כתבנו מדווח עוד כי ראשיתה של ההתיישבות במקום, כך מסתבר, כבר בתחילת המאה הקודמת עת התפתחה ההתיישבות בירושלים גם אל מחוץ לחומות העיר העתיקה, החלו יהודים לחפש קרקעות הסמוכות לעיר העתיקה. ממניעים אלו נוסדה ביום ה- 16 לספטמבר 1925 אגודה אשר שמה לה למטרה לאתר שטח גדול בו יוכלו יהודים דלי אמצעים לבנות את בתיהם ולפתח בצמוד לו גם משק חקלאי .

לאחר התלבטות קשה, בין רכישת חלקת אדמה בשכונת "בית הכרם" או חלקה באזור הכפר "אבו דיס",
נפלה ההכרעה על אזור "אבו – דיס". החלטה זו התקבלה נוכח העובדה כי אזור זה קרוב יותר למרכז העיר ומקום המקדש נצפה ממנו היטב.

האגודה, בניהולם של מר יהושוע אבי-זוהר ומר יעקב יהושוע דיאמונד, רכשה כ – 600 דונם אדמה בין שכונת תלפיות להר הזיתים. אדמה זו, חולקה לשטחים של 1.5 דונם לכל משפחה. אולם המצוקה הכלכלית והמאבק הפוליטי מול המנדט הבריטי מנעו מן האגודה לממש את יעדיה ולבנות את השכונה. עם פרוץ מאורעות תרפ"ט (1929) אף נמנע מן היהודים לגשת אל אדמתם.

רק לאחר 38 שנה, מייד עם שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים (1967), חזר האזור לריבונות ישראלית.

עם קביעת תחום השיפוט המוניציפלי של העיר ירושלים הוצאו כ – 540 דונם ממתחם השכונה אל מחוץ לתחום השיפוט כך למעשה נותרו כ – 60 דונם לבניה בתוך תחום העיר ירושלים.

אנשי עמותת 'עטרת כהנים' מזכירים כי במסגרת "הסכמי אוסלו" עלה השטח של "אגודת הדיירים" לכותרות. על פי ההסכמים אמור היה, כזכור, הכפר אבו-דיס, אשר במשך השנים פלשו תושביו לתוך שטחי האגודה, להיות מוקד ובירה למדינה הפלשתינית שבדרך. רצועת התיישבות ערבית החדשה, הייתה אמורה לחבר את כפר אבו-דיס עם העיר העתיקה. תוכנית כזאת הייתה מאחדת את העיר העתיקה ואת הר הבית לשטחי A הנתונים לשלטון הרשות הפלשתינית. תוכניות אלו החלו להתממש עם בנית הפרלמנט הפלשתיני בלב הכפר אבו-דיס.

נזכיר כי לאחר השתדלות רבה נדחתה בכנסת ההחלטה למסור את השטח לפלשתינים והמאורעות של ספטמבר 2000 ביטלו את התוכניות הללו לגמרי.

לפני 7 שנים החליטה עירית ירושלים ליזום תוכנית להקמת שכונת מגורים ל –340 משפחות על אדמות היהודים שרכשה "אגודת הדיירים" בגבול ירושלים בסמוך לכפר הערבי אבו-דיס. שבע שנים נמשך התכנון בשל מורכבותו ובסופן אושרה התוכנית ע"י הוועדה המקומית לתכנון ובניה ולאחר שתואמה עם המועצה המחוזית. עתה מצפה התוכנית להפקדה להתנגדויות בוועדה המחוזית ולאישורה הסופי. שיקול העירייה ליזום את התוכנית נבע מהצורך לחזק את ריבונות ישראל ממזרח להר הבית והר הזיתים, וכן את אחיזתנו בכביש הטבעת המזרחית ההולך ונסלל.

כיום, עם ההחלטה על הקמת גדר הביטחון, "עוטף ירושלים", חולק כפר אבו דיס לשניים, כשחומת בטון בגובה של 8 מטר מפרידה בין חלקיו. תוואי הגדר הוקם על קו התחום המוניציפלי של ירושלים והוא קובע היום את הגבול המזרחי של השכונה.



כאמור, עמותת "עטרת כהנים" קדמה ולוותה ותמכה בתוכנית לאורך כל הדרך. בנוסף אומרים שם כי העמותה אף תמשיך ללוות את פרוייקט בניית שכונת "קדמת ציון" גם בעתיד. (ש)