משגיחות כשרות

עו"ד מרים גולדפישר , ז' בטבת תשע"ד

עו"ד מרים גולדפישר
עו"ד מרים גולדפישר
צילום: דניאל מליחי

משגיחי כשרות עובדים קשה מאוד על מנת להבטיח שהמזון המגיע לבית הפרטי יהיה ראוי וכשר, ואף המזון המוגש בבתי אוכל, מסעדות ובתי המלון יהיה כשר כדת וכדין.

שליחי המקום אינם אחראים למניעת איסורים והסרת מכשול בלבד. שליחותם היא הרבה למעלה מזה - שליחות של קודש היא, ובה הם זוכים ומזכים את הרבים, וזכות הרבים תלויה על ידם.

לאחרונה סיימה קבוצה של כחמש עשרה נשים קורס ראשון מסוגו להכשרת משגיחות כשרות מטעם תנועת "אמונה".

הרבנות - בתשובתה לעתירה שהגישה 'אמונה' - הודיעה כי הרב הראשי החליט לבטל את התנאי שהיה קיים עד כה - שכל מועמד צריך לעבור הכשרה מתאימה במוסד מוכר על ידי הרבנות הראשית לצורך הסמכתו כשמגיח כשרות. לאור זאת נפתחה הדרך בפני בוגרות הקורס של 'אמונה' לגשת למבחן.

אני מאמינה שכל עוד מכפיפות בוגרות הקורס את עצמן להלכה ולפוסקי ההלכה - לא יצליחו לעצור בעדן.

הקורס יצא לדרך בברכתו של הרב הגאון אברהם אלקנה כהנא - שפירא זצוק"ל. רבנים חשובים תמכו בפתיחת הקורס ואף לימדו בו, ביניהם: הרב דב ליאור- רב העיר וראש הישיבה קריית ארבע, הרב יעקב אריאל - רב העיר רמת גן, הרב זאב ויטמן - הרב של 'תנובה', הרב שלמה בן- אליהו - רב מועצה האזורית מטה אשר והרב יהודה עמיחי רב ב'מכון התורה והארץ'.

בהכנת תוכנית הלימודים היו שותפים תלמידי חכמים הבקיאים בנושא הכשרות, והם הכשירו את התלמידות לקבל את כל הכלים הדרושים כדי לעשות עבודתן נאמנה. התוכנית מותאמת להנחיות מועצת הרבנות הראשית.

היו שניסו למנוע את פתיחת הקורס בטענות "סוציולוגיות", כביכול, כמו שהתחום איננו מתאים לנשים; שקשה למצוא עבודה בתחום; ששעות העבודה אינן נוחות; שהמשכורת אינה גבוהה; שזה איננו צנוע, ומעל לכול - איננו מתאים לכבודה של בת מלך ...

לדעתי, חלפו הזמנים שבהם נשים יושבות בביתן, ואינן רשאיות לצאת ממנו. אין סתירה בין הכלל של 'כבודה של בת מלך פנימה' לבין התערותן בחיים הציבוריים.

וכבר אמר על כך הרב אהרון ליכטנשטיין - "צריך בהחלט לחנך את הבת להגשמה אישית. לא במקום חיי משפחה, כאם, אלא בצד זה. צריך להרגיל לסולם עדיפויות שאשה תכיר בכך שהדבר העיקרי הבסיסי, שבו היא יכולה לתרום, זה במסגרת המשפחה. אבל נוסף לכך, בהחלט כדאי ורצוי לפתח קריירה, הן מבחינת החברה, היכולה להפיק מכך תועלת, והן מבחינת תחושת היעוד וההגשמה של האשה".

תופעת נשים לומדות תורה רחבה מאוד כיום. תמיד היו בישראל נשים אחדות שהייתה להן נטייה לכך. וכבר פסק ה'חפץ חיים' שבדורנו מותר לאישה ללמוד תורה. ורוב הנשים יוצאות לעבודה היום, וממילא אינן בתוך ביתן.
ועוד כתב הרב ליכטנשטיין:

"אי אפשר לחזור אחורה למצב של פעם- זה לא ראלי. אי אפשר להחיות את התמימות הפשטנית שהייתה לאשה אז. מכאן שצריך להחליף את ה"צאנה וראנה" במשנה "חולין", ללמד נשים יותר".

וכן אומר הרב בן ציון פירר, רבה של ניר גלים - יש להבחין בין הדורות הקודמים לבין הדורות האחרונים, שבהם "בולמוס הרדיפה אחרי עץ הדעת אחזה בכל בני האדם כאנשים כנשים, ומי הוא האיש אשר יקום ויעצור זרם אדיר זה... שאין להעלות על הדעת שדווקא לימוד תורה, ויהדות, על כל חלקיו יימנע מהבת" .

ניתן היה לחוש בבולמוס שאחז בלומדות בזמן השיעורים. ואכן תוצאות המבחנים מוכיחות כי נבחרת הנשים שסיימה את הקורס למדה את דיני הכשרות ברמה גבוהה, ואין ספק שכאשר ישתלבו הנשים בעבודה כמשגיחות כשרות, הן יוסיפו כבוד למקצוע, ואף יעלו את רמת הלימודים בו.

נשים אלו יביאו אתן כל מה שאישה יכולה לתרום - נאמנות למקצוע, רצינות, יסודיות, מסירות, יושר, דבקות במטרה, כיבוד הזולת ואהבת הרע, והכול בעדינות האופיינית לנשים הכרוכה בידע מהמטבח הביתי.

אני מקווה ומאמינה, שיידעו בוגרות הקורס להבחין בין מקומה של המשגיחה ומקומו של פוסק ההלכה. והן יקפידו על כל כללי הצניעות, כפי שנדרש בכל מקום שבו עובדים נשים וגברים בצוותא.

נשים אלו קיבלו הכשרה להיות כוח אדם מיומן ומקצועי, ואני בטוחה שהן תהיינה שלוחות מצווה להשרות קדושה וטהרה בכל בית ישראל, ותזכינה את הרבים שלא יבוא חטא על ידם.

לאישה ניתנה האחריות על הכשרות, על הטהרה ועל הקדושה בין כותלי ביתה. ואין מתאים ממנה לעסוק במקצוע חשוב זה.

המדרש קושר את מצוות האישה לחטאה של חווה בגן עדן, ומכאן שמצוות אלו קשורות לתיקון העולם ולהשתתפותן של הנשים בעילויו של העולם.

הרבי מלובאוויטש מוסיף, כי העובדה שמצוות אלו נמסרו במיוחד לאישה, מוכיחה כי היא קיבלה אחריות בלתי רגילה וזכות בלתי רגילה לא רק ביחס למשפחה שלה, כי אם גם ביחס לכל העם היהודי המורכב מסך כל המשפחות היהודיות היחידות.

בתקווה שנזכה לתרום חלקנו בכשרות הבית הפרטי והבית הכללי, ונזכה להגביר קדושה בישראל.