יח"צ בחמישה שקלים

לאבי כץ מ'קופיקס' מגיע יישר כוח גדול על היוזמה ועל הניסיון להקל במעט על יוקר המחיה כאן, וגם מחמאות על היכולת למנף אותם לפרסום חלומי. אבל יש עוד גורם שמגיע לו שאפו

עדי גרסיאל , י"ג בחשון תשע"ד

עדי גרסיאל
עדי גרסיאל
עדי גרסיאל

בעוד כמה שנים ילמדו בקורסים לשיווק ומכירות איך הצליח קיוסק קטן בתל אביב לעשות כל כך הרבה רעש. נדמה שבשבועיים האחרונים לא היה יום אחד שבו 'קופיקס' של אבי כץ המציעה קפה, מאפים ועוד בחמישה שקלים, נעדרה מהכותרות בכלי התקשורת. זו עקבה בשקיקה אחר היוזמה, ראיינה כמעט מדי יום את כץ, פרסמה פרשנויות כלכליות על השלכות המיזם, סיקרה את תגובות המתחרים וחוזר חלילה (ראו גם ניתוח נרחב במדור תכל'ס בגיליון זה).

אבל כץ לא לבד. קדמו לו מיכאל גולן, הרובין הוד של הסלולר, וכמובן רמי לוי, מיסטר עוף בשקל. כולם הלכו על אג'נדה של מחירים זולים וקיבלו יחסי ציבור אינסופיים בחינם, בזמן שהמתחרים חרקו שיניים ושכרו את שירותיהם היקרים של יחצנים כמו רני רהב.

אז באמת, לכץ, גולן ולוי מגיע יישר כוח גדול על היוזמה ועל הניסיון להקל במעט על יוקר המחיה כאן, וגם מחמאות על היכולת למנף אותם לפרסום תקשורתי חלומי, חינם אין כסף.

אבל יש עוד גורם שמגיע לו שאפו – וסליחה על טפיחת השכם העצמית – התקשורת. מבחינה מקצועית גרידא, דוכן קפה בגודל של חדר ביתי שמציע מחירים זולים אינו באמת סיפור מהסוג ששווה מבזקים מיוחדים או כותרות שמנות. אך העיתונאים, אולי מתוך תחושת שליחות, לא הרפו ממנו.

לאחר דעיכת המחאה החברתית נשמעו טענות כאילו כלי התקשורת, שסיקרו אותה תחילה בהרחבה, החליטו להוריד פרופיל בטיפול בתופעה. זאת מכיוון שמפרסמים רבים הענישו אותם, ובגלל שהקריאות לחרמות ולצמצום הצריכה גרמו להקטנת תקציבי הפרסום של החברות השונות.

והנה, למרות זאת, המדיה לא למדה לקח והעניקה לכץ תשומת לב נרחבת ונדיבה, שעלולה לעלות לה אחר כך ביוקר. מנכ"ל 'ארומה', לדוגמה, כבר רמז על כך בעקיפין כשהכריז השבוע שהרשת תוזיל גם היא את מחירי הקפה, אך במקביל תקצץ ב35 אחוזים את "עלויות הפרסום והשיווק של הזכיינים".

מדובר, אם כן, באירוע לא שכיח במיוחד. אבל כשהוא מתרחש מותר להחמיא ולומר שהפעם עשתה העיתונות את מלאכתה נאמנה.