לדבר אמת
לדבר אמת

רבים מוטרדים מההתנגדות הנחרצת של ארה"ב לבנייה יהודית מעבר ל,קו הירוק" בירושלים וביו"ש.

לדעתי, הגיע הזמן להשתחרר מתפיסות פשטניות ולא לזלזל באינטליגנציה של האמריקאים משום שהם מבינים שהציר המרכזי של היחסים עם ישראל זה לא הנושא הפלסטיני ולא ההתנחלויות ואפילו לא הסכסוך הערבי-ישראלי אלא איומים ואינטרסים משותפים במזרח התיכון ובעולם כולו כמו המלחמה בטרור האיסלמי, הגנה נגד טילים, האיום הגרעיני האיראני, מו"פ ויצור של התעשיות האזרחיות והביטחוניות ואיסוף מודיעין. בכל אחד מהתחומים האלה יש לישראל יתרון יחסי שאין לאף מדינה בעולם.

בשנתיים האחרונות כל מי שמסתכל ורואה מה קורה ברחוב הערבי מבין שכיום אין אף מדינה במזרח התיכון או בעולם כולו בעלת ברית כישראל שהיא גם אמינה ויציבה, בעלת יכולות, דמוקרטית ופרו-אמריקאית ללא-תנאי. לכן, הקשרים האסטרטגים עם ארה"ב מתהדקים למרות אי-ההסכמות בנושאים משניים – לגבי ארה"ב – כגון ההתנחלויות, העניין הפלשתיני או הסכסוך הערבי-ישראלי.

היחסים בין ישראל וארה"ב לא תלויים בכימיה בין ראש ממשלה של ישראל ונשיא או שר בכיר אמריקאי. גם נשיאים כמו רונלד רייגן וג'ורג' בוש (האבא) לא קיבלו האידיאולוגיה של אבי ואיימו לעכב סיוע לישראל ובכל זאת בזמן אבי הקשרים התהדקו באופן חסר תקדים כי ידעו שגם אם אין כימיה בין ראש הממשלה והנשיא -  על שמיר אפשר לסמוך ביום סגריר. הם ידעו כי אחרי הכול ישראל היא מוצב קדמי של

הטענה שבנייה יהודית ביו"ש קובעת מראש את תוצאות המו"מ היא לא נכונה. אם לדבר על קביעת עובדות בשטח אז זה הבנייה הפלסטינית ביו"ש – הרחבה שבעתיים מהבנייה היהודית – מציבה עובדות בשטח.

האמריקאים באיזור וצריכים להכיר בכוח שלנו ולא כמי שמקבל תרומות. היחסים בינינו והאמריקאים הם דו-סטרי.

כדאי לזכור שמזכיר המדינה של ארה"ב אלכסנדר הייג שהיה גם ראש נאט"ו התייחס לישראל כנושאת מטוסים אמריקאית הגדולה בעולם שלא צריכה אף חייל אמריקאי ואי אפשר להטביע אותה, ואם לא הייתה ישראל פה היו צריכים לשלוח נושאות מטוסים נוספות לים התיכון והדבר היה עולה מיליארדי דולרים מדי שנה למשלם המיסים האמריקאי. הנטל הזה נחסך על ידי ישראל.

כך גם בנושא מינויו של ג'ון קרי שנבחר ע"י הנשיא אובמה למזכיר המדינה החדש הרי הוא ידוע בהתנגדותו החריפה להתנחלויות ורואה בכך מכשול מרכזי לשלום. רבים עלולים לחשוב שזה מציג את החלטות הממשלה לבנות אלפי יחידות דיור ביו"ש כמכשול ליחסי ישראל-ארה"ב. אני מקווה שהממשלה החדשה לא תירתע. הטענה שבנייה יהודית ביו"ש קובעת מראש את תוצאות המו"מ היא לא נכונה. אם לדבר על קביעת עובדות בשטח אז זה הבנייה הפלסטינית ביו"ש – הרחבה שבעתיים מהבנייה היהודית – מציבה עובדות בשטח. 

הנטייה הבינלאומית לגנות בנייה יהודית, ולהתעלם מבנייה ערבית ביו"ש, מלמדת על קביעה מראש של תוצאות המו"מ על ידי העולם. ממשלת ישראל הורסת מבנים יהודים בלתי-חוקיים ביו"ש. עליה להרוס את 1,100 יחידות הדיור הבלתי-חוקיות הערביות המוקמות מדי שנה בירושלים ואת אלפי היחידות הערביות הבלתי-חוקיות הנבנות ביו"ש.

חשוב להבין, הבעיה שלנו (וארה"ב) היא לא עם הפלסטינאים, אלא עם העולם הערבי כולו. ראשית  צריכים לנסות לסיים  את הסכסוך עם המדינות הערביות (הליגה הערבית). ברגע בו יצליחו להגיע להסדר איתם, יורו אלו  להנהגה הפלשתינאית להיכנע והיא תשמע  להם.  אך אם  לא יהיה הסדר עם מדינות ערב, סוף המתיחות עם הפלסטינאים אינו רלוונטי.לכן כל הגישה הפשטנית הזאת, זו הכורכת את פתרון בעיותיה של ישראל בהסדר עם הפלסטינים, היא פשוט איננה מציאותית