פורום מטכ"ל אישר היום את מסמך "ייעוד וייחוד" – תכנית אסטרטגית מהפכנית להבניית זהות יהודית ציונית של חיילי צה"ל. ל"לידתה" של התכנית אחראים הרמטכ"ל רא"ל משה יעלון, הסוכנות היהודית ובית מורשה.
בראיון לכתבתנו רותי אברהם אומר פרופ' בנימין איש שלום העומד בראש בית מורשה וחבר ועדת צה"ל לתכנית "ייעוד וייחוד" כי עם כניסתו של הרמטכ"ל יעלון לתפקידו, הקים 5 ועדות משימתיות אסטרטגיות. ועדה אחת בה נטל פרופ' איש שלום חלק, התבקשה להציג בפני המטכ"ל תכנית אסטרטגית חינוכית לחיילי צה"ל.

"צה"ל מבין היום כי אם חייל אינו יודע מדוע הוא נלחם ולמה הוא צריך למסור את נפשו למען העם והמקום הוא לא יהיה חייל טוב", אומר איש שלום לכתבתנו.

לדבריו, חיילי צה"ל ניצבים כיום בפני משימות כבדות משקל הכרוכות בעמידה בתנאים מורכבים כמו שירות במחסומים, פעילות מבצעית החושפת אותם לסכנה מטווח קרוב, מלחמת גרילה, מלחמה בה נפגעים אזרחים וההפרדה בין חזית ועורף אינה ברורה. "מלחמה בה חייל נלחם בבוקר בקרב בג'נין ובשעות אחר הצהרים יוצא ל"אפטר" לידידתו והולך לבלות עימה בקניון. למצב כזה יש להערך נפשית ורוחנית" אומר איש שלום.

לדבריו אתגר נוסף פרי התקופה האחרונה הוא מספרם הגדול של חיילים עולים, כ 20% מחיילי צה"ל, שאינם מכירים כלל את התרבות היהודית. הוא מציין כי ביחידות המובחרות מספרם של חיילים עולים עולה ומגיע גם ל 25% . חיילים אלה שלעיתים אינם מוגדרים כיהודים עפ"י ההלכה מרגישים שייכות למדינת ישראל והיא באה לידי ביטוי דוקא ברצונם לשרת ביחידות מובחרות, הוא מציין. עבורם מקיים צה"ל את תכנית "נתיב" להיכרות עם הזהות היהודית ובתום הקורס מאפשרים להם גם להתגייר באמצעות בית הדין הרבני הצבאי.

פרופ' איש שלום מציין כי עד להחלטה על מימוש תכנית "ייעוד וייחוד" עסק צה"ל באופן ספורדי בהענקת תכנים של זהות יהודית ציונית במישורים שונים כולל ביקורים במוזיאונים שמיעת הרצאות מפי מרצים אורחים.

המהפכה ב"ייעוד וייחוד" היא בהבנה כי מפקדי צה"ל ולא "מרצים אורחים" הם מחנכיהם ומעצבי זהותם היהודית ציונית של חיילי צה"ל וכי התכנים יוענקו לחיילים לכל אורך השירות תוך ניצול כל הנסיבות והתנאים כולל פעילות צבאית שגרתית, אימונים ושגרת הבסיס שיהוו "הזדמנות חינוכית".

הרצף וההדרגה יבואו לידי ביטוי גם בכך שתכנית קורס קצינים לוקחת בחשבון את מה שנלמד בתכנית קורס מכי"ם. בכל מקרה התכנים ילמדו על ידי כל משתתפי הקורסים הפיקודיים בצה"ל מקורס מכי"ם ועד לקורסים ארוכים בני שנתיים שלוש כמו קורסי טיס. הכשרת המפקדים תתבצע על ידי בית מורשה.

נושאי התכנית הם: זהות יהודית, ציר הזמן, מקומות מקודשים, דילמות ערכיות ומוסריות, פערים ושסעים. למעשה אומר פרופ' איש שלום מדובר סוף סוף ביישומו של דו"ח ועדת שנהר, וצה"ל הוא "שהרים את הכפפה" באמצעות מפקדיו שיטלו את החינוך היהודי ציוני לידיהם.

כתבתנו מציינת כי לדברי איש שלום התכנית הופעלה באופן נסיוני במספר קורסים כמו האקדמיה לפיקוד טקטי, תלפיות של חיל האויר, קורס מכ"ים וקורס מפקדי פלוגות, וכי כבר הגיעו אליו "הדים מרגשים". באחד מהקורסים אמרו לו סגני אלופים כי התרגשו כאשר לראשונה בחייהם קראו מקורות באופן עצמאי וגם התמודדו עם דילמות בפרספקטיבה יהודית.

הדיון שבסופו קיבל המטכ"ל את המסמך באופן רשמי התקיים בסוכנות היהודית ולדברי פרופ' איש שלום "בתקופה בה מתקיימת מלחמה הקדיש המטכ"ל והרמטכ"ל בראשו, יום שלם לעיסוק בשאלות ערכיות ולימוד טקסטים של המקורות".

עוד ציין כי הנושא בו עסק המטכ"ל היה "זכור את אשר עשה לך עמלק", כשבלימוד נעשה שימוש בתנ"ך ובמדרשים.

"אחד מחברי הפורום אמר לי", מספר פרופ' איש שלום, "כי ערך מחקר ועבר על פרוטוקולים של מאות מדיוני מטכ"ל לאורך שנות המדינה וכי אינו זוכר דיון מטכ"לי שהיה דומה לזה בהעמקה בשאלות ערכיות".