האסיר X 2: חיפזון במקום ביטחון
האסיר X 2: חיפזון במקום ביטחון
כותרתו הראשית של העיתון "ידיעות אחרונות" מאתמול, אשר בישרה כי עוד "אסיר X" מוחזק בכלא איילון, מפחידה מאוד.
 
יש בה המרכיבים של דרמה חדשותית מן המעלה הראשונה, כלומר - כולם יודעים שהיה אסיר X ראשון ושהפרשה היתה מרשימה כל כך עד שמוכרח לבוא פרק שני בסידרה. ועוד ברור שחשיפת האסיר הראשון, גם אם נעשתה על ידי הממסד ממש ובסופו של דבר באישורו, היתה מעשה אצילי. ומכאן ברור ש"חשיפת" האסיר X השני היא מעשה מתבקש ובמסגרת זכות הציבור לדעת.


שני גורמים נוגעים בפרשה הנוכחית. האחד הוא עורך העיתון, זה שקובע את צבעי הרקע, את גודל האותיות וכמה כאלה תהיינה, ובייחוד, הוא המפעיל את שיקול הדעת לקביעת חשיבותו של הפרסום הראשוני והבלעדי אל מול הנזק לביטחון המדינה העלול להתרחש עקב הפרסום.



הגורם השני הוא המערכת הממסדית - כלומר, מנהלת בתי הסוהר, המשטרה וגופים ביטחוניים נוספים. ואלה, חרדים מכל דבר פרסום ומכל חיטוט בפצעים, אם יש כאלה בכלל.


מדוע נחפז עורך העיתון למרוח על פני עמוד כמעט מלא ידיעה שיש בה פוטנציאל לסכן את ביטחונה של מדינת ישראל ואת חייהם של סוכנים הפועלים בתנאי קיום שבריריים, וזאת מפחד הרצון העז לסנסציה עיתונאית?



מייד עם פרסום הפרשה הנוגעת לבן זיגייר, נדרשו במערכת הפוליטית לתת "הסברים" כיצד מתאפשרת במדינה מתקדמת הימצאותם של אסירים "עלומים". והכל היה כמרקחה עד אשר פורסמו ההסברים. האם מישהו מוכן להיות במקומו של סוכן מוסד אשר יחד עם סוכנים רבים נוספים נאלץ לעבור בין מדינות בזמן קצר שמא ייחשף ויהיה נתון לסיכון חיים ממשי? וזאת בלי להזכיר את הסיכון הביטחוני הממשי של תוכניות מסוימות, אשר על חלקן נכתב.


חמורה מאוד התנהלותו של עורך העיתון במה שבתוך יממה התחבב מאוד על התקשורת - פרשת האסיר X השני. וזאת מפני שלפחות לפי דבריו של עו"ד אביגדור פלדמן בגלי צה"ל, האחרון אשר פגש את האסיר זיגייר, העבירות של האסיר השני חמורות פי כמה ממעשיו של זיגייר, "הרבה יותר חמורות. בלי להיכנס לפרטים, הן הרבה יותר סנסציוניות, הרבה יותר מדהימות והרבה יותר מרתקות".
 
אם כן, מדוע נחפז עורך העיתון למרוח על פני עמוד כמעט מלא ידיעה שיש בה פוטנציאל לסכן את ביטחונה של מדינת ישראל ואת חייהם של סוכנים הפועלים בתנאי קיום שבריריים, וזאת מפחד הרצון העז לסנסציה עיתונאית?


עוד מוסיף עו"ד פלדמן: "זו פרשה שמצביעה על כשלים הרבה יותר חמורים מהכשלים של המערכת הביטחונית מבמקרה בן זיגייר. במקרה של זיגייר, המערכת שגייסה אותו לא שמה לב מי נמצא לפניה ולא ראתה מה הוא עושה ומה ההתנהגויות שלו. בסדר - כשלה".
 
אם כן, מה שנותר היה למערכת העיתון זה ללמוד משהו מההתנהלות בפרשת האסיר X הראשון לפני שדוהרים אל השני. כך אומר פלדמן על האסיר השני: "זו פירצה ביטחונית איומה. פשוט קיבלתי הלם, והנושא הזה הושתק לחלוטין על ידי עורכי דין שיש להם קשרים טובים עם המערכת. מי שיפתח את הפרשה הזו יעשה שירות טוב למדינה, לא שירות רע".


לטעמי, השירות הטוב למדינה שייעשה בימים אלה הוא שתיקה על מנת למנוע נזק נוסף. ואין מדובר באלם מוחלט, אלא להחליש את להבות הכותרות האדומות, וגם את האגו, הנמצא כנראה בחזית הפרסום.
 
פורסם ב"ישראל היום"