להחרים את המחרימים

האירופים לא רק מחרימים בעצמם את הישראלים שמעבר לקו הירוק, אלא מבקשים לאלץ את כל אזרחי ישראל להצטרף לחרם. חייבת לבוא תגובה נחרצת נגד המחרימים מבחוץ ונגד המסייעים להם מתוכנו.

עמנואל שילה , ט"ו באב תשע"ג

עמנואל שילה
עמנואל שילה
INN
1.

במחשבה ראשונה לא הזדהיתי עם הקריאה להחרים את רשת מקדונלד'ס בגלל סירובו של הבעלים, עמרי פדן, לפתוח סניף באריאל. באופן אישי יש לי הרבה סיבות לא לאכול מקדונלד'ס - החל מהעובדה שעלה התאנה של כמה סניפים כשרים אין בו כדי לכסות על הסניפים הרבים שאינם כשרים, ועד לכך שמדובר בג'אנק-פוד שכל המבקש לאכול בריא ישמור את קיבתו ממנו. אבל במישור הציבורי סברתי שאין להשוות בין החרם התרבותי שניסו להטיל מחזאים ושחקנים, שהתיאטראות שלהם נתמכים בידי המדינה, לבין עסקיו הפרטיים של אדם שהוא איש שמאל. 

תהיתי האם יש מקום לכפות על מי שהיה ממייסדי 'שלום עכשיו' לפעול בניגוד למצפונו ולקחת חלק בפיתוחה ובשגשוגה של עיר שעל פי השקפתו המעוותת הקמתה ופיתוחה הם עוול מוסרי ומכשול לשלום. אריאל היא עיר ואם בישראל עם 20 אלף תושבים ועם אוניברסיטה, עובדה חזקה בשטח שבכל הסכם עתידי תהיה חלק ממדינת ישראל. אם עמרי פדן עוד לא הבין את זה, לא חייבים לריב איתו על כך. תבוא רשת אחרת של מזון מהיר, תפתח סניף משלה ותשלשל לקופתה רווחים נאים במקומו. תושבי אריאל והמבקרים הרבים בה לא יישארו רעבים.

2.

אבל השבוע באה הכרזת האיחוד האירופי והוכיחה שאסור לעשות הנחות למחרימים מן השמאל. החרם הכלכלי שהאירופים זוממים להטיל יחול לא רק על כל ישות ישראלית שמעבר לקו הירוק, אלא על כל גוף מישראל הקטנה שיקיים שיתוף פעולה עם ההתיישבות בשכונות ירושלים המאוחדת, ביו"ש וברמת הגולן. כלומר, לא די שהאירופים מחרימים את ההתיישבות, הם זוממים לחייב גם את הגופים שבתוך הקו הירוק להחרים את הגופים שמחוצה לו. החרם הדרקוני הזה מחייב תגובה נחרצת לא רק נגד האירופים אלא גם נגד המהרסים והמחריבים מבית. נגד אלה שמסרבים להיכנע לכללי המשחק הדמוקרטי, ואינם בוחלים באמצעים בבואם לכפות על הרוב בישראל את דעת המיעוט שלהם.

3. 

השמאל הישראלי מוצא דרכים רבות לפצות את עצמו על היותו מיעוט ולהשליט את מדיניותו על הרוב הנוטה ימינה. הוא מנצל באופן בוטה את ייצוג היתר שלו בתקשורת הישראלית כדי להציג תמונה מוטה ולעשות נפשות להשקפותיו. הוא מנציח את שליטתו במערכת המשפט ומשתדל להעביר לידיה עוד ועוד סמכויות על חשבון המערכת הפוליטית, כדי שכמה שיותר הכרעות ייפלו במגרש הביתי שלו. הוא מחזיק בעמדות מפתח בתרבות, בכלכלה ובפקולטות למדעי הרוח ודואג לא לתת במה ראויה לגישות ולעמדות אחרות. ומכיוון שבכל זה לא די להם, החלו גופי שמאל לגייס למאבקם את מדינות העולם ופיתחו מערכת ענפה ומסועפת של מלשינות. החל מסיורי 'שלום עכשיו' שמוסרים מידע למדינות זרות על כל קרוואן שזז בהתיישבות, ועד לאנשי אקדמיה שאינם נרתעים מלהסית את עמיתיהם בעולם להטיל חרם אקדמי על האוניברסיטאות בישראל - כולל אלו שמשלמות את שכרם. וכאשר באו נבחרי הציבור בכנסת וביקשו להטיל על גופי הגיס החמישי הללו הגבלות חוקיות מינוריות, קול זעקת הקוזאק הנגזל נשמע מקצה העולם ועד קצהו.

4.

הסנקציות האירופיות צפויות לגרום נזק משמעותי לא רק לגופים שמחוץ לקו הירוק. שיתוף הפעולה בין גופים ישראליים משני עברי הקו הירוק אינו ניתן להפרדה, ולכן כולנו נצא נפגעים מהחרם הזה. אירופה לא הייתה נוקטת בצעד העוין והמרחיק לכת הזה לולא תמיכה אקטיבית ופסיבית ואף יוזמה לקידום החרם מצד אישים וגופים ישראליים. האחריות מוטלת לא רק על מי שמארגנים את החרם הזה או תומכים בו בגלוי כמו 'גוש שלום' וגדעון לוי, אלא גם על מי שמברכים עליו כמו זהבה גלאון וגם על אנשי שמאל שאינם יוצאים נגדו חד-משמעית.

ישראל לא יכולה לשתוק מול מהרסיה ומחרימיה, מבית ומחוץ. במישור החוקי צריכה לבוא תשובה חדה וברורה של חקיקה אשר תגביל את האפשרות של המדינות המחרימות בפרט ושל מדינות זרות בכלל לממן גופים חתרניים המהווים זרוע מבצעת של מדיניותן בתוך ישראל. במישור המדיני, ממשלת ישראל חייבת להמחיש היטב לאירופים, לא בדיבורים אלא במעשים, עד כמה מדובר בצעד עוין ולא מקובל. מדינה שתומכת בחרם לא יכולה להיחשב ידידת ישראל ולא תוכל לתווך בין ישראל לפלשתינים לאחר שהוכיחה את חד-צדדיותה. 

ובמישור הציבורי, יש לגבות מחיר מעדת המלשינים שהביאה עלינו את החרם הזה. אפשר היה לסבול חרמות על רקע מצפוני כל עוד הם מתנהלים בתוך החברה הישראלית, אבל צריך להפעיל חרם כנגד חרם על כל מי שפועל להטלת חרמות בינלאומיים על ישראל, וגם על כל מי שמבקש להיבנות מהחרמות הללו ואינו יוצא נגדם בגלוי. 
 
הצדעה לעטורי הזיפים

"יהודה בן תימא אומר: הווי עז כנמר וקל כנשר ורץ כצבי וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמיים... התחיל ב'עז כנמר', לפי שהוא כלל גדול בעבודת הבורא יתברך. לפי שפעמים אדם חפץ לעשות מצווה, ונמנע מלעשותה מפני בני אדם שמלעיגין עליו. ועל כן הזהיר שתעיז פניך כנגד המלעיגין, ואל תימנע מלעשות המצווה" (ארבעה טורים, אורח חיים, תחילת סימן א').

החברה של ימינו מחשיבה מאוד את ההופעה החיצונית, ויש לה כללים אופנתיים די ברורים - גם אם משתנים - של מה מותר ומה אסור. מי שאינו מציית להם מתויג אוטומטית כמוזר ותימהוני, או גרוע מכך - כאחר, אאוטסיידר, לא אחד משלנו. 

יהודים שומרי תורה ומצוות משלמים מחיר על הופעה חיצונית שמבליטה את שונותם מהסביבה שבה שולט הקו האופנתי החילוני. החצנת הדתיות שלהם והבלטת השונות יכולה לעלות במחיר של בידוד חברתי מסוים במקום העבודה, ספיגת הערות לא נעימות ומכלילות ("אתם הדתיים"), ולעיתים לא רחוקות גם פגיעה בהזדמנויות לקידום. אך יהודים עובדי ה' אמורים להיות עמידים מול כל זה. הם יתחשבו אולי בעמדת הסביבה כל עוד מדובר בעניינים חסרי משמעות דתית, אך יהיו עזים כנמר ולא יוותרו על התנהגות והופעה נאמנים להלכה, גם אם ייחשבו למוזרים. לעיתים הבלטה חיצונית של דתיותם אף מעבר למתחייב על פי ההלכה תשמש להם כחומת מגן, המסמנת לסביבה שפלוני הוא דוס רציני שאין טעם לנסות לגרום לו להתפשר על אמונתו.

בחיי היומיום, הבכורה ביישום העיקרון של "הווי עז כנמר" בהופעה החיצונית שייכת לנשים דתיות אשר מקפידות להופיע בכל מקום בלבוש צנוע לפי התקן ההלכתי, ולגברים דתיים בעלי כיסוי ראש בולט, זקן וציציות. אבל בימי האבלות של שלושת השבועות התמונה משתנה. בעוד גברים בעלי זקנים נראים פחות או יותר כמו בכל ימות השנה, דווקא מי שזיפים מכסים כעת את פניהם המגולחות בדרך כלל הם אלה שממחישים לעיני כול את האבלות על החורבן. חברי כנסת דתיים, עורכי דין ושופטים, מנהלי חברות וסניפי בנקים ורבבות עמך ישראל לובשים עזות פנים, מופיעים ברבים ובמקומות העבודה כשפניהם אינם כתמול שלשום, ומזכירים לנו בכל רגע שבית מקדשנו עודנו חרב ועוד לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה. דווקא משום שמדובר במי שבשאר ימות השנה מטפחים הופעה שאינה מדגישה את דתיותם, מסתבר שהם נדרשים ללבוש עזות פנים מיוחדת כדי לעשות זאת.

בשעה זו, לאחר חצות היום של עשירי באב, בה נכתבים הדברים, זה הזמן להצדיע לכם, אחיי עטורי הזיפים, על השלמת משימתכם. כבר רצה האלוקים את מעשיכם, לכו להתגלח. ויהי רצון שמידת העזות כנמר שלבשתם בימי אבלות החורבן תעמוד לכם בכל עת שתזדקקו לה כדי לעשות רצון אביכם שבשמיים.