למעלה משנתיים חלפו מאז פצחה התקשורת בקמפיין אגרסיבי נגד הדרת נשים, ביטוי שבקושי הכרנו לפני כן אך מאז אנחנו לא מצליחים להיפטר ממנו. בדומה לכל הקמפיינים התקשורתיים, גם הקמפיין ההוא חלף עם הרוח לטובת טרנד עיתונאי אחר.

אבל מפעם לפעם אנחנו עדיין נחשפים לקיני התנגדות אנטי-חרדיים ואנטי-חרד"ליים שמנסים להפיח רוח בגופה. וכמו בימי הקמפיין ההוא - חלק מהביקורת על ההקצנה הדתית מוצדק, בעוד החלק האחר מעיד על בלבול מושגים והכנסת נושאים וקונפליקטים בלתי קשורים בעליל תחת כותרת הגג "הדרת נשים".

זה מה שקרה בשבוע שעבר, עם שידור גמר 'הכוכב הבא' בערוץ 2. העונה הראשונה של תוכנית הריאליטי המוזיקלית הבליטה בין היתר צמד מתמודדים חרדים, האחים אריה וגיל גת. השניים הפכו במהירות לחביבי הקהל, ניגנו ושרו סיימון וגרפונקל והנשרים ואריק איינשטיין ומי האיש החפץ חיים, ובתערובת של כישרון מוזיקלי ונוכחות מושכת עין הצליחו לפלס את דרכם עד לגמר. בגמר עצמו הם ביקשו לא להתייצב לשיר המשותף המסורתי לצד המתמודדים האחרים, מכיוון שאינם נוהגים להופיע עם זמרות. היענות ההפקה לבקשה עוררה מרבצם לא מעט שדים חרדופובים בתקשורת הממוסדת וברשתות החברתיות.

אחד המוחים היה מאיר שלו. "במקום לכבד את מי שמסרב להופיע בתוכנית טלוויזיה עם נשים", כתב הסופר בטורו הקבוע ב'ידיעות אחרונות', "אפשר לומר לו בנימוס שהתוכנית הזאת לא בשבילו, שיישאר בבית". דברים ברוח דומה נאמרו מפי אשת הטלוויזיה שירה מרגלית, במסגרת פאנל העיתונאים החדש (והמשמים למדי, אגב) של התוכנית 'תיק תקשורת'. "בפריים טיים לא צריך לאפשר לאנשים שעושים הדרת נשים מובהקת להופיע", אמרה מרגלית בהתייחסה לאחים גת.

לגבי מאיר שלו, תמיד נחמד לראות היכן נעצרים גבולות הפלורליזם של הסופר הליברל. מי שהיה פעם בעצמו מלך הפריים-טיים, בוודאי מתקשה לראות היום את המרחב התקשורתי נכבש על ידי אנשים שאינם שיבוטים שלו, כמו זוכה 'הכוכב הבא' שמודה לבורא עולם וצמד סגניו שאינם שומעים שירת נשים. חסרה כאן רק כתבה אצל מיקי חיימוביץ' על ההשתלטות החרדית במעוזי החילוניות. בהקשר זה חשוב לשמוע את עמדתה של שירה מרגלית. למי שלא זוכר: מרגלית היא לא רק בתו של העיתונאי דן מרגלית, אלא גם מי שהייתה בעבר סמנכ"לית התוכן של הזכיינית 'רשת'. מי שמתעניין כיצד החרדים וחלק מהדתיים-לאומיים מגורשים משעות השיא של הטלוויזיה המסחרית בישראל, ובכן, הנה התשובה.

האחים גת לא הפריעו לאף מתמודדת לשיר, ולא מנעו מצופי הטלוויזיה אף אחד מאותם ערכים חילוניים מקודשים שניתנו להם על בסיס כמעט יומיומי – לא פרסומות לקפה, לא נאומים של רני רהב ולא רצח קלאסיקות בדם קר. האחים לא ביקשו להגביל אף אחד מלבד את עצמם. הם לא ביקשו דבר מלבד להישאר חרדים, חרדים אורתודוקסים מהסוג הסטנדרטי והמוכר. להישאר הם. אבל שלו ומרגלית, אשר מאמינים ששידורי הטלוויזיה נמסרו לציבור החילוני בהר סיני, לא מעוניינים לצפות אפילו בחבילה החרדית הבסיסית. הם מפריעים להם בעין, הם והמצוות המגוחכות שלהם. מדירי הנשים האלה, שיישבו להם בגטו עם הקיגל והרגל הקרושה ויעזבו את הטלוויזיה לאנשים נעלים יותר כמו אייל גולן.

לזכותה של הפקת 'הכוכב הבא' ייאמר שהיא מצאה את האיזון הנכון כדי לאפשר לאחים החרדים להשתתף. מובן שלא היה כאן אלטרואיזם חילוני בלבד, אלא גם ובעיקר הבנה של הפוטנציאל האלקטורלי הגלום בצמד החריג. אבל בעולם הטלוויזיוני המסחרי גם ההבנה הזו אינה מובנת מאליה, ועל כך יבורכו ראשי התוכנית. אלא מה? כעת צריכים אותם אנשים להסביר לעצמם ולכולנו מדוע ראוי להתחשב בשיקולי הדת והמצפון של שני זמרים חרדים, אך לא באלה של צוערים סרוגים בקורס קצינים.

בקטנות

א. בהזדמנות זו, בקשה שמופנית גם לאוהדים ולתומכים: אולי אפשר כבר להפסיק להשתפך ולהתרפק על הופעתם של חרדים בטלוויזיה? לא מדובר בחסידי סאטמר. האחים גת גדלו, למדו ואף ניגנו כחילונים, חזרו בתשובה כאנשים בוגרים והפכו לברסלברס, לא בדיוק החסידות הכי מסתגרת בגלקסיה. מבחינות רבות השניים הם בשר מבשרה של היהדות החילונית בישראל. אז נכון, הם מנגנים ושרים נחמד ומקצועי והכול, אבל זה לא שלנו, אז תרגיעו.

ב. כדאי גם להיות הגונים ולהודות: בלי הזקן והפאות, הלבוש השחור ומלמולי התפילות, האחים גת לא היו מגיעים לגמר. יותר מזה: הם לא היו מגיעים לנבחרת, משום שאינם מתאימים לפורמט של התוכנית. ספק אם מישהו, בקרב השופטים או הקהל בבית, היה שם לב לשני אחים חילונים שמבצעים קאברים מונוטוניים לשירי שנות השבעים. ייתכן שרבים לא יסכימו איתי. אבל איך אמר השופט מוקי, רגע לפני שהחל לזייף נחמדות כלפי כל המתמודדים: אני הולך עם האמת שלי.

ג. מסיבה זו, יש משהו לא הוגן בשיתופם של האחים בתוכנית, ודווקא לא מהכיוון הנשי. בניגוד למתמודדים האחרים, אריה וגיל לא היו צריכים להוכיח יכולות ווקאליות מרשימות לאורך כל הדרך, אלא בסך הכול ליצור כמה שילובי קולות נעימים לאוזן, בסיועו האדיב של מעבד מטעם ההפקה. יודעים מה? למי אכפת. כולה ערוץ 2.