תעמולת הבחירות ומצוות התשובה
תעמולת הבחירות ומצוות התשובה

שוב, הבחירות לפנינו. התרגלנו לתקופה שלפני הבחירות, בה מוציאים הון עתק על הפרסומים לצוד את ליבנו, כל מפלגה והתעמולה שלה.



נפגשים אנו עם אישי ציבור שנלחמים על כל קול וקול, מנדדים שינה מעינהם, נוסעים מעיר לעיר לייצג את עצמם, ורואים אנו כמה חשוב להם שנבחר בהם. תעמולה. פתאום יגלה כל אחד מאיתנו שלמישהו אכפת ממנו. פתקים ומכתבים, סוגים שונים של פרסומות ושטיפות מוח.

כפי שלימדונו הצדיקים, יש להתבונן ולהוסיף לקח מכל דבר- לעבודת ה'. אם יש לך דבר יקר וחשוב לך, אם חשיבות הדבר בוערת בעצמותיך, הרי שתעשה כל מאמץ כדי להצליח בו. ואם חשוב לך הפרסום, תצא בתעמולה.

בספר הקדוש "אם הבנים שמחה" מתאר הרב טייכטל ע"פ המדרש את דרך התעמולה בה השתמשו המרגלים ששלח משה לתור את הארץ, כשחזרו למדבר. “כיון שבאו מתור את הארץ, עמדו ופיזרו עצמם בכל שבטי ישראל, כל אחד ואחד בתוך שבטו, ומתנפל לתוך כל זוית של ביתו (השליך עצמו לארץ בכל פינות וזוויות הבית) ובניו ובנותיו באים עליו והיו אומרים לו: מה לך מרי? ובעוד שהוא עומד, עושה עצמו נופל לפניהם, אומר להם: אוי לי עליכם בני ובנותי וכלותי, ..” מתאר להם בדרמטיות איך האמוריים עתידים לשלוט בהם ולתעתע בהם. הדרמה ממחישה. והתוצאה- לא איחרה לבוא. מיד געו בני משפחות המרגלים בבכיה, והבכי נשמע במחנה , והשכנים גם הם הצטרפו לבכיות, עד שכל השבטים בכו, ובסופו של דבר , נעשו שישים ריבוא חבורה אחת ובכו.

יש להתבונן ולהוסיף לקח מכל דבר- לעבודת ה'. אם יש לך דבר יקר וחשוב לך, אם חשיבות הדבר בוערת בעצמותיך, הרי שתעשה כל מאמץ כדי להצליח בו. ואם חשוב לך הפרסום, תצא בתעמולה.

איך הגיעו המרגלים לידי כך שכל העם בכו באותו לילה? מסביר הרב: “והגיעו לזה ע"י שלא חסו על הטרחה להיכנס לתוך הבית של כל אחד מאחד משישים ריבוא אנשים, ע"י שלוחיהם ושלוחי שלוחיהם, ולאיים ולהפחיד את אנשי הבית, עד שגעו כולם, כל העדה כחבורה אחת, בכיה עצומה למרום". המרגלים עשו עבודת שטח יסודית. חוגי בית בהם בכל בית ישראל!! וכך עלה בידם להמאיס את ארץ חמדה. הם לא התעצלו. לא חסו על שום טרחה להטריח ולשלוח באהלים של שישים רבוא אנשים כדי להטעות את כל העם ולעורר בקרבם מיאוס בארץ חמדה. ועל ידי זה גרמו לנו את כל הגלויות המרות עד ימינו אלה.

מה התיקון?

עלינו ללמוד לעשות תעמולה!  אם אנחנו רוצים לתקן זאת, מוכרחים אנו להשלים את מה שחיסרו המרגלים, באותו אופן. “לעשות פעלים לעורר אהבה וחמדה בלבות עם בני ישראל בכל מקומות מושבותיהם, להיותם חושקים וחומדים לארץ חמדה של אבותינו, ואש תקוד בקרבם לבוא ולירש את הארץ הקדושה, ויחמדו אליה יותר מכל חמדה שבעולם. זה יהיה התיקון!”... “ובעשותינו התיקון הנ"ל יופסק החוב ויקרע השטר חוב מעלינו ויום הישועה בוא יבוא לנו בהפלאה גדולה ובמעלה יתירה..”

ממשיך הרב בדבריו הנלהבים ומסביר שבאותה מידה בה השתמשו אז אבותינו לקלקל את חשקת ישראל לארץ ישראל, באותה המידה אנו חייבים להשתמש ולהבעיר בקרב נשמות ישראל את אש החמדה לארץ ישראל. "כמו שאז השתדלו כל העדה כחבורה אחת נגד ארץ ישראל, עשו ארגון תעמולה שלם וארגנו אנשים לשכנע נגד ארץ ישראל, כמו כן גם אנחנו צריכים להעמיד מערכת תעמולה שתחדור לכל בית יהודי ותעבוד על כל נשמה יהודית למען ארץ ישראל".

"כך יתוקן הקלקול ויסתלק הקטרוג ויתגבר הסנגור ויום הישועה יבוא!”