אייזנר ובורג: מישהו איבד בורג
אייזנר ובורג: מישהו איבד בורג

שני סרוגים הגיעו השבוע אל הכותרות – והתהום הרובצת ביניהם עמוקה עד כדי כאב.

האחד שתרם ימים ולילות לבטחון ישראל, אך בתמורה נבגד והושפל בידי צה"ל והמדינה והושלך למולך השמאל הקיצוני; והשני שפוגע בזדון לב פעם בפעם בבטחון ישראל, ואין מי שיעז לסכור את פיו ו/או להשליכו לכלא, כפי שנהגה המדינה כלפי קודמיו העבריינים.

הראשון הוא סא"ל שלום אייזנר, שמסר נפשו למען בטחון ישראל, אך בתמורה הודח מצה"ל והושפל עם ששת חודשי עבודות שירות שהוטלו עליו, כאחרון הפושעים. השני הוא אברהם בורג, נער שעשועים זחוח, שחשף באחרונה פעמיים בקלות דעת בלתי נסלחת את סודותיה הגרעיניים והכימיים של ישראל: "לישראל יש נשק גרעיני וכימי וחובה לקיים עליו דיון ציבורי פתוח ואמיץ. די לעמימות". מרגל האטום מרדכי ואנונו נכנס לכלא ל-18 שנה, וחטף מאסר נוסף, על הרבה פחות מזה.

תדע כל אם עבריה

סא"ל שלום אייזנר, לשעבר סמח"ט הבקעה, נדון השבוע בבית הדין הצבאי בקריה לחודשיים עבודות שירות ולהדחה מצה"ל, לא פחות. וכל כך למה? על שנתפס בקלקלתו בקליפ קצרצר, ערוך ביד זדונית (כמו הקליפ המבויים ברשעות בפרשת מוחמד א-דורה בעזה), בו נראה אייזנר בשעה שביצע פקודה שלא לאפשר לפרובוקטורים אירופים פרו-פלשתינים להפגין ו/או לחסום את כביש הבקעה. הסרטון נותק מכל הפרובוקציות החמורות שקדמו, כולל חסימת הכביש לרכב והטחת עלבונות בקצין ובצה"ל כולו. אם יש משמעות למושג מנותק מהקשרו – זה המקרה. כך שמי שחורץ דין על סמך קליפ קצרצר שכזה, הוא או ערל לב או סתם אהבל.

משל למה הדבר דומה? – לכסיל-לא-יבין שיטען שדוד המלך גרס שהקב"ה שומר על כל הרשעים, שהרי מקרא מפורש בתהילים: "שומר ה' את כל אוהביו ואת כל הרשעים", ויוסיף הכסיל ויאמר, שגם את אוהביו ישמיד הקב"ה: "את אוהביו ואת כל הרשעים ישמיד".

רק עלה הסרטון המגמתי אל האינטרנט, וכל יפי הנפש הממלכתיים שלנו פערו פיהם בזובור אכזרי לאייזנר. רכיכה בכירה אחת בהנהגה המדינית טענה שבכך חילל אייזנר את כבוד צה"ל, ושיש לראות את המקרה בחומרה. סמרטוט-ריצפה אחר, בכיר בצה"ל, החרה אחריו: "התנהגות כזו אין מקומה בצה"ל ובמדינת ישראל". ולא נחה דעתם עד שהפרקליט הצבאי הראשי מדושן העונג, היושב במשרדו הממוזג בקריה, חיבר כתב אישום חמור כנגד אייזנר. ממגן ישראל הפך קצין בעל ערכים לעוכר ישראל, עבריין.

סליחה, מר נתניהו ורא"ל גנץ, לא התבלבלתם? ומה רציתם? שסא"ל אייזנר וחבריו ירימו רגליים ויברחו על נפשם? זה מה שלא יחלל את כבוד צה"ל? זה מה שירתיע את האוייב? לא ברור לכם, שדווקא עמידתו האיתנה של אייזנר בכל אותה שעה, ולא רק בקטע הקצרצר שבקליפ המעובד, שבמהלכה נמנע אייזנר מהפעיל נשק חם נגד הפורעים, היא שכיבדה את צה"ל, בעיקר כשהנוהג המקובל במדינות אחרות הוא להשחיל כדור מדוייק בין עיניהם של סוכנים זרים שמגיעים למדינה זרה כדי לחולל בה מהומות? מה לא ברור פה?

