האם הכנס "החווה הסינית — מחקר מיקרו-היסטורי של קרב", היום (ה) באוניברסיטת חיפה יהיה כנס אקדמי כפרסום מארגניו, או כנס של שימור "המיתוס השקרי" של החוה הסינית כפי שטוענים חברי "הפורום האזרחי לחקר קרבות" בראשות ד"ר אורי מילשטיין?

כתבתנו רותי אברהם מוסרת כי לטענת חברי הפורום פניותיהם וגם פניית ד"ר מילשטיין בכתב לרקטור, כדי לאפשר להם להציג בכנס את החומר הרב שנאסף ויש בו כדי להפריך את הידוע עד כה על הקרב, נענו בשלילה. יתירה מכך ציינו בפורום, איסוף המסמכים והעדויות שבו הם עסקו תקופה ממושכת, הוצגו בפני ראש מח' ההסטוריה בצה"ל אל"מ ד"ר שאול שי, ובעקבות הפגישה הוסכם כי מחלקת ההסטוריה של צה"ל תפתח השנה 05, בבדיקת אירועי הקרב בחוה הסינית.

כתבתנו מציינת כי בכנס יטלו חלק רקטור האוניברסיטה פרופ' יוסי בן ארצי, ופרופ' אריה כוכבי, ראש החוג להיסטוריה כללית. כמו כן ישתתפו ד"ר מוטי גולני, ראש החוג ללימודי ארץ-ישראל, ד"ר דני אשר, ד"ר עמירם אזוב. עוד ישתתפו: פרופ' אריה כוכבי, תת-אלוף (מיל.) דב תמרי אל"מ (מיל.) רזי יהל מלוחמי הקרב, סרן (מיל.) מעוזיה סגל אף הוא מלוחמי הקרב.

במושב השלישי שיעסוק ב"שאלות מתודולוגיות סביב חקר הקרב", ישתתפו: אל"מ (מיל.) ד"ר שאול שי, ראש אג"מ/תוה"ד/היסטוריה, ד"ר זאב דרורי, ד"ר רון לוי, פרופ' ערן דולב, פרופ' יואב גלבר.

סרן במיל' חזי דחבש לוחם מקרב החוה הסינית אמר לכתבתנו כי נאמר לו שיותר לו לדבר כ"אחד מהקהל". ד"ר מילשטיין אף שיגר מכתב חריף אל רקטור האוניברסיטה פרופ' יוסף בן ארצי שבו הוא דורש לבטל את הכנס. במכתבו הוא כותב: "לאחר שאוניברסיטת חיפה התבזתה בפרשת 'המחקר' של טדי כץ על 'הטבח' בטנטורה במלחמת העצמאות: בית המשפט חייב את ההיסטוריון ד"ר תדי כץ, ובפרשת העבודה לתואר שני של ראש השב"כ הכושל, בזמן רצח ראש הממשלה יצחק רבין, כרמי גילון, על 'הסכנות לישראל מצד הימין', אתם עלולים להתבזות כפל כפליים אם תקיימו באוניברסיטה את הכנס המתוכנן על קרב החווה הסינית".

לטענת מילשטיין פרופ' גלבר הוא "הסטוריון מגוייס" כלשונו "דבר בעייתי כשלעצמו בחברה השואפת לחופש אקדמי". לטענת מילשטיין פרופ' גלבר מנע מחברי הפורום להציג את ממצאי מחקרם על מערכת החווה הסינית, "למרות שאנחנו חוקרים את הקרב במשך כשנה והפרכנו את כל מה שהתפרסם עליו עד כה. מצפים היינו שבכנס אקדמי יוצגו קודם כל ממצאי המחקר ולא המיתוסים ששורדים 31 שנים. לא לשם שמירת מיתוסים מתקציב עם ישראל את האוניברסיטה שאתה עומד בראשה"

"פרופ' גלבר משתמש באמצעים כספיים שהועמדו לרשותו כדי לחקור את האמת, על מנת לשמר את השקר... בכך הוא מפר אמונים והתנהגותו ראויה לבדיקה גם על ידי מבקר המדינה וגם על ידי היועץ המשפטי לממשלת ישראל", כותב מילשטיין ומוסיף כי "אם הכנס הזה יתקיים באוניברסיטה שאתה עומד בראשה,חרפתה של אוניברסיטת חיפה תהיה כפולה ומכופלת מן החרפה שנאלצתם לשאת בפרשת טדי כץ. אני מקווה שתגלה אומץ מוסרי ואינטלקטואלי ותחליט על ביטול הכנס. לאור כל זאת אני מפציר בך לבטל את כנס הביזיון הזה שימיט חרפה לא רק על אוניברסיטת חיפה אלא על כל האוניברסיטאות בישראל".

אוניברסיטת חיפה משיבה בתגובה לפניית כתבתנו: "באוניברסיטת חיפה מתקיימים מידי שנה כ 150 כנסים, ועידות, ימי עיון והרצאות בעלי אופי אקדמי, הפתוחים לציבור ולקהל הרחב. כל האירועים מאורגנים ומבוצעים על ידי גופים אקדמיים, נטולי מגמות וכוונות פוליטיות. השיקולים לגבי תכני ההרצאות והמרצים הם בגדר האחריות האקדמית של מארגני האירועים, והנהלת האוניברסיטה אינה מתערבת בשיקולים האקדמיים ובאופי האקדמי של האירוע.
אנו דוחים מכל וכל נסיונות התערבות והשפעה של גורמים חיצונים על תכנים אקדמיים של כנסים וימי עיון ולא כל שכן איומים גלויים ומוסווים כלפי האוניברסיטה וכלפי חברי הסגל שלה".