האשה ברשימה

רחל סילבצקי , כ"ד בחשון תשע"ג

תומכת בקידום זכויות נשים, אבל לא בפמיניזם רדיקלי. רחל סילבצקי
תומכת בקידום זכויות נשים, אבל לא בפמיניזם רדיקלי. רחל סילבצקי
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהפכה גדולה התרחשה בבית היהודי.

הכוונה אינה למהפכת המנהיגות שעברה מפלגת הבית היהודי השבוע, אלא  במהפכה השקטה שעברה "עיקר הבית היהודי", האשה הדתית-ציונית.  זה לא קרה השבוע,  התהליך ערך מספר שנים, מקורו בסיבות שונות, והוא נראה ובולט לעין.

בראש ובראשונה, האשה הדתית לומדת הרבה תורה, המדרשות מלאות, ההשקעה בלימוד תורה הפכה לנורמה, וכן העשייה בגבולות הקונסנסוס ע"ע טוענות רבנית, יועצות ההלכה.

והאשה הדתית ציונית – זאת הרוצה גם לצאת מהבית - זוכה לממש מאווי קריירה בתחום הצבורי, האקדמי, הרפואי, המחקרי, העסקי  והיצירתי- ואפילו בפוליטי, אמנם לרוב ברמה המקומית.  בכל ארגון ובכל משרד, בעצם בכל מקום נמצאות נשים דתיות-ציוניות, נשים משכילות, תורמות לחברה, מהוות מודל חיקוי, ושומרות על קלה כבחמורה. נשים מבריקות ומלאות ביראת שמים. והשמיים הם הגבול.

כך צריך להיות גם ברשימת הבית היהודי שתיבחר בשבוע הבא. האשה ברשימה צריכה לשקף את התהליך המדהים הזה.

ולמה צריך אשה ברשימה? לא כדי להוכיח שאנו בסדר, שיש אצלנו "שוויוניות" –  כי אם היתה  באמת שוויוניות זה היה קורה לבד, ללא
אשה ברשימת הבית היהודי אמורה להביא ערך מוסף מעצם היותה מגלמת את דמות האשה הדתית של היום - דמות הראוייה להזדהותן של נשים מסורתיות ודתיות וגם לבנות האולפנות שלנו.
התייחסות למגדר, לשריון ודיבורים על כך שצריך אשה ברשימה.

אשה ברשימת הבית היהודי אמורה להביא ערך מוסף מעצם היותה מגלמת את דמות האשה הדתית של היום -  דמות הראוייה להזדהותן של נשים מסורתיות ודתיות וגם לבנות האולפנות שלנו.

האשה ברשימת הבית היהודי תהפוך, דה פקטו, האשה הראשונה בעולם הדתי-ציוני– ותלמידות האולפנות ירצו להיות כמוה., להידמות לה.

הכרחי, אם כן,  שתהיה דוגמא לבניית בית שומר מצוות, אחרת לשם מה אנחנו מלמדים במוסדות החינוך הדתיים על ייחודיות האשה הדתית,  על איך היא מגדלת את ילדיה לאהבת תורה ומצוות, לאהבת העם וארץ – ומדגישים את עקרון ה"שוויון לצד השוני" (שוויון בפני הקב"ה אבל שוני בסגולות האישיות הנשית - לצטט את חברתי דינה הכהן ז"ל, אמו  של הרב ראם הכהן שיבל"א)?

האם כל זה לא חשוב? האם אפשר להתעלם מצבור גדול של נשים דתיות מתאימות? האם זה מספיק להבטיח לדאוג לצרכים של האשה הדתית הלאומית בלי לייצג אותה? למה שנפנה לאשה, במקום אחד הגברים ברשימה, כדי לדאוג לצרכי החינוך הדתי  אם ילדי האשה ברשימה אינם מתחנכים במסגרות דתיות ושלהם כן?

ראוי להעמיד ברשימה אשה דתית המייצגת את נשות ישראל לדורותיהן, בעוד היא מגלמת את העשייה של האשה הדתית הציונית של היום, את האמונה, המסירות וההקרבה, החוט המקשר בין העבר והעתיד של האשה היהודיה.

לצד היו"ר החדש, הפונה בפתיחות לכל הצבור הציוני, המסורתי והדתי, יש מספר מתמודדים. הוא לא העמיד גבר מסורתי או חילוני בתוכם. אלה שיבחרו, ילחמו לזכויות הציונות הדתית ואין צורך דווקא באשה בשביל לעשות זאת.

הבחירה באשה כ"אשה ברשימה" אם כן, חייבת משהו ייחודי בנוסף לדעות הזהות לאלו של הגברים ברשימה, חייבת להיות ייצוג לנשים הדתיות הציוניות של היום,  והאשה דתית יכולה להכיל ולייצג גם את האשה המסורתית ואת מאווייה.

אנו זקוקים לאשה היודעת מה כתוב בשולחן ערוך ומה הם המסרים של רש"י והמדרש, אשה שבנתה את דפוסי חייה לפי מה שכתוב בארון הספרים היהודי, אשה שילדיה חונכו או נמצאים במסגרות דתיות וששולחן השבת שלה עטור בדברי תורה.  הראש החדש של הבית היהודי ,וכן המפלגה, ירוויחו הרבה מאד אם תכהן לצדו אשה כזאת.