אבל מה העניקו לו מדינתו ומנהיגיה בתמורה? בוגדנות והשפלה. זובור לקצין מוערך, שלא גילה מורך לב ולא ברח מאחריות, והעדיף להתעמת באומץ ובמסירות, וגם באנושיות, מבלי להשחיל באש אף אחד מהמתפרעים. צה"ל והמדינה העדיפו לזרוק אותו לכלבים, להתקפל בפני ברוני הקרן העויינת לישראל חדשה ומממניה האנטישמים האירופים. ראש הממשלה ושר הבטחון, הרמטכ"ל והפרקליט הצבאי, העדיפו 'שקט תעשייתי', גם במחיר של העמדה לדין וגירוש של בכיר, וחרף העובדה שהזובור הזה משדר ללוחמי צה"ל שעדיף לברוח. ברח ואל תסתבך עם הפרקליט הצבאי, ועל הדרך גם תזכה לקידום. צבא דמיקולו.

מעתה תדע כל אם עבריה, שהמעשה הנכון שקציני צה"ל צריכים לנקוט בו, הוא לברוח ולהותיר את השטח להשתוללות האוייב. מעתה ילמד כל קצין שוחר קידום, שהמעשה הנכון הוא להימלט, להניח לפורעים לרמוס כבודם של צה"ל ועם ישראל, ולהתנהל על פי העקרון הנלוז של אני את נפשי הצלתי. בְּרַח דּוֹדִי וּדְמֵה לְךָ לִצְבִי אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים.

המוסר המעוות הזה, של הושטת הלחי השניה, עוד יוביל מחר-מחרתיים להוקעת גיבורי אנטבה ולהעמדתם לדין, על הפעלת אלימות כלפי האוגנדים, פגיעה בריבונותם והרג חייליהם. משוגעים, תרדו מהגג.

חוזה מדינת ישראפלשתין

וממש בקוטב השני, אי שם בשמאל הקיצוני, ניצב האנארכיסט אברהם בורג, חומץ בן יין, שעושה לו דין לעצמו ומחליט מה מותר לגלות לעולם ולאוייב, גם כשאסור. באחרונה הוא מתרוצץ מבמה לבמה, על מנת להצהיר קבל עולם כי מרגל האטום ואנונו דיבר אמת.

מאחורי האיש שעושה דין לעצמו וצחוק מן החוק, קופה של שרצים: התחברותו לשמאל הקיצוני; הכרזתו התמוהה כי הוא חובש כיפה מטעמים חברתיים למרות ש"אינו מאמין בא-לוהים" (כך הצהיר בראיון לניצן חן בערוץ הראשון ערב יום כיפור תשס"ז, 2007; אם כי באחרונה הצהיר הפוך: "יש בורא לעולם"); קריאתו לבטל הגדרת ישראל כמדינה יהודית; המלצתו "לכל מי שיכול להוציא דרכון זר" (כפי שהוא עצמו סידר לעצמו דרכון צרפתי); השוואתו את ישראל לגרמניה הטרום נאצית; אזהרתו כי ישראל בדרך לחקיקת חוקי נירנברג; הכרזתו כי הוא כבר אינו ציוני ואפילו רואה עצמו אנטי ציוני; טענתו כי ישראל היא גטו ציוני ואימפריאליסטי; תמיכתו בשינוי חוק השבות; נכונותו לראות ראש ממשלה מוסלמי בישראל; תמיכתו בהפיכת ישראל למדינה דו לאומית 'ישראפלשתין', ועוד טענות הזויות ומופרכות, המעידות על בעיית זהות חמורה.

עכשיו הוסיף פשע על חטא: הוא תקע סכין בגבה של המדיניות הישראלית הרשמית, והכריז בזחיחות דעת פושעת, קבל עם ועולם, בכנס בחיפה בראשית דצמבר, כי "הנכס הגרעיני [שבידי ישראל] הופך לנטל מדיני... מדיניות העמימות היא מיושנת וילדותית". בכך גרם בורג נזק כבד לבטחון המדינה, בעצם העובדה שמדינות העולם יעשו שימוש בדברים אלה באו"ם או בכל זירה בינלאומית אחרת, ויתלו את הדברים בישראל בכיר שהוא בהחלט יודע דבר או שניים, בנושאי בטחון המדינה, מתוקף היותו בעבר חבר ועדת החוץ והבטחון וגם משתתף קבוע בישיבותיה בתקופת היותו יו"ר הכנסת.

אמירתו העבריינית של בורג, שפחות חמורה ממנה הובילה את ואנונו לכלא, גררה לפחות שתי פניות של גורמי ציבור, אל היועהמ"ש, למפכ"ל המשטרה ולפרקליט המדינה, בדרישה לחקור את אומרה. הפורום המשפטי למען א"י דרש לפתוח בחקירה "בחשד לבגידה", ותנועת אומ"ץ בראשות אריה אבנרי, דרשה לפתוח בחקירה פלילית ו"למצות עימו את הדין ככל אדם שפוגע במזיד בבטחון המדינה". אבנרי טען כי דבריו של בורג נאמרו דווקא בעיתוי זה, בשעה שישראל נאבקת בזירה הבינלאומית נגד הגרעין האירני והנשק הכימי הסורי, בכוונת מכוון – לפגוע בבטחון המדינה. לדבריו, "יש לבורג יש עבר גדול של פליטות פה. הוא הרי גם הספיד את אמנון רובינשטיין. היום אין לו שום תפקיד. הוא איש עסקים פרטי ואין תפקידו להרגיע את המזרח התיכון ובוודאי לא תפקידו לומר מה ידוע לו ומה לא ידוע לו". אבנרי מזהיר כי אם לא תיפתח חקירה פלילית, תעתור תנועתו לבג"ץ, בטענה שדין אחד לואנונו ולבורג.

עד כה לא ננקטו שום הליכים כנגד הפה הגדול של בורג, והוא מן הסתם רואה בכך אור ירוק להמשך דברנותו המופקרת. רק לקראת סוף השבוע שעבר חבר בורג למו"ל מעריב שלמה בן צבי, שגם הוא מקדם על דעת עצמו ונדטה פרטית בנושא הגרעין, ושניהם נטלו לידיהם את החוק, לא בסמכות ולא ברשות, ופירסמו את פרוטוקול השיח הגרעיני שניהלו, על פני עמודים שלמים בגליון יום ו' האחרון של מעריב, תחת כותרת המשנה השערורייתית: "בורג ובן צבי קוראים להכרה ביכולת הגרעינית של ישראל ופירוקה ממנה". לואנונו זה עלה ב-18 שנות מאסר. אז מה אם לא קוראים להם ואנונו?

סניגוריהם ודאי יגידו שדבריו של בורג אינם אלא הירהורים בעלמא ודברי בן צבי סתם הגיגים של שבת אחרי הצ'ולנט. ולא היא: בן צבי, כעורך עיתון, חשוף למידע שחסום בפני שאר בני תמותה; ואילו בורג, בהיותו יו"ר הכנסת, השתתף חופשי 'אקס אופיציו' (מכוח המישרה), ללא כל מיגבלת בטחון שדה, בכל ישיבות ועדת החוץ והבטחון של הכנסת, ואפילו בישיבות תתי הוועדות החשאיות. כל סודותיה הכמוסים ביותר של ישראל נחשפו בפניו, והוא בהחלט יודע, הרבה יותר מואנונו, על מה הוא מדבר.

*

שני סרוגים – וכל כך מקוטבים. האחד מסר נפשו למען מדינתו, אבל נענה בנחרת בוז, בהשפלה ובבעיטה; השני התענג על מנעמיה, נהנה מפנסיות ענק, אבל שופך לעברה קיתונות בוז. בידי מי מהם הייתם מפקידים את חינוך ילדיכם?