האידיאל השלם

הרב שלמה לוי , י"ב בכסלו תשע"ד

הרב שלמה לוי
הרב שלמה לוי
באדיבות ישיבת ההסדר ראשון לציון

"וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם... וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֶיךָ".

השאלה העולה מדברי הפסוק ויהי לי שור וחמור, צאן ועבד תמוה. וכי זה כל הרכוש שהיה ליעקב? שור, חמור ועבד? אנו יודעים שיעקב חזר מלבן הארמי לאחר שהחליפו את משכורתו בעשרות מונים חזר בעשירות גדולה. אם כן, מה המשמעות של שור וחמור?  חז"ל מלמדים אותנו ששור מסמל את כוחו של יוסף הצדיק.

כלשון הפסוק: "בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו, בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח". החמור מסמל את התקופה הקשה של משיח בן דוד שיגיע עני ורוכב על חמור. אין עניוּת אלא מן הדעת ומן המצוות וחמור מסמל את עולם החומר, ריבוי החומר והנהייה אחריו. וכך מתנהל דו שיח הנסתר והנגלה של יעקב אבינו עם אחיו עם עשו.

לילה קודם לכן נאבק יעקב במלאכו של עשיו. בלשון אחרת אפשר לומר שהאידיאל החברתי והציבורי של התפישה ה"עשווית" בעולם רואה בחומריות את חזות הכל.

יעקב אבינו מבאר במאבק זה שאכן כן- עולם החומר הוא עולם עם הרבה חשיבות ומעלה, אך צריך לשמש את האידיאל ואת המטרה שבעבורם החומר נברא לעולם. שני הכוחות שמופיעים באומה הישראלית- משיח בן דוד ומשיח בן יוסף המיוצגים בשור ובחמור של יעקב אבינו ומבטאים את האידיאל השלם. אין אנו זונחים את החומר ולא את הרוח ורואים בשיתוף בין שני הכוחות הללו ובאחדות בין שניהם את התיקון וההשלמה של כל הבריאה כולה.

לכן, כאשר עשיו מציע ליעקב להתנהל יחדיו, עונה לו יעקב שאין באפשרותו לעשות כן היות "והילדים רכים" ואינם יכולים ללכת ומבטיח לו שיבוא "לבקר את אדוני שעירה". והרי לא מצאנו בכל המקרא שיעקב הגיע לבקר את עשו בהר שעירה, אך התשובה לכך ניתנת בדברי הנביא "ועלו מושיעים (משיח בן דוד, משיח בן יוסף) בהר ציון לשפוט את הר עשו והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד".

הכוונה היא כי האיחוד בין שני המשיחים מבטא את השלמות שתהיה לעתיד לבוא והרוח והחומר לא יהיו צוררים זה לזה אלא מאוחדים ואז גם את "הר עשו" יהיה אפשר לתקן.