למי שייכת מערת המכפלה?
למי שייכת מערת המכפלה?

התשובה לשאלה הזו ברורה לכל בר דעת, ולכל מי שלמד אי פעם בחייו פרק בתנ"ך או בהיסטוריה; אבל כידוע, העולם בימינו אינו פועל לפי עקרונות כלשהם של אמת או צדק, או לפי או אמות מידה מדעיות או היסטוריות.

אחרת קשה להסביר כיצד קורה מצב, שבו 99% מנציגי המדינות החברות באונסקו – "ארגון החינוך, המדע והתרבות" של האו"ם, הצביעו בעד החלטה האומרת כי "חארם אל איברהימי" הוא מסגד הנמצא בתוך השטחים הפלסטיניים הכבושים" וכל פעולה של ישראל במקום הינה הפרה של החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם.

וזה עוד לא הכל: כנראה שבקרוב עומדת לעלות על שולחן אונסקו החלטה חריפה פי כמה: הכרזה על מערת המכפלה (סליחה: על "חארם אל איברהימי") כעל אתר מורשת עולמית לפי דרישת הרשות הפלשטינאית, וממילא כל פעולה שאינה על דעת ה"ריבון החוקי" הפלשטינאי תיחשב כפשע, ומי יודע עוד אילו צעדים וסנקציות ינקטו ע"י הארגון ה"תרבותי" הזה כלפי מי שיקדם את זכויות העם היהודי במקום.

יש לזכור: על פי ה"רשות הפלשטינאית" - "מערת המכפלה היא מסגד, שישאר ערבי ואיסלמי, והוא שייך למוסלמים בלבד"; כך אמר לאחרונה בכנס בחברון, מנכ"ל "מחלקת ההקדשים" ברשות, בשם "שר ההקדשים הפלשטיני", שאף איחל ליהודים גירוש מהיר מהמקום.

ראש עיריית חברון, חאלד עסילי, הבהיר את הדברים: לאחר סיור עיתונאים שערך לאחרונה, הוא צוטט ע"י העיתונאי ליאור קפלר בעיתון האינטרנטי "מגפון": "זה מסגד לכל דבר!" הוא אמר; "לא צריך להיות אדריכל כדי לראות את זה!" (הוא התכוון, כמובן, לצריחי המסגדים שנוספו ע"י הכובשים המוסלמים מעל המבנה היהודי). ראש העיר הנדיב מסכים שיהודים יוכלו לבקר במקום, אך לא להתפלל בו. הוא ציין, "כי עוד בימי קדם יהודים הורשו להתפלל רק על שבע המדרגות המובילות למבנה. זכות זו תינתן ליהודים, גם לאחר הכרזתו כאתר מורשת".

אם יתממשו תכניותיו, לאחר שהאו"ם יקבל את תביעותיהם ויכריז על האתר כאתר מורשת, יאוחד המבנה ויהיה בית תפילה מוסלמי, עם אפשרות ביקור לכולם, אך ליהודים לא יתאפשר להתפלל בו." ובכן, סיפור המדרגה השביעית לא נגמר. גורמים בעלי מעמד רשמי ברשות הפלשטנית, זו המיועדת לחתום על "הסכם שלום" עם ממשלת ישראל ולקבל לידיה את יהודה ושומרון ברגע שרק תחפוץ, ממשיכים להסית, לדבר, ולפעול, כדי להפוך שוב את מערת המכפלה למסגד, ולגרש את עם ישראל שוב החוצה, למטה, למדרגה השביעית!

מכאיבה ומקוממת ככל שתהיה, זו תזכורת חשובה ביותר לאלו מבינינו שחושבים שנוכחות יהודית במערת המכפלה היא עובדה מובנת מאליה. על כולנו לדעת: הסכנה קיימת. האיום עוד לא נעלם. דוברים בכירים מטעם הרשות הפלשטנית מדברים על כך בגלוי, כשהם מגובים באירגונים בינלאומיים. על ממשלת ישראל מופעלים לחצים כבדים בנושא זה. ברוך ה', הממשלה עומדת בלחץ, אך באופן חלש ורופף. אמנם, שר החינוך יזם ביקורי בתי ספר במקום; אך עובדה היא כי כמעט לא ניתן אישור לשפר, ולו במשהו, את התנאים לציבור המתפללים היהודי.

למרות שלמעלה מ-700,000 מבקרים בני כל הדתות, מתוכם כחצי מיליון יהודים, מגיעים למערת המכפלה כל שנה, בית הכנסת המרכזי מקורה בסככת בד, וחודשים רבים בשנה יהודים חשופים בו לקור, שטפונות והצפות; עובדה היא כי נכים כמעט אינם יכולים להגיע למקום, כי אין אישור להתקין מעלון לנכים וקשי תנועה; ועוד ועוד. כמובן שזו משימתם של אנשי ציבור, חברי כנסת, שרים ופוליטיקאים לפעול בעניין, אך יש מקום חשוב ומכריע גם לפעילות מצד כל יהודי, בכל גיל, בכל מקום בארץ ובעולם. מול הלחץ הבינלאומי, מוכרח לבוא לחץ נגדי - מצד העם היהודי, מצד כל מי שמערת המכפלה יקרה לו.

הצעד המיידי, הפשוט ביותר הוא – לבוא בפסח למערת המכפלה, להיות חלק מהאלפים החוגגים, המביעים ותובעים את זכות עם ישראל בקברי האבות והאמהות. יחד עם הסיפוק בעשיה החשובה, הקדושה וההיסטורית הזאת – יוכלו העולים לחברון ליהנות ממבחר תכניות, הופעות והפעלות לילדים ולמבוגרים, מזנונים כשרים למהדרין ועוד עוד. המסקנה היא ברורה: בחול המועד פסח (מומלץ – באחד משני הימים הראשונים, שבהם אולם יצחק פתוח ליהודים) – עולים לחברון, ומכאן אומרים לכל העולם: מערת המכפלה היא אתר המורשת היהודית הראשון בעולם, וכזו תישאר- מאז ולתמיד!

אירועי פסח בחברון בסימן: מערת המכפלה – אתר מורשת יהודי!

עשרות אלפי יהודים יעלו בפסח לחברון כדי להתחבר, להתאחד ולהביע את העמדה הברורה: העם היהודי לא יגורש שוב מקברי האבות והאמהות!

רבים סבורים כי העובדות במערת המכפלה, שנקבעו כבר לפני למעלה מארבעים שנה, הינן קבועות ונצחיות, וכי זכויות בני כל הדתות, כולל כמובן זכויות היהודים, מובטחות. אך לאחרונה התרבו סימנים מדאיגים ביחס למערת המכפלה: הרשות הפלשטינית הודיעה כי היא שואפת להכריז באמצעות "אונסקו" על מערת המכפלה כאתר מורשת פלשטנית, ויהודים לא יוכלו להתפלל בו! בנושא זה צפוי לחץ בינלאומי כבד, ומולו נערכים רבים בחברון ואוהדים בארץ כולה לארגן לחץ נגדי: אירועי פסח השנה בחברון יערכו בסימן "כל ישראל חברון".

עשרות אלפי יהודים יעלו לחברון, יחגגו עם רשימה ארוכה ומרשימה של אמנים וזמרים: חיים ישראל, מנדי ג'רופי, אודי דוידי, סיני תור, להקת המושב, תזמורת להבה, מידד טסה, יובל טייב, ולהקה חדשה ורעננה – "לשם ייחוד", הכוללת את כוכבא תור, פורת נוב, ומשה לוי, ועוד. לילדים יופעלו תכניות מיוחדות, כולל הפעלות, רכיבת חמורים ועוד. לאורך כל ימי חול המועד תקיים "מדרשת חברון" סיורים ללא תשלום, וכן משחק מטמון למשפחות ולילדים, ועוד. כמובן שבמקביל הקהל יהנה מהסעדה כשרה למהדרים ומערכת הסעות נוחה ויעלה. ביומיים הראשונים תהיה מערת המכפלה, כולל אולם יצחק, פתוחה כולה ליהודים. לכן כל מה שנותר – זה להבטיח לילדים באפיקומן את הפרס הגדול: נסיעה לחברון – (וכמובן גם לקיים)!