בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'ערוץ 7

בראיון ליומן ערוץ 7 עדכן מנהל הפעילות בתנועת רגבים, עורך הדין בצלאל סמוטריץ', באשר להתקדמות קביעת העובדות הפלשתינית בשטח עם רעיון הקמת העיר הערבית החדשה בבקעת הירדן והבקשה להקים מפקדת כוחות ביטחון מעל כביש 443.

באשר לפרשת העיר הערבית החדשה ממליץ סמוטריץ' לכולנו להביט על הדברים במבט-על הכולל את כל התמונה המתרחשת בשטחי C, שטחים בשליטה ביטחונית ואזרחית ישראלית. לדבריו מבט שכזה מגלה את ניסיונותיהם הנמשכים של הפלשתינים לקבוע עובדות בשטח כחלק מהתכנית החד צדדית להקמת מדינה, תכנית פיאד.

חלק גדול מפעילות זו מבוצע באופן בלתי חוקי וללא תכנון מתואם עם המנהל האזרחי, אך מנגד זוכה להעלמת עין מצד הרשויות הישראליות ובראשון המנהל עצמו. חלק אחר של פעילות נעשה בתיאום, כך כאשר מדובר בתשתיות המבוצעות במימון מדינות וארגונים בינלאומיים, ולעומת כל אלה קיימת כעת מעין עליית מדרגה בקיומן של יוזמות ישראליות לקביעת עובדות פלשתיניות בשטח.

יוזמה אחת שכזו היא הקמת העיר נועיימה בבקעת הירדן, יוזמה שלדברי סמוטריץ' מתגלגלת בצינורות כבר זמן רב ומטרתה לכנס את הבדואים בני שבט אבלין שעל הכביש באזור מעלה אדומים לעיר אחת. לדבריו גם אם הרעיון נכון הרי שאין מקום לבצעו דווקא על אדמות מדינה אלא על שטחי B או A כיוון שמדובר בבדואים שהגיעו מאזור חברון ומדבר יהודה על מנת לשפר את תנאי הדיור שלהם. כמו כן הוא מציין כי העיר המתוכננת אמורה לקלוט סדר גודל של כאלפיים משפחות בעוד מספר הבדואים באזור המדובר קטן בהרבה.

על כל אלה מוסיף סמוטריץ' ומגדיר את ההחלטה למקם את העיר דווקא בבקעת הירדן, אזור אוכלוסיה יהודית דלילה,  "איוולת ביטחונית ואסטרטגית", כלשונו.

באשר להתקדמות התכנית אומר סמוטריץ' כי על פי דיווחים שונים עצר שר הביטחון את התקדמותה לאישור וככל הנראה הלחץ הציבורי עושה את שלו. כעת הוא מוסיף ומזמין את הציבור להפעיל לחץ שכזה במדיות השונות.

באשר לבקשה הפלשתינית לקבלת אישור ישראלי להקמת מפקדה לביטחון המסכל הפלשתיני מול בסיס מג"ב בבית חורון, כפי שדווח לראשונה בערוץ 7, אומר עו"ד סמוטריץ' כי חשוב להדגיש כי מדובר במתחם אסטראטגי החולש על כביש הגישה לירושלים ומנגד מהווה משקל נגד לבסיס מג"ב, כך שבמידה ותהיה התלקחות ביטחונית ניתן לשער את הירי ההדדי בין שני הבסיסים, מעל הכביש העובר מתחתיהם.

סמוטריץ' מספר כי בעקבות הדיווח אושר במינהל האזרחי שאכן קיימת בקשה שכזו, אך הדרגים הרלוונטיים טרם גיבשו החלטה ועמדה בסוגיה. הוא עצמו תוהה מה הסיבה לעיכוב באמירת 'לאו' לבקשה זו. "אין סיבה בעולם שנסכים לבקשה כזו להקים בסיס על שטחי C, על אדמות מדינה", הוא אומר ומציין כי הכרעות מסוג זה אינם נסגרות בדרגי השטח אלא בדרגים הגבוהים ביותר בצה"ל ואף מעבר לכך.

לזאת מוסיף סמוטריץ ומציג הערכה לפיה עצם העלאת הבקשה הפלשתינית לא הגיעה אלא לאחר גיבוי בינלאומי הנתמך בלחץ אירופי או אמריקאי על ממשלת ישראל, ולדבריו על הציבור הישראלי להפעיל לחץ מאזן במקביל.