תגובות של גזענות
תגובות של גזענות

לפני ימים אחדים פורסמה ידיעה באתר ערוץ 7 במדור "רפואה, מדע סביבה" אשר כותרתה הייתה: "עכשיו זה מדעי: קשה יותר ללמוד לקרוא ערבית", יצוין כי המחקר שהוצג בידיעה נעשה תוך שיתוף פעולה בין חוקר ערבי ויהודי.



בדבריי אלה ברצוני להתייחס לתגובות לידיעה זאת, אשר כולן כמעט (פרט לשני מגיבים מסוימים מאד) ביטאו יחס גזעני משפיל מן הסוג הבא:

"שהגזע שלהם הוא ערבי מה שמשדר טיפשות בד"כ", "שלערבים פשוט יותר קשה לקרוא ?! אולי מספר זוכי פרס הנובל מקרב הערבים יעיד. .. ," "במילים פשוטות ערבים הם אהבלים. - גם בשפת האם שלהם הם מתקשים בקריאה, יותר מאחרים . סה טו",

"המוח הימני הלך לטייל בתוך ערבסקה אז מה הפלא מה שקרה לשמאלית, וזה עוד בלי לשתות יין באופן רשמי כי זה אסור ע"פ אמונתם", "הרא"ש שחי באשכנז ראה מסביבו בני דעה, הרמב"ם ראה מול עניו חמורים כאנשים שחי במצרים ודי לחכימה ברמיזה " .

אודה ואבוש, תחילה הסתפקתי בהשתרבבות לתוך התגובות, אך נראה לי שמחובתי לומר זאת בנפרד, בריש גלי, ולא רק להציע את הדברים למי שיפשפש באותה כתבה וימצא את אשר ימצא.

חלק ניכר מן הכותבים של 'בשבע' ביטאו בצדק רגישות והתנגדות לגזענות כלפי עדות ישראל: לאחרונה – כלפי האתיופים. בעבר, גזענות שכזאת הופנתה כלפי עדות המזרח על ידי האשכנזים. היוהרה הגזענית הזאת איננה שונה בעיקרה מהיוהרה האמריקאית הלבנה שכוונה כלפי הכושים, אשר העפילה והגיעה לידי הקמת אגודות ראויות לשמצה של הקו-קלוקס-קלאן.

הנימוקים לגבי הצלחתה התרבותית של האינטליגנציה הלבנה – הם דומים ביותר. חלקם מן הסתם תלויי חינוך וחברה, וחלקם של הנימוקים מבוססים על חוסר ידע. כך, למשל, אחד המגיבים לכתבה פירט ברבים את פירות השכלתו: "הרא"ש שחי באשכנז ראה מסביבו בני דעה, הרמב"ם ראה מול עניו חמורים כאנשים שחי במצרים, ודי לחכימה ברמיזה " .

דומה, שיהירות מסוג זה מצריכה דווקא כורמיזא: הרא"ש ברח מ'בני הדעה' שבאשכנז לספרד, והתנגד ללימוד הפילוסופיה. הרמב"ם המליץ בכל-לב על חיבורים פילוסופים שנכתבו בערבית על ידי מוסלמים, והתנער מן הפגאניות והפרימיטיביות (לדעתו) שהייתה באשכנז.

בין כך ובין כך התגובות שפורסמו לכתבה מעוררות צער וכאב. האם ניתן לאפיין את קוראי "ערוץ 7" כמי שהשנאה לערבים מעבירה אותם על דעתם ועל מוסריותם? מן הסתם תגובות מסוג זה, כנגד יהודים יוצאי ארצות המזרח ואפריקה, לא היו נכתבות ומן הסתם לא היו מתפרסמות – וטוב היה שכך. אלא מאי? גזענות אסורה היא רק כלפי אחינו-בני-ישראל, כלפי חלק מהם או כלפינו כעם. שהרי הגזענות בשיאה משמעה: אנטישמיות, ולפיכך – כל הפוסל בנו, הוא בידוע שהוא שונא ישראל.

אין טעם להבהיר מדוע הדברים לא היו ראויים להיכתב. הגזענות המשפילה אשר באה לידי ביטוי בתגובות הללו, איננה מקובלת במתוקנות שבאומות, אלא אופיינית הייתה לגרועות שבהן. אם היא לא תעורר אצלנו התנגדות של בוז וגינוי חריף גמור - ללא סייג וללא שמץ של הבנה - על ידי כל מי שכל גזענות מתועבת בעיניו, הרי שהיא תשתקף במראה שתוצג בפניו של כל אדם מישראל.