פעולת איבה תרבותית
פעולת איבה תרבותית

עם השלמת חקיקת התקציב וחוק הגיוס בימים הקרובים, מגיעות להבשלה סיסמאות הבחירות של שוויון בנטל ויצרניות המגזר החרדי. מעניין לבדוק כיצד מממשת המערכת הפוליטית את חזון חיבור החרדים לחברה הישראלית כציבור שותף ותורם.

זה מתחיל עם גרזן של קיצוצים וגזירות כלכליות שיהפכו עשרות אלפים מהם לעניים.

קצבאות הילדים מופחתות בגדול. ההקצבה לישיבות וכוללים עבור כל תלמיד מקוצצת ב-54% ויובילו מוסדות רבים לסגירה. מוסדות חינוך מכל הסוגים מקוצצים בעשרות אחוזים.

בחלק מהמקרים הודה משרד החינוך שלא מדובר בצעדי חיסכון אלא במדיניות מכוונת. סימינרים וישיבות קטנות קוצצו בעשרות אחוזים. ישיבות קטנות שהן פנימיות רווחה הקולטות נוער עני שקיבלו חצי מתקציבם ככספים קואליציוניים איבדו אותו כעת לחלוטין רטרואקטיבית, כלומר אפילו לא יקבלו מהמדינה משכורות למורים שכבר שולמו. תגבור לימודי יהדות (תל"י) קוצץ במערכת החינוך ב-80% פרט לסוג המוגדר כ"תגבור לבגרות". ברור מדוע. שיעורי תרבות תורנית קוצצו ב-80%. קוצצו צהרונים מסובסדים של משרד החינוך. "מיצוי כושר ההשתכרות" משמש כאמצעי לגריעה דרקונית של תמיכות במעונות ובהנחות ארנונה. יצוין שהבית היהודי הצליח בשקט להקהות חלק מהגזירות.

אולי בכלל מדובר בקיצוץ כואב והכרחי בתקופת משבר כלכלי? נכון חלקית. הבעיה היא שהקיצוץ גבוה בהרבה מהקיצוץ ביתר התקציב, וגם ישנם שיקולים זרים כגון הדוגמא הבאה. ישיבות הקולטות תלמידים מחו"ל מקבלות כ-300 ₪ עבור תלמיד. חלק גדול מהתלמידים מתחת

מי שנתלה כתירוץ להתעלמות מכך בשחצנות וההתנשאות של כמה עסקנים ורבנים, עושה לעצמו הנחה גדולה מדי בהערכת גודל הנזק והקרע הנוצר עם הציבור עצמו. למדינה המהלך הזה יועיל בדיוק כמו ההתנתקות

נים, נשארים כעולים חדשים, ומוציאים בתקופת לימודיהם אלפי שקלים בחודש, כסף שהם מביאים מחו"ל.

בפועל זהו "ענף יצוא" המכניס מטבע זר תמורת לימודים, ועוד שולח ארצה יהודים מהגולה. עד סוף 2014 כל התקצוב הזה יחוסל, בניגוד לכל היגיון כלכלי ולאומי, אך כנראה שמדובר כאן בהיגיון אחר לגמרי.

ועדת פרי שיצרה את חוק השוויון בנטל קבעה כעבירה פלילית את אי הגיוס של החרדים, שמאז קום המדינה היה לגיטימי וחוקי. בוגי יעלון הצליח בקושי להכניס סייג של שיקול דעת שר הביטחון בהפעלת הסעיף הפלילי. בעיני החרדים מדובר בהגדרת לימוד תורה כעבירה פלילית, מעליב ומרתיח בדיוק כגודל "הפליליות" של בניה יהודית ביו"ש.

כל התהליך מלווה ברצח אופי תקשורתי בסגנון אנטישמי המציג את החרדים כטפילים וחלאות ומונע פתחון פה למצוקתם. פרחחים כבר פוגעים בבתי כנסת ומכים ומשפילים בעלי חזות חרדית ברחובות. מדהים לראות כל פעם מחדש כיצד כמה פוליטיקאים ועיתונאים מצליחים לגרום לחברה טובה ומשכילה להתנהג כאספסוף פרימיטיבי.

גם אם לא כל הנתונים כאן מדויקים לחלוטין, התמונה הכללית ברורה מאד. לא מדובר בהגברת השילוב והחיבור אלא בהתנכלות וניסיון לשנות באופן יסודי את אופי החברה החרדית ולשבור אותה ע"י מצור כלכלי, רצח אופי ורדיפה, כמיטב המסורת של הממסדים הפוליטיים והתקשורתיים. הסיבוב הקודם שלהם היה בט' באב לפני 8 שנים. ציבור המטרה היה אחר, התירוצים שונים, אך השיטות והרשע, זהים. כפי שאז לא באמת היה מדובר על "שלום" גם כיום לא מדובר ב"שוויון בנטל" אלא בפעולת איבה תרבותית.

תוצאה מיידית שכבר ניכרת בשטח היא חיסול הגיוס החרדי, שדווקא התרחב מאד לאחרונה. המצור על כל המגזר הסגיר אותו לידי החוגים הקיצוניים ביותר. כעת זוכים לעדנה הממסדים הנוקשים והמקובעים ששללו באופן מסורתי את הקמת המדינה והזיקה אליה, ובשנים האחרונות איבדו שליטה ונדחקו הצידה. הלפידיזם של הממשלה מצדיק אותם, מגביר אותם, נותן להם את הבכורה.

חיסול מגמת החיבור של החרדים עם המדינה, שעד לאחרונה היה בעליה, אינו פחות מאסון לאומי חברתי הדוחק אל מחוץ לגדר ציבור גדול וטוב. מי שנתלה כתירוץ להתעלמות מכך בשחצנות וההתנשאות של כמה עסקנים ורבנים, עושה לעצמו הנחה גדולה מדי בהערכת גודל הנזק והקרע הנוצר עם הציבור עצמו. למדינה המהלך הזה יועיל בדיוק כמו ההתנתקות.

גם טקטית מדובר בטעות. לפיד כבר הצהיר שאחרי התקציב הוא יתרכז ב"תהליך המדיני", מכאן שתאריך התפוגה של הברית עם בנט כבר ידוע, והוא קרוב. בעוד שבועיים נתניהו, לפיד, לבני, פרי ועופר שלח לא יזדקקו עוד לבית היהודי.

לכן, גם מהבחינה המוסרית וגם הטקטית אסור להצביע לתקציב ללא ביצוע שינוי יסודי להקלה על החרדים, וללא דרישה לבנייה מיידית ביו"ש ובירושלים. הנה הזדמנות להועיל במהלך אחד גם לעם ישראל וגם לארץ ישראל.