האם צה"ל החל לעשות את הנדרש לצמצום הסיכונים הנשקפים לתושבי ישראל הקטנה מתנועותיהם של חלק מאזרחי המדינה הערבים העוברים באופן חופשי במחסומי צה"ל בדרכם אל הרש"פ וממנה?

עו"ד אביעד ויסולי דיווח לאינטרנט של ערוץ 7 כי לפני מספר חודשים, בהיותו באחד ממחסומי צה"ל בכניסה לישראל הקטנה, הבחין כי ערבים הנושאים תעודות זהות כחולות, כלומר אזרחי ישראל, העוברים במחסום ללא שנערכת בדיקה יסודית בכלי רכבם.

לדברי ויסולי, במחסומים המוצבים ביהודה ושומרון אין מגרשי חניה או מסופי בדיקה בהם ניתן לבצע פריקה וטעינה כפי שיש במחסומי קרני וארז, לכן לא ניתן לערוך בידוק לסחורות המובלות. בתנאים הנוכחיים לצה"ל אין אפשרות כלל לבדוק אם בתוך כלי רכב אלה מוברחים אמצעים המשמשים לפיגועים כגון: חגורות נפץ ואמצעי לחימה נוספים ככדורים ונשק, אומר ויסולי.

הוא ציין כי בבדיקה שערך עם מח"ט האיזור התברר כי צה"ל פועל עפ"י הנחיות הדרג המדיני שלפיהן על צה"ל לאפשר לערביי יש"ע חיי כלכלה ומסחר עד כמה שניתן ללא הפרעה, גם במחיר סיכון לחדירת מחבלים ואמל"ח לתוך ישראל הקטנה.

מהות הסיכון מתבררת מעיון ברשימה חלקית המעלה כי ערבים בעלי אזרחות המדינה הגבירו בשנות מלחמת אוסלו את מעורבותם בפיגועים נגד תושבי מדינת ישראל היהודים, מעורבות הכוללת הסעת מחבלי תופת ל"יעדם" וסיוע לוגיסטי נוסף.

בפיגוע במדרחוב בנווה שאנן בתל אביב הסיע חאלד עשור בן 41 מיפו את 2 מחבלי התופת לזירת הפיגוע. בפיגוע נרצחו 5 ונפצעו 38.

מוחמד שאכר חבישי בן 48 מהכפר אבו סנאן התפוצץ בספטמבר 01 בתחנת הרכבת בנהריה. בפיגוע נרצחו שלושה בני אדם ונפצעו 92'. בני משפחתו ועוד 8 מכפרו נעצרו אחר כך בחשד לשיתוף פעולה עם מחבלי חיזבאללה.

אחמד ג"אבר תושב חדרה הסיע את מחבל התופת לקניון השרון בנתניה. המחבל התפוצץ ורצח 5 בני אדם ופצע 135.

לפיגוע בדולפינריום בו נרצחו 21 מרביתם בני נוער הסיע ערבי ישראלי מיפו את המחבל. בוהייזה סעדי בת 25 מסכנין נידונה ל 16 חודשי מאסר בגין אי מסירת מידע על פיגוע התופת בשוק מחנה יהודה. סעדי ידעה פרטים מדוייקים על הפיגוע מאחר שאחותה עמדה בקשרים עם מחבלים מהחזית העממית. ואאל קאסם, תושב ראס-אל עמוד בירושלים וסאם עבאסי, מוחמד עודה, ועלאא עבאסי כולם תושבי סילואן בירושלים, נימנו על חוליית מחבלים, ערבים ישראליים שביצעו פיגועים קשים בירושלים, בהם הפיגוע באוניברסיטה העברית בירושלים ובקפה מומנט בבירה. בפיגועיהם נרצחו 35 בני אדם ונפצעו למעלה מ 200. הם נלכדו בטרם הצליחו להוציא לפועל את הפיגועים שתכננו: במועדון "צוותא" בת"א, במסעדה בשכונת עין כרם בירושלים, פיגוע נוסף במסעדת "סבארו" בירושלים, פיגוע בעין גדי ועוד.

בני משפחת בכרי: איברהים, יאסין, מוחמד, מחמוד, עזיז, מרואן, מהכפר בוענה בגליל סייעו למחבל המתאבד שפוצץ עצמו באוטובוס סמוך למרון.

סמוך לשדה התעופה שדה דב בתל אביב ניתפסו ערבים ישראלים בזמן שהם אוספים מל"מ (מודיעין לפני מבצע) ככל הנראה לצורך פגיעה במטוסים.

כאמור מדובר ברשימה חלקית.

יצויין כי מעט אחרי הפיגוע במסעדת מקסים בחיפה בו נרצחו 21 בני אדם הורה שר הבטחון שאול מופז לפרקליטות הצבאית להכין חוות דעת, שתבחן אפשרות למנוע כניסה ליו"ש של ערבים-ישראלים החשודים במעורבות בטרור.

בנוסף הנחה מופז את צה"ל להחמיר את נהלי הכניסה של ערבים ישראלים חשודים לרש"פ. "אם צריך לשים על כף המאזנים פגיעה בחופש התנועה של ערביי ישראל מול 21 הרוגים בפיגוע, אז ההכרעה ברורה", אמר מופז והוסיף כי "הפיגוע יצר תחושה קשה, משפחות שלמות נמחקו. צריך לעשות הכל כדי שאירוע כזה לא יתרחש שוב. צריך לבצע בדיקות יסודיות, גם אם זה מאריך את זמן ההמתנה של האנשים במחסום. מבחינתי אם אתם רואים מכונית חשודה תפרקו אותה לגורמים". את הדברים אמר לחיילים בגזרת רמאללה, עימם נפגש זמן קצר לאחר הפיגוע.

בדבריו התייחס גם לממצאי החקירה, ולפיהם מחבלת התופת מארגון הג'יהאד, "עורכת דין" מג'נין, נכנסה לתוך ישראל הקטנה דרך מחסום בגדר ההפרדה כשהיא נוסעת ברכבו של ערבי ישראלי.

"האם רק כדי להמשיך את חיי הפלשתינים, ניתן לסכן את תושבי ארץ ישראל?", שואל עו"ד ויסולי. הוא ציין כי "מטה חיפה" בראשו הוא עומד פנה לצה"ל ולמשרד הבטחון כדי לברר מהי המדיניות בנושא אך עד עתה לא קיבל תגובה.

(בהכנת הידיעה השתתפו רותי אברהם ופנינה דסקל)