קריעת כיוון!?
קריעת כיוון!?

למרות שבהתחלה התביישתי לספר לכם, אני חייב להתוודות – גם אני קראתי את "קריאת כיוון לציונות הדתית" שכתב ופרסם הרב אלי סדן.

זהו, כבר לא יכולתי להסתיר את האמת, אני מציע להקים קבוצת תמיכה לכל אלו שקראו גם הם את החוברת, לא בטוח שזה יעזור, אבל אפשר לנסות...

האמת, בהתחלה גם אני חשבתי – "שיואו, איזה חכם", אבל כשקצת התעמקתי הבנתי שמדובר באחד מהחיבורים ההזויים, התמוהים, בעלי סתירות פנימיות ונגועים בחנופה חסרת בושה וקתרזיס קיצוני.

שאלתי את עצמי – "למה? איך יצא כזה חיבור?" אך מיד נזכרתי בסיפור על הרב אליהו זצ"ל, שכשישב על כס הדיינות, הרגיש שהכניסו לו שוחד לכיס החליפה שהיתה מחוץ לאולם ומיד עצר את הדיון. עם כל הכבוד לרב סדן, מדובר ברב שמקבל "שוחד" ממשלתי באופן קבוע, מדובר במכינה שנתמכת על ידי המדינה על כל זרועותיה, לרבות משרד הבטחון ומשרדים אחרים. בעוד אותם משרדים עצרו ומונעים תקציבים לישיבות שלא מפרסמות "קריאות כיוון" למיניהם! אז תשאלו את עצמכם האם הייתם סומכים על חיבורו של הרב סדן, כחיבור תמים שבאמת אינו נגוע בפניות זרות.

בכלל נקודה למחשבה – מי מממן ו/או מימן את החוברת הזאת?!

אחרי שהבנתי, חשבתי שזה הכל, אך אז נזכרתי, גם הבן של הרב סדן, הרב יהודה סדן, שעומד בראש אחת התוכניות במכינה

האמת, בהתחלה גם אני חשבתי – "שיואו, איזה חכם", אבל כשקצת התעמקתי הבנתי שמדובר באחד מהחיבורים ההזויים, התמוהים, בעלי סתירות פנימיות ונגועים בחנופה חסרת בושה וקתרזיס קיצוני

, נתמך ומקבל משכורת שממומנת גם היא על ידי המדינה - אהובתו של הרב סדן. טוב, עכשיו כבר הייתי משוכנע שמצאתי את כל הסיבות להתנהגותו של הרב סדן ונרגעתי.

אבל אז, נזכרתי במשהו נוסף, עניין פעוט ביותר, בן נוסף של הרב סדן, הינו קצין בצה"ל, אל"מ, נכון, לא בדיוק הלך בדרכו של אחיו הגדול, אך עדיין, בצבא, קצין, כבוד, לא? וחשבתי לעצמי, שאולי העובדה שהרב סדן ניסה להתפתל ולהסביר משהו על כך שאסור להרים ידיים על חיילים שבאים לפנות כי הם רק שליחים ואולי הסיבה שבתוך כל הפיתולים הוא שכח כלל הלכתי ברור- "אין שליח לדבר עבירה", ויחד עימו "שכח" הרב מס' סעיפים בשו"ע, נכון, לא את כולם, דווקא את הסעיפים האוסרים על פגיעה בנוכרי (על אף שמדובר במחלוקת הלכתית, מה הדין בזמן זה) הרב זכר. אך את הסעיפים שאסור להזיק ממון חברו ואת הסעיפים הרבים בעניין זה "שכח" הרב, כך גם שכח הרב המכובד את הסעיפים העוסקים בנזקי גוף – שאסור לאדם להכות את חברו. כנראה שהרב שכח מי מגיע להכות את מי בפינוי ישובים ומי אלו שמגיעים לפגוע בממון חברם בפינוי, בכלל נראה היה שהרב "שכח" הרבה מאוד הלכות בחיבורו היומרני.

בהמשך בעת שקראתי את החיבור, רצתי לפתוח "מסילת ישרים", הרב חזר במשך כל חיבורו על המוטיב שעלינו להתחזק במידת הענווה ולמה אנחנו שחצנים, ממש הרגשתי בושה וכלימה על שחצנותי, שהחלטתי לטפל בזה באופן יסודי ואז נזכרתי שבעצם הורונו רבותינו ש"הפוסל, במומו פוסל", אז אולי מישהו ירים את הכפפה וירכוש עבור הרב את הספר... ובכלל, מדוע הוא חושב שהוא, המשוחד, יכול ויש לו זכות להורות לציונות הדתית את הכיוון?! מי שמו?! ייתכן והרב ניסה לחקות את משה רבנו – "והאיש משה עניו .....".

בכלל, החיבור רצוף בציטוטים של פוסקים ורבנים, אך חבל שהרב לוקח רק את מה שמתאים לאג'נדה שלו מאותם פוסקים ורבנים, אך שוכח התבטאויות אחרות שלהם.

שואלת הגמ' – "תלמידי חכמים, מדוע בניהם אינם תלמידי חכמים?" ועונה – "מפני שלא ברכו בתורה תחילה!". בסה"ק מסבירים כי אין הכוונה שלא ברכו את ברכות התורה בשחר, אלא מפני שלא עשו התקשרות לכלל ישראל, אז נכון, המאמר של הרב סדן, מתיימר להציג חיבור של עצמו לכלל ישראל, אך זהו חיבור מזויף! חיבור של נוחות, פוליטיקלי קורקט, חיבור של חנפנות ( כן, אותה כת שאינה מקבלת פני שכינה). הרב מחובר רק למי שמתאים לו, למי שמתאים עצמו אליו.

לצערי, במקצועי ראיתי תחלואים רבים, אחד הקשים שבהם הינו - "סימפטום האשה המוכה", כל בר דעת מבין שאשה שחוטפת מכות מבעלה על בסיס קבוע, צריכה לעזוב אותו, אך דווקא כאן נכנס הסימפטום לפעולה וגורם לאשה להיתלות בבעלה מהפן הפיסי והנפשי באופן חזק יותר, מדובר בנשים שאינן מכחישות את המכות, "נכון, הוא מכה אותי, אבל אין לי חיים בלעדיו", גם הרב בחיבורו כך - נכון, מחריבים יישובים, בונים יישובים לערבים, יש אכיפה מרושעת כלפי יהודים, משתמשים בצבא לפינוי ופגיעה ביהודים, מערכת המשפט וכו', אך ככל שהרב יורד על המדינה יותר, כך מתחזקת אהבתו אליה, אולי לא אהבה – "תשוקה", ידוע "שעל כל פשעים תכסה אהבה", אך הפירוש הינו על אהבה בין קוב"ה ושכינתה (וכאן הזמן לבקש שיאמר לצרותינו די ויחיש גואל צדק), אך הרב מיישם את הכלל גם בחייו, לא נורא כל התחלואים, יש לאהוב את המדינה ולהקריב עבורה הכל – ערכים, דת, נפש וחיים! המדינה קודש קודשים, צה"ל קדוש, עגל הזהב קדוש.....

רק בדבר אחד הסכמתי עם הרב, אכן התייאשתי, דווקא לא מהמדינה, לא מהצבא ולא מהקשיים ומהפינויים, התייאשתי מהרבנים!