחון שיישלחו לבלום את הצועדים והעולים להר? דניאלה וייס משוכנעת שממשלה לא תפעל בניגוד לרוח העם ורצון העם, כפי שהוכח בעליות החוזרות להקמת ישובים בראשית דרכה של ההתיישבות ביהודה ושומרון. להבנתה "התמיכה הציבורית תעשה את שלה. ממשלה לא פועלת בניגוד לעם. כדי להדוף את נשיאי ארה"ב הציבור צריך להתעורר והוא מתעורר ובגדול".

על אף הנימה האופטימית אותה מבקשת וייס להקרין בדבריה שאלנו אם תנועתה קיבלה קריאות מכיוון הממשלה למזער את האירוע או אולי לבטל אותו. "חיל ורעדה אחז אותם", היא אומרת כשהיא מתארת את התגובה שהתקבלה מכיוון הממשלה ומאשרת: "כן, קיבלנו. ביקשו שנחשוב על הכול מחדש. ביקשו שנבטל, אבל זה רק מחזק אותנו, לא בגלל העקשנות אלא משום שעצמת דבר מביאה לפעמים את הפוליטיקאים לחיל ורעדה וחשש מהעולם".

וייס אינה מוכנה לנדב את זהות המבקשים לבטל את האירוע, אך קובעת כי מדובר בדרג הגבוה ביותר, כהגדרתה. שאלנו אם מדובר בלשכת ראש הממשלה והיא מצידה מסרבת לאשר או להכחיש. השיקולים שנאמרו לה, ולא טלפונית אלא פנים אל פנים, היו שיקולי החשש מתגובת העולם והסתבכות מדינית עם הממשל האמריקאי. בתגובה לכך, היא אומרת, היו דבריה ממוקדים בציטוטים מדברי חז"ל על המאבק הצפוי בתקופת הגאולה על סוגיית ההיאחזות באדמת ארץ ישראל.

"אנחנו לא הולכים לשנות את התכנית אלא להגביר אותה. זה אומר לי שאנחנו צריכים לעבוד חזק מאוד כדי שהציבור בכל הארץ יתעורר ואם חשבנו שאלפים צריכים להגיע לכל נקודה, צריכים לבוא רבבות", היא מחדדת.

עוד שאלנו אותה אם העלייה המתוכננת של גרעיני ההתיישבות אומרת שתנועתה נואשה מיישום מתווה אביתר. "לא נואשנו ממתווה אביתר. אנחנו רואים את היתרונות שבמתווה להקמת ישוב. זו בדיקת קרקע שהביאה למסקנה לגבי מיליון דונם של קרקעות מדינה, ולא רק אביתר, שאינן אדמה של פלשתינאים. כל העתירות של 12 פלשתינאים נדחו והתגלו כשקריות בזכות אביתר". ומה היא תשיב אם תעלה דרישה שלא להקים במקום ישוב? "אם לא יהיה בטוב זה יהיה ביותר טוב. זה יכול להיות גם 15 ישובים ולא רק עשרה, וגם אביתר כלול".