ממנים באחריות
ממנים באחריות

"עיני כל ישראל עליך להגיד להם מי ישב על כסא אדני המלך אחריו"

(מלכים פרק א פסוק כ')



בהפטרה השבת נקרא על ימיו האחרונים של דוד המלך על כס שלטונו והחלפת השלטון הצפויה. החלפת שלטון היא רגישה תמיד ותמיד יהיו כוחות רבים המנסים להשפיע כפי שאנו קוראים בהפטרה, ואך סמלי זה שהשבוע נתכנס אני וחבריי בוועדה למינוי שופטים על מנת להכריע בסוגיית מינוי השופטים הבאים בישראל ובראשם שופטי בית המשפט העליון, אשר החלפתם הינה אירוע חשוב ומכונן לא פחות ממערכת הבחירות לכנסת.

בשבועות האחרונים, נתונים אני וחבריי נציגי הימין בוועדה למינוי שופטים, במתקפה חסרת רסן כאילו כל כוונתנו היא לשנות את פניו של בית המשפט העליון, ולהחדיר "אנשים משלנו" במקום "אנשים חסרי פניות". אחד מבעלי הטורים המפורסמים הגדיל וזעק: "להציל את בית המשפט העליון". אומר אני לכל אותם מוציאי דיבתנו רעה- גם אני רוצה בית משפט אקטיביסטי ובלתי תלוי שיאזן את הכנסת, גם אני רוצה שבג"ץ יהיה גוף ממלכתי הזוכה לאמון כל חלקי העם, וכדי שזה יקרה, הגיע הזמן שהוא באמת ייצג את רוב העם.

אני וחבריי בוועדה נושאים באחריות כבדה לקראת המינויים הקרובים ואני בטוח שאם מישהו יציל את בית המשפט כיום, אחרי שנים בהם נבחרו שופטים המתיישרים בקו אחיד אלו יכולים להיות אנו

בסקר מקיף שנערך עבור אחד מעיתוני סוף השבוע שעבר נמצא כי 56% מהציבור הישראלי חושב שבג"ץ מוטה פוליטית ברובו המוחלט לצד שמאל. 40% סוברים כי דעותיהם הפוליטיות של השופטים משפיעים על החלטתם ו56% סבורים כי יש לשנות את שיטת הבחירות לשופטי בג"ץ. ברור לכל שמעמדו של בית המשפט העליון ירוד, במיוחד עקב התערבותו הבוטה בהליכי חקיקה ובהחלטות פוליטיות שנויות במחלוקת תוך הטיה ברורה לצד אחד המייצג מיעוט בחברה הישראלית.

אני וחבריי בוועדה נושאים באחריות כבדה לקראת המינויים הקרובים ואני בטוח שאם מישהו יציל את בית המשפט כיום, אחרי שנים בהם נבחרו שופטים המתיישרים בקו אחיד אלו יכולים להיות אנו. הגיע הזמן שנפעל לבחירת שופטים ראויים על פי כל אמות מידה ואין הדבר סותר שהם ייצגו את כלל הציבור ויחזירו את בג"ץ למעמדו הראוי.

בשבוע האחרון חלה סערה ציבורית בעניין הצעת החוק לעריכת שימוע לשופטים בכנסת, למרות שבשנים הראשונות לקום המדינה, בחרה הכנסת את שופטי העליון, אחד מהם דרך אגב הוא נשיאה השלישי של בית המשפט העליון שמעון אגרנט. אני אישית בעד שימוע לשופטים אבל אך ורק בוועדה לבחירת שופטים ולא בוועדת החוקה בכנסת. עריכת שימוע לשופטים ע״י פוליטיקאים ללא אפשרות שיתוף נציגי עו״ד ומערכת המשפט תגרום לירידת אמון הציבור במערכת המשפט״.

ומילה נוספת בעניין סערת "השופט המזרחי לעליון". מינוי שופט מזרחי הוא דבר חשוב ואני אישית אתמוך בו בכל ליבי, אלא שעל שופט כזה לעמוד באמות המידה ובשיעור קומה הראויים, ולא להתמנות רק בגלל מוצאו.