משטרה יהודית יותר

אמילי עמרוסי , כ"ח בכסלו תשע"ד

אמילי עמרוסי
אמילי עמרוסי
מירי צחי

בספר "איגוד השוטרים היידים" של מייקל שייבון מתוארים שוטרים יהודים שמדברים ביידיש ונלחמים בכנופיית עולם תחתון, שיש לה עניין בפרה אדומה.

הצלחתו של הספר, מלבד המציאות החלופית שנבנית בו, היא גם בעצם החיבור: שוטר־יהודי. יהודים היו הכל: סוחרים וצורפים, מלווים בריבית ולמדנים, חקלאים ומשוררים - ומאז 1948 גם חייל יהודי אינו אוקסימורון, אלא סמל מוכר בעולם, לטוב ולרע - אבל חוץ מבפנטזיה המקסימה של שייבון, שוטרים יהודים לא היו לנו (אם כי הם מככבים ב"חוק וסדר").

ודאי שהיו שוטרים ישראלים, יהודים על פי מוצאם. אולם בניגוד למדי החאקי הצבאיים שנושאים כבר שלושה דורות ספרים עבי כרס על "תורה וצבא" - לא שכיח למצוא פלפול תורני באשר לכחולי המדים. השבוע מתגייסים למשטרת ישראל בני המחזור השלישי של תוכנית "מאמינים במשטרה", שמשלבת הכשרה מקצועית למקצועות השיטור עם לימודים בבית מדרש ציוני. חידוש במשטרה וחידוש בעולם היהודי. לראשונה בהיסטוריה מלבנים סוגיות הלכתיות הנוגעות לשיטור ונבנית תשתית המאפשרת לשוטר "שקט הלכתי".

בכל מחזור התגייסו כ־20 צעירים, בוגרי ישיבות הסדר ומכינות שסיימו שירות קרבי בצה"ל, מרביתם קצינים. זהו מעין "הסדר" במסלול הכחול: בשנה הראשונה הם שוהים לסירוגין בבית המדרש ובבית הספר לשוטרים או בתחנות (בימי בית המדרש משכורתם המשטרתית מופחתת, והם מקבלים השלמת מלגה מ"מאמינים במשטרה", מתרומות). הקשר עם רבני התוכנית נמשך גם בתום השנה: ביקורים בתחנות, בבתי השוטרים, ימי עיון, שבתות משותפות.  חדי העין יבחינו בחידוש נוסף: אחרי ההתנתקות ועמונה, שם נפערה תהום עמוקה בין המגזר הדתי למשטרת ישראל, זהו מהלך של פיוס.

הציונות הדתית נכנסת אל המשלט האחרון שבו לא היתה נוכחות סרוגה. מי שדחף את הפרויקט הוא נחי אייל, שבנו נפצע קשה בעמונה מאלימות שוטרים והחליט שצריך לעזור למשטרה לעזור לעצמה. כן, הם חדורי תחושת שליחות ויש להם כיפה גדולה, אבל זה לא צריך להפחיד אף אחד. המשטרה לא הולכת לעבור הקצנה דתית. אם בוגרי יחידות וקציני חי"ר מתגייסים בהתלהבות להיות סיירים פשוטים במשטרה - מדובר בשינוי מרענן. 

הדימוי הציבורי הנמוך של המשטרה, הכוחנות והאלימות שנקשרו כתוויות לשוטרים, יכולים לקבל משהו מתוספת של כוח אדם איכותי שמהרהר בשאלות של גבולות ההלכה באשר לשימוש מידתי בכוח. אחד מקציני המשטרה הבכירים הסביר למפקדי התחנות מיהם בוגרי בית המדרש: "אתם הולכים לקבל לעבודה אנשים שלא מקללים, שלא מתעסקים עם בחורות".

מקצועית, הם יהיו שוטרים מעולים. רוחנית, הם ימשיכו לשמור תורה ומצוות. כולם מרוויחים. בבית המדרש ספרי גמרא פתוחים. השאלות מרתקות. האם מותר לשוטר לחלל שבת במקרים שהם לא פיקוח נפש? להשתמש בשבת בניידת ובמכשיר קשר כדי לטפל בתלונת רעש? מה עושה דוס בציציות משתלשלות כשהוא צריך לסייר בחופי הכנרת לחפש סמים ואלכוהול, וסביבו נשים בלבוש שונה מזה הנהוג באולפנות? לאורך אלפי שנות פסיקה השאלות הללו לא נשאלו. 

ראש בית המדרש, הרב רמי ברכיהו, יוצר עם תלמידיו תורה חדשה שאין לה תקדים הלכתי. הם מתפלפלים בשאלת הפעלת כוח בהתאם ליהדות. לומדים את פרשת דוד ובת שבע, וממנה את הלכות מלך, לגבי בעל סמכות שמשתמש בכוחו לרעה. סוגיות אתיות כמו האם מותר לשקר לעבריין כדי להוציא ממנו מידע. מה לעשות כשצריך לעצור אם לעיני ילדיה.

כיצד פותרים את איסור ייחוד עם שוטרת במשמרת.  לא מזמן הושעה מהמשטרה שוטר דתי שסירב לעזור לאישה בגלל איסור נגיעה. הוא לא היה חלק מהתוכנית הזאת, שמאפשרת לשוטר הדתי את מקסימום החבל ההלכתי כדי להיות שוטר מצוין: לא רק שמותר לו לגעת באישה במקרה כזה, אלא חובה עליו. 

מתוך "ישראל היום"