דני דיין אינו לבד
דני דיין אינו לבד

פנייתו של יו"ר מועצת יש"ע, אל חברי המועצה, להביע בו אמון, היא ביטוי מעשי לטעות עקרונית בתפיסתו. וגם בתפיסת חבריו. חבריו למועצה. השם מועצת יש"ע מטעה. זו אינה מועצת יש"ע. היא לא נבחרה ככזו.

גם כשהקימו את מועצת יש"ע המתחדשת- זו הכותרת של אסיפת החברים הנוכחית- היא מינתה את עצמה בדרך שביבי נתניהו רק יכול לקנא בה. ולמען הגילוי הנאות עלי להוסיף כי כבר אז פניתי לכמה מחברי המועצה המתחדשת והסבתי את תשומת לבם לצורך בבחירות. אך הם, אופטימיים ללא תקנה, הבהירו שהם סומכים על המתמנים שהם יממשו את ההבטחות ורק יכינו את הבחירות.

ומאז, הרבה מים זרמו בואדיות וסחפו עמם את התקוות. גם אותם אישים שטענו אז שה"מתחדשת" תהיה שונה, ושיש לתת לה הזדמנות, נואשו והפכו למתנגדי המועצה.

אבל דיין אינו בלבדי בשטח. ישנו ועד מתישבי בנימין, שמינה את עצמו, כמו גם ועד מתישבי השומרון. אכן, מיטב האנשים מרכיבים את הגופים הללו, וסביר להניח שלו היו בחירות, הם היו נבחרים. אבל, רבותי, לא היו בחירות וממילא הם לא נבחרו. הם יכלו להתקרא השדולה למען ההתישבות בשומרון, או חוג ידידי ההתישבות. אבל ועד יוצר רושם מוטעה. (ואין לזה קשר לשאלה אם פעולותיהם מוצאות חן בעיני, אם לאו). "נשים בירוק" היו הגונות דיין להקרא בשם שאינו מתימר ליצג. ואגב כל זאת צריך לציין ש"אמנה" אכן בוחרת את המכהנים בגופים השונים שבה. מועצה, מזכירות- שהיה לי הכבוד להמנות על חבריה- ובודאי זמביש, המזכ"ל, נבחר. מי שלא נבחר אלו מתנגדיו, כולל בעלי זכות הזעקה. זעקה – כן, מייצגים, לא. ורצוי שכולנו ניקח זאת לתשומת לבנו.

דיין הוא איש טוב. ואם הוא באמת רוצה הבעת אמון, אדרבה, שיארגן בחירות ממשיות ביש"ע. כן ביש"ע עצמה. מועצת יש"ע צריכה ליצג את התושבים. הכנסתם של אישים נוספים מחוץ ליש"ע, פוגעת בעצם הכותרת ומחייבת תקנון כלשהו, ששונה מההגיון השכלי.

אפילו ראשי המועצות אינם מייצגים את המתנחלים ברמה המדינית. זאת עושים נציגיהם הנבחרים בכנסת. הם באמת נבחרו אך לנושאים מוניציפאליים. ונדמה לי שאף מתמודד לרשות מקומית לא הציג מצע מדיני או פוליטי. וממילא אסור שיהיו לו יומרות ליצג את התושבים בתחום הזה. אפילו ל"קדימה" יש- ולפחות היו- בוחרים ביהודה ושומרון. וחברי הכנסת שלהם יכולים לטעון שהם באים בשמם של תושבים שם, בתחומים שהכנסת והממשלה מטפלים בהם. אלא שבהקשר הזה ברור שראשי המועצות- ובעיקר מכך שהם מחזיקים את הקופה הציבורית בידיהם- לא יעבירו את המושכות לשום גוף אחר. הם בהחלט יכולים להקים איגוד של ראשי המועצות לענייני חינוך או איכות הסביבה. אבל לא לתחומים שאינם נובעים מתפקידם המוגדר.

מועצת יש"ע היא, אכן, גוף שאינו פשוט. כך, למשל, יש גם לתת את הדעת למעמדם של הרבנים בישובים. הם "מרא דאתרא" של ציבורים גדולים, אך מסוימים. ויש תושבים רבים הרואים בהם את מי שמייצג אותם בתחומים רבים, ונשמעים להם. אולם, לא כל תושבי יהודה ושומרון חיים על פיהם. ממילא יש לקבוע את מעמדם בתקנון. וכנגד זה, ברור שהרבנים לא יכולים לשאוב את סמכותם מהתושבים. הם לא יכלכלו את מעשיהם והחלטותיהם בהתאם לרוב במועצה כזו או אחרת.

קורות מועצת יש"ע מוכיחים שמה שהיה הוא שיהיה. הויכוחים יימשכו, ודני דיין ואף יורשיו בעתיד, ייקלעו לאותם משברים. ומי שיפסיד תהיה ההתישבות כולה, על התושבים. ובעצם, גם מדינת ישראל.