סגולת ישראל
סגולת ישראל

פרשת השבוע פותחת בבחירת הקב"ה באברהם אבינו כאבי האומה הישראלית, אולם הסיבה שבגינה נבחר אברהם, או כל פרט אודות אישיותו ומידותיו הנעלות, לא מצוינות. 

אברהם אבינו כאילו מופיע מאֵי שם, ללא סיבה, ונשלח למשימה של גאולת העולם. מאידך דווקא בסיפורו של נח, הקדימה התורה לספר על אישיותו: "איש צדיק תמים",  כהסבר להצלתו מן המבול.  



נוכל להבין קושי זה מתוך דבריו של המהר"ל מפראג בספרו "נצח ישראל", לפיהם לא שייך להזכיר כלל את צדקותו של אברהם אבינו טרם בחירת הקב"ה בו,  שכן הבחירה באברהם אבינו ובעם ישראל, העתיד לצאת ממנו, איננה מותנית כלל בצדקותו ובמידותיו הטובות.



כמובן שאברהם היה בעל אישיות מוסרית נשגבה (בלשון הרמב"ם: "הענק שבענקים") וכך אף צאצאיו, אך השליחות האלוקית שהוטלה עליו ועל בניו, וסגולתם המיוחדת מכל האומות, לא יחדלו, אף כשירעו מעשיהם.

יסוד חשוב זה עומד בניגוד לדת הנוצרית, המאמינה בברית החדשה שכרת הקב"ה, לאחר שעזב את עם ישראל בעקבות חטאם. ביסוד האמונה היהודית נמצאת ההכרה כי עם ישראל הינו יצירה אלוקית, המיוחדת ומובדלת מכל אומות העולם בטבעה, בעלת סגולה אלוקית מיוחדת.  סגולה זו הינה נצחית, גם כשעם ישראל בוחר בדרכים אחרות, שאינן תואמות לסגולה שבקרבו.



לסיכום, ישנו ערך רב לחיבור שלנו לשורשי האומה, מאברהם אבינו ועד ימינו אלו, חיבור אשר חושף את תעצומות הנפש הישראלית, שהיא העומדת לנו בעתות מבחן.