האורח
האורח
האם כבר קרה לכם לקבל פני מישהו שאינכם מעריכים במיוחד, הכופה את עצמו  עליכם שבת שלמה?

בינינו, הכנסת אורחים מאולצת זו, אינה תורמת תמיד לשלום בית, ולחינוך הילדים..., אם, בנוסף לכול, אורחכם - שהגיע בידיים ריקות כמובן - מרשה לעצמו להביע הרהורים ספקניים - מתוך חברות עמוקה ללא ספק, לגבי גישתכם:  בסופו של דבר עלול להיווצר הרושם, שלצד האיש, המשדר שליטה עצמית ונדיבות רבה, לא יהא חסר הרבה שתיראו כהורים רודניים! מצב המעורר בהחלט אי-נחת, אך אינו מותיר בידינו ברירה: המסורת היהודית שלנו מחייבת אותנו לקבל פני כל אורח בסבר פנים יפות.

האורח, הצפוי להגיע בקרוב, מזכיר במידה רבה את המבקר הבלתי רצוי הזה. ברק חוסיין אובמה, שיגיע ללא הזמנה רשמית וללא מתנה, כפה את עצמו עלינו.

האורח, הצפוי להגיע בקרוב, מזכיר במידה רבה את המבקר הבלתי רצוי הזה. ברק חוסיין אובמה, שיגיע ללא הזמנה רשמית וללא מתנה, כפה את עצמו עלינו

כאילו שההמולה הקודמת לפסח אינה מספקת, - עם או בלי קואליציה מגובשת, מן הדין שנעמוד בביקורו, פרי יוזמתו האישית. אך במלוא הכנות - למעט ציפי לבני ושמעון פרס, אזרחים סקרניים אחדים והעיתונות, האורבת תדיר לביקורות חדשות הנוגעות לישראל -  למי איכפת ביקורו של האורח הבלתי צפוי הזה? לשם מה, מלבד עבור תמונות אחדות וכותרות שמנות? 

פעמים אנו תוהים מה עשויים לתרום ביקורי הבזק האלה, בארץ כמו שלנו, הלוהטת בלאו הכי מזה עשרות שנים? זאת ועוד, קשה לנו לשכוח את ביקורו האחרון בקהיר: חודשים אחדים בלבד אחרי אותו ביקור, נשתכחה ממנו הכנסת האורחים של מובארק והוא שיבח את האחים המוסלמים... וההמשך ידוע.

מעטים הם המנהיגים המערביים הטורחים באמת ובתמים ללמוד אודות הארצות שהם מבקרים בהם: היסטוריה, תרבות, שפה, סכסוכים... אין ספק שביקור בן יומיים או שלושה, אין בו כדי לעמוד על היחסים בין הדמוקרטיה היחידה באיזור לבין ארצות ערב השכנות - שלא לומר לפעול ביעילות.

מה נושאים בכנפיהם ביקורי הבזק האלה מלבד הצהרות מעורפלות, שאינן טומנות בחובן דבר ושכל צד מפרש לטובתו הוא? ברוב המקרים, אשפי  דיפלומטיה אלה נכשלים בלשונם, אך בשובם לארצותיהם, העיתונות כבר תכתיר אותם כגיבורים. הנשיא האמריקני המגיע באופן רשמי כדי להושיט את ידו לתושבי ישראל, התאווה מן הסתם לבלות חופשה עם מישל, ובלי להתחשב בסדר היום שלנו, הזמין כרטיס נסיעה.

אם כן, מר אובמה היקר, אנו נקבל את פניך, אבל אם אתה חפץ כל כך לזכות באהדתם של היהודים, דע לך, שעל פי המסורת שלנו, אורח לעולם אינו מגיע בידיים ריקות... לכן, גם במחיר של הפרת כללי הנימוס - אנו מציעים לך אם אתה כבר בא, להביא אתך את ג'ונתן פולארד או לא להביא כלום